Ministerul Transporturilor propune reducerea unor amenzi aplicate transportatorilor rutieri, pe fondul crizei care afectează segmentul de profil, dar şi din cauză că nivelul ridicat al amenzilor determină un grad scăzut de colectare.
Oficialii Ministerului Transporturilor spun că, în contextul actualei crize economice care se manifestă şi la nivel internaţional, şi naţional, este afectat inclusiv transportul rutier, considerat „un pilon al dezvoltării economico-sociale”. Aplicarea unor amenzi contravenţionale într-un cuantum foarte ridicat poate determina eliminarea unor operatori de transport rutier de pe piaţă şi, implicit, scăderea volumului de schimburi comerciale şi a veniturilor aduse de către aceştia la bugetul de stat. „S-a dovedit în practică faptul că aplicarea unor amenzi contravenţionale într-un cuantum foarte mare determină un nivel scăzut de colectare a sumelor respective şi o tergiversare a punerii în executare a amenzilor, prin contestarea acestora în instanţă”, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre de guvern elaborat de Ministerul Transporturilor, pentru modificarea HG 69/2012, citată de Mediafax. Această hotărâre de guvern stabileşte care sunt încălcările prevederilor legislaţiei europene şi naţionale în domeniul transportului rutier, pe care le împarte în „foarte grave”, „grave” şi „minore”, precum şi cuantumul aferent al amenzilor.
Reprezentanţii Ministerului Transporturilor mai spun că şi partenerii de dialog social au solicitat diminuarea amenzilor contravenţionale aplicate pentru încălcările legii prevăzute în actul normativ în vigoare.
Proiectul iniţiat de Ministerul Transporturilor prevede diminuarea limitelor amenzilor contravenţionale, pentru faptele considerate foarte grave, de la 14.000 de lei – 18.000 de lei la 9.000 de lei – 12.000 de lei. Printre contravenţiile din această categorie se numără efectuarea transportului rutier fără licenţe, cu documente expirate sau suspendate şi cu vehicule care prezintă defecţiuni tehnice sau sustragerea de la controale.
Pentru faptele grave, cuantumul amenzilor este diminuat la 4.000 de lei – 6.000 de lei, faţă de 8.000 de lei – 12.000 delei în prezent, iar în cazul celor minore, nivelul sancţiunilor scade la 500 de lei – 2.000 de lei, de la 3.000 de lei – 6.000 de lei. În plus, pentru cele din urmă este inclusă şi sancţiunea avertismentului, amenda urmând să fie aplicată contravenienţilor care au primit avertisment pentru o faptă minoră în ultimele şase luni.
„Stabilirea unor amenzi proporţionale cu gravitatea încălcării şi descurajante pentru contravenienţi, care în acelaşi timp vizează îndeplinirea componentei de prevenţie şi iau în considerare inclusiv situaţia socio-economică a României la momentul actual, are rolul de a conduce la creşterea competitivităţii şi concurenţei loiale între operatorii de transport rutier, creează premisele dezvoltării unui sistem corect şi coerent pe segmentul transporturilor rutiere şi, în final, contribuie la creşterea pe ansamblu a economiei”, se mai arată în nota de fundamentare.
Reducerea acestor amenzi este una dintre solicitările firmelor de profil adresate autorităţilor. O parte dintre transportatorii de mărfuri au oprit activitatea la începutul săptămânii trecute, acuzând că autorităţile nu îşi respectă angajamentele. Mayer Siegfried, secretarul general al Confederaţiei Naţionale Rutiere, a declarat că protestul a fost suspendat pe o perioadă nedeterminată, în funcţie de un scandenţar convenit cu Guvernul. El a precizat că transportatorii au o listă complexă de probleme, care trebuie discutate cu mai multe instituţii, precum Ministerele Transporturilor, Mediului, Finanţelor, Administraţiei sau Internelor.
Ultimele comentarii