În momentul de faţă, nu Timişoara, care are unul dintre cele mai vechi proiecte pentru realizarea unui centru intermodal de transport, este favorită pentru finanţarea acestei investiţii, ci Iaşiul. Vina pentru această situaţie poate fi căutată la administraţia judeţeană, care a schimbat zona de realizare a proiectului, de la Recaş la Remetea Mare. La Recaş exista un studiu de fezabilitate, un proiect aprobat şi un teren alocat de Stat, care nu trebuia cumpărat prin exproprieri, ca în cazul variantei cu Remetea Mare. Iată că acum această răzgândire a autorităţilor judeţene se întoarce împotriva proiectului, pentru că Intermodalul de la Iaşi este favorit la obţinerea de finanţare tocmai pentru că Statul oferă terenul pentru realizarea centrului, exact ca la Recaş.
Competiţie în care Timişul intră pe o poziţie defavorabilă
Nu este niciun secret faptul că printre zonele în care se intenţiona de ani buni realizarea de centre intermodale de transport se numără Timişul şi Iaşiul. Iată însă că, în acest an, deşi Timişul are cel mai vechi proiect pentru realizarea unui centru de acest fel, care va conecta rute de transport rutier, feroviar şi aerian, Iaşiul este favorit la finanţare nu doar de la buget, ci şi din fonduri europene, prin programul POS Transport. Astfel, pentru aceste proiecte, autorităţile locale, în parteneriat cu C.F.R., pot accesa bani europeni pentru construcţia de Centre Intermodale de Transport, în cadrul Programul Operaţional Sectorial “Transport”, Axa prioritara 3 – “Monitorizarea sectorului de transport în scopul îmbunătăţirii protecţiei mediului, a sănătăţii umane şi a siguranţei pasagerilor”. Problema e că fondurile pentru acest segment, în cazul României, sunt limitate, şi se acţionează după principiul “primul venit, primul servit”.
Tocmai din cauza bâlbâielilor administrative, care au schimbat poziţionarea Centrului de la Recaş (unde proiectul era aprobat deja) la Remetea Mare face ca Iaşiul să fie favorit în această cursă a finanţării. Este vorba despre un proiect promovat de Consiliul Judeţean Iaşi, care a realizat toată documentaţia preliminară realizării unui astfel de centru în comuna ieşeană Holboca. Proiectul, întocmit în timp record, a avut mult mai multă trecere, spun surse guvernamentale, la Ministerul Transporturilor, ţinând cont că acesta a şi fost condus câteva luni bune de ieşeanul Relu Fenechiu. Proiectul a fost iniţiat în 2012, iar în luna decembrie era deja nominalizat in planurile de dezvoltare pe termen mediu, ale ministerului. Valoarea totală a proiectului este de 46 de milioane de euro, cu termen de finalizare de 24 de luni. Suprafaţa totală ocupată ar fi de 29 de hectare, dintre care zona platformelor de încărcare – descărcare containere ar avea 9,23 de hectare. Proiectul este promovat ca fiind “foarte important şi pentru vecinii noştri din Republica Moldova, având în vedere că România rămâne al doilea partener comercial al Republicii Moldova, după Rusia”.
Terenul propriu, un avantaj pentru centrul ieşean
Deloc lipsit de importanţă, raportat la situaţia din Timiş, este faptul că proiectul de la Iaşi a fost promovat rapid şi are şanse mai mari de finanţare decât de la Timişoara, dintr-un motiv foarte simplu: se va implementa pe terenul Statului.
“Amplasamentul a fost considerat a fi optim deoarece terenul propus pentru construirea Centrului Intermodal va fi pus la dispoziţie de către Primăria Holboca”, se arată în prezentarea oficială, acceptată de Ministerul Transportului, a proiectului de la Iaşi.
Timişul, din păcate, cu proiectul său, nu se bucură de acelaşi avantaj, care se ştie că este esenţial în cazul unei investiţii pentru care se doreşte accesarea de fonduri europene. Şi aceasta pentru că structurile europene de finanţare nu dau nici măcar un euro pentru un proiect în care terenul nu are un statut cert din punct de vedere al proprietăţii. Or, dacă la Iaşi terenul este al Statului, şi nu sunt dubii legate de statutul său, în Timiş, terenul de la Remetea Mare urmează a fi expropriat de la diverse persoane fizice, care s-ar putea să nu se înţeleagă cu Statul la preţ, să urmeze litigii, care să treneze ani de zile în instanţe, şi aşa mai departe. Toate aceste neajunsuri ar însemna tot atâtea tergiversări ale acestui proiect care ar fi fost un adevărat motor al economiei timişene.
Paradoxal, locaţia de la Remetea a fost aleasă în urma unui lobby constant făcut de C.J. Timiş, lobby care scapă logicii normale pentru că, măcar din perspectiva terenului care la Recaş e pus la dispoziţie gratuit de către Stat, varianta cu Remetea Mare e mult mai scumpă pentru buget. Şi Ministerul Transporturilor recunoaşte însă că susţine varianta cu Remetea Mare, la sugestia directă a C.J. Timiş. La Recaş, Primăria locală pusese la dispoziţie un teren public, iar la Remetea proiectul ar presupune exproprieri şi bani mulţi daţi de Stat pentru despăgubirea proprietarilor din zonă. De altfel, C.J. Timiş a decis recent alocarea unei sume preliminare de 1,5 milioane de lei pentru achiziţionare de teren în vederea derulării proiectului Centrului Intermodal de transport marfă Timişoara, în zona Remetea Mare, cheltuială care nu mai era necesară în varianta în care Centrul ar fi fost amplasat la Recaş.
În plus, la Recaş, se întocmise, din bani publici, şi documentaţia iniţială, care a fost şi aprobată de Ministerul Transporturilor. În aceste condiţii, se estima de anul trecut că în 2013 Timişul nu va primi niciun leu de la Guvern pentru Centrul Intermodal Zonal, deşi, dacă acesta ar fi rămas la Recaş, erau şanse mari să fie demarate investiţiile, pentru care exista deja documentaţie aprobată.
Adoptarea bugetului pe 2013 a confirmat aceste prognoze. Timişul nu a primit de la Guvern niciun leu pentru Centrul Intermodal Zonal. Şi sunt şanse extrem de mari ca şi cu bugetul pe 2014 să se întâmple acelaşi lucru. Oficialii Ministerului Transporturilor şi-au stabilit priorităţile strategice pe termen mediu, în perspectiva anilor 2014 – 2016, şi şi-au trasat în proiectul de buget adoptat obiectivele de investiţii pe care le va finanţa. Printre acestea nu se regăseşte Centrul Intermodal Zonal Timişoara. Ministerul Transporturilor menţionează doar ca obiectiv pe termen mediu, în proiectul de buget, “realizarea a cel puţin un centru intermodal principal (Iaşi) şi pregătirea pentru execuţie a încă patru (Bucureşti, Timişoara, Constanţa şi Braşov)”. Se vede, deci, şi din această formulare, că Iaşiul pleacă în această cursă a finanţării din postura de favorit.
Valeriu Tabără: “Dacă rămânea la Recaş, proiectul era deja demarat”
“La Recaş, proiectul respecta şi distanţă faţă de aeroport, şi faţă de căile ferate şi arterele rutiere. Aşa, prin insistenţele Consiliului Judeţean şi încăpăţânarea de a se realiza acest proiect la Remetea Mare, Timişul pierde o investiţie de 80 de milioane de euro.”
Valeriu Tabără, fost minisru al Agriculturii
Valeriu Tabără (foto), fost ministru al Agriculturii, care a făcut demersuri pentru implementarea acestui proiect pe plan local, susţine că, dacă s-ar fi menţinut zona aleasă iniţial, respectiv Recaşul, proiectul ar fi fost deja demarat. “La Recaş, proiectul respecta şi distanţă faţă de aeroport, şi faţă de căile ferate şi arterele rutiere. Aşa, prin insistenţele Consiliului Judeţean şi încăpăţânarea de a se realiza acest proiect la Remetea Mare, Timişul pierde o investiţie de 80 de milioane de euro. Proiectul era deja demarat dacă rămânea la Recaş, unde nu trebuiau făcute exproprieri, iar documentaţia era deja acceptată. Prin faptul că se insistă pe varianta cu Remetea Mare, se blochează o investiţie extrem de importantă pentru Timiş”, atrage atenţia Valeriu Tabără.
Acesta mai spune că, în momentul în care a plecat de la conducerea Ministerului Agriculturii, Timişul era principal favorit pentru realizarea centrului intermodal de transport marfă. “Proiectul era acceptat, şi am purtat numeroase discuţii cu Anca Boagiu, care era atunci ministru al Transporturilor. Ea şi-a arătat în mod deschis susţinerea pentru acest proiect, în varianta realizării sale la Recaş. Se ştie că Ministerul Transporturilor agrea acest proiect, care poate era chiar aproape de finalizare acum, dacă rămânea la Recaş”, susţine fostul ministru şi parlamentar de Timiş.
Interesant este faptul că şi în continuare Ministerul Transporturilor, în Strategia de Transport Intermodal din România – document de bază pentru obţinerea finanţărilor pe acest segment – spune că printre zonele cheie identificate pe baza analizei rutelor şi a fluxurilor de tranzit pentru construirea sau modernizarea a cel puţin unui terminal intermodal, pe termen scurt se numără Timişoara, cu poziţionarea la Recaş.
De altfel, la începutul anului, chiar şi Relu Fenechiu, pe atunci ministru al Transporturilor, recunoaştea că realizarea Centrului Intermodal la Recaş a fost agreată inclusiv de C.F.R., care trebuie implicat în proiect. Ulterior, în mod misterios, Ministerul Transporturilor a început şi el să susţină varianta cu Remetea Mare, în urma unei adrese a C.J. Timiş: „La momentul avizării, în data de 9 aprilie 2012, de către C.N.C.F. C.F.R. S.A. a studiului de fezabilitate Centrul Intermodal Regional de Transport Marfă Timişoara – Recaş, terenul pentru locaţia Remetea Mare nu era disponibil în vederea punerii la dispoziţie pentru realizarea Centrului intermodal. Ulterior s-a transmis adresa nr. 1.361/6 septembrie 2012, prin care Consiliul Judeţean Timiş şi partenerii locali susţin ca primă locaţie Remetea Mare, iar locaţia Recaş, ca şi locaţie de rezervă”, menţiona fostul ministru.
Ultimele comentarii