Comisia pentru Transporturi şi Infrastructură a Camerei Deputaţilor, al cărei aviz contează cel mai mult în procesul de preluare a pachetului majoritar de acţiuni al Aeroportul Internaţional Timişoara de către Consiliul Judeţean Timiş, a dat undă verde pentru acest transfer. Deşi preluarea aeroportului nu presupune doar beneficii, ci şi obligaţii pentru administraţia judeţeană, voci din Consiliul Local susţin că până acum nu s-a discutat cu seriozitate despre planul de investiţii ce va trebui asumat de către odată cu această preluare.
Beneficii, dar şi obligaţii
La sfârşitul săptămânii trecute s-a anunţat ca o mare victorie faptul că una dintre structurile de care depindea în cea mai mare măsură transferul acţiunilor de la aeroport către Consiliul Judeţean Timiş – Comisia pentru Transporturi şi Infrastructură a Camerei Deputaţilor – a dat aviz favorabil preluării pachetului majoritar de acţiuni de administraţia judeţeană. CJ Timiş va primi cu titlu gratuit pachetul de acţiuni din proprietatea statului, care trece din administrarea Ministerului Transporturilor în proprietatea judeţului Timiş. În urma definitivării acestui demers, CJ Timiş va prelua, cu titlu gratuit, 80% din acţiunile Aeroportului Timişoara, 20% rămânând la Fondul Proprietatea, şi rămâne de văzut dacă şi Primăria TImişoara va mai primi o cotă parte din aceste acţiuni.
Nu trebuie uitat însă că această preluare nu presupune doar aducerea înspre bugetul judeţean a profitului realizat de Aeroport, ci şi alocarea de fonduri serioase pentru planul de investiţii pe care îl presupune reabilitarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii Aeroportului Internaţional Timişoara, tranzitat de aproximativ un milion de pasageri pe an.
Or, despre acest plan de investiţii, ce nu va fi deloc unul ieftin, nu s-a prea vorbit la CJ Timiş, susţin unii aleşi judeţeni. Printre ei, consilierul judeţean PDL Marius Martinescu, care spune că actuala conducere a administraţiei judeţene “e o cacialmistă de nota zece. Se tot lasă impresia că vistieria CJ Timiş se va umple cu încasările de la aeroport, care vor fi suficiente pentru investiţiile din judeţ. Nu s-a discutat însă până acum la modul serios despre planul de investiţii la aeroport care ar fi asumat, în condiţiile preluării, deşi ar fi trebuit să se discute, pentru că acest plan ar presupune alocarea unor fonduri însemnate”.
Nelămuriri legate de patrimoniu
În plus, aşa cum e structurat acum proiectul de preluare a Aeroportului, toate clădirile importante ale acestuia, care sunt şi cele care generează venituri foarte mari, ar putea rămâne în custodia unei firme private. Conform acestora, după ce s-a aprobat ca administraţia judeţeană să devină acţionar principal, deţinând 80% din acţiuni, ar fi fost normal şi legal să se primească prin transfer, în domeniul public, integral toate bunurile aflate în domeniul public al statului şi administrarea aeroportului în acest moment, mai puţin pista şi instalaţiile aferente pistei. Or, spun aleşii judeţeni, din lectura proiectului de hotărâre rezultă că se transferă un număr minim de terenuri şi de construcţii în domeniul public al CJ Timiş. Conducerea administraţiei judeţene nu a putut da lămuriri pe această temă. “Acum degeaba se aplaudă preluarea acestui pachet de acţiuni majoritar, care nu înseamnă mare lucru. Se uită că va urma, probabil, o hotărâre de guvern în care se va stabili cum se împarte patrimoniul. Moment în care s-ar putea să existe surprize destul de mari”, mai spune Marius Martinescu.
În ultimii ani, administraţia judeţeană a întreprins şi alte demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor pentru preluarea unui pachet majoritar de acţiuni la Aeroportul Timişoara. De la început însă existau semne de întrebare, preluarea aeroportului doar de către CJ Timiş fiind considerată o pălărie prea mare pentru administraţia judeţeană. În acest context, au existat supoziţii ale unor consilieri judeţeni care avansau ipoteza că, la un moment dat, neavând bani pentru susţinerea acestui program de investiţii, CJ Timiş ar intra în parteneriat public-privat cu o firmă din judeţ, păstrându-şi însă un pachet majoritar de acţiuni. Se întrebau însă consilierii judeţeni ce s-ar întâmpla dacă, în această situaţie prezumtivă, firma respectivă şi-ar fi majorat capitalul social, iar CJ Timiş nu ar fi avut bani necesari în acel moment să contribuie şi el la majorare, caz în care respectiva firmă privată ar fi devenit proprietara aeroportului.
Ultimele comentarii