Teatru
The Full Monty
Un musical de de David Yazbek şi Terrence McNally
Un spectacol de Răzvan Mazilu
Oţelăria s-a închis. Acum şomeri, Jerry şi Dave trăiesc din ajutorul social. Pe Jerry l-a părăsit nevasta, riscă să-şi piardă şi băiatul, şi nici Dave nu stă pe roze. Ascunşi în toaleta clubului de strip-tease unde soţiile lor se distrează la un show cu The Chippendales, cei doi prind o discuţie din care Jerry află că e pe cale să piardă custodia copilului şi dreptul de vizită. Situaţiile disperate cer măsuri disperate: de-acolo şi ideea unui spectacol unic de strip-tease masculin… full-monty, dus până la capăt. Alături de încă patru bărbaţi, fiecare motivat de necazurile lui, Jerry şi Dave pornesc în cea mai comică, burlescă, fascinantă aventură a vieţii lor – pregătirea pentru show, dincolo de spaime, probleme de conştiinţă, complexe şi frustrări, în căutarea (şi regăsirea) pierdutului respect de sine, a adevăratei prietenii şi a iubirii.
The Full Monty este unul dintre cele mai celebre musicaluri ale ultimului deceniu – a avut premiera absolută în 2000, la Old Globe Theatre din San Diego, ajungând rapid unul dintre titlurile de mare succes de pe Broadway, cu numeroase premii şi nominalizări la Tony Award, Drama Desk Award, Theatre World Award.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 20 ianuarie, ora 19
De Fausto Paradivino
Un spectacol de Radu Afrim
Familia M este bolnavă de bolile lumii (ei). Personajele care o compun sau care gravitează în jurul ei iubesc maladiv, contagios. Ating o limită cumva schizoidă şi se scurtcircuitează violent ori de câte ori încearcă să comunice, să explice, să se explice. Aici doar simţurile mai pot provoca unde de şoc. Senzualitatea, decrepitudinea e doar fugă de realitate, de idee, de noţiune.
Boala familiei M suprapune realismul necruţător al tânărului dramaturg italian Fausto Paravidino universului oniric al regizorului Radu Afrim într-un spectacol fascinant, intens. Spectacolul a fost achiziţionat în 2009 de Teatrul Odeon, din Paris, unde a susţinut zece reprezentaţii şi a participat la numeroase festivaluri naţionale şi internaţionale
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 21 ianuarie, ora 19
Un concept de Sabina Bijan
Despre Edith Piaf nu se poate vorbi. Despre Edith Piaf se poate cânta. Este destinul ei peste ani, dincolo de prezenţa ei fizică între noi. Edith Piaf a fost, atât cât a trăit, vocea iubirii şi a durerii. Biografia şi muzica ei s-au împletit, devenind, peste ani, un simbol al speranţei, pentru că, aşa cum a cântat şi a trăit Edith Piaf, viaţa nu înseamnă şi nu va însemna regrete.
Studio “Uţu Strugari”, 22 ianuarie, ora 19
De Camil Petrescu
Un spectacol de Mihaela Lichiardopol
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 23 ianuarie, ora 19
Un Romeo şi o Julietă
După W. Shakespeare
Un concept de Laura Avarvari
Studio “Uţu Strugari”, 24 ianuarie, ora 19
Viaţa e vis
După Calderón de la Barca
Un spectacol de Mihai Măniuţiu
Regele Basilio visează. Iar visul-prevestire îi arată că fiul său, Segismundo, va fi un monstru, un paricid, un uzurpator. Moartea reginei, la naşterea copilului, îi întăreşte convingerea şi, ca să preîntâmpine dezastrul, îl izolează de lume. Băiatul creşte singur, ca un animal turbat, plin de ură şi resentimente. Păzit şi, în acelaşi timp, educat de Clotaldo, singura figură umană pe care o cunoaşte, lipsit de orice repere sociale şi emoţionale, Segismundo devine, într-adevăr, monstrul pe care îl visase tatăl său cu mulţi ani în urmă. Dar regele Basilio începe să se îndoiască, să-şi pună întrebări. Savant nebun, face un experiment: îl aduce pe fiul său la palat, sub efectul unui narcotic, iar când se trezeşte pretinde că totul a fost un vis, că nimic din ce-a trăit până acum n-a fost adevărat. Dezlănţuit, Segismundo face doar ceea ce ştie: urăşte şi ucide. Regele îl trimite din nou în viaţa lui de dinainte, unde Clotaldo îl convinge, încă o dată, că totul a fost un vis. Dar poporul a aflat de existenţa lui şi îşi vrea prinţul, se răscoală, înfrânge armata lui Basilio şi-l urcă pe tron. Înţelepţit de visele vieţii lui, Segismundo pune în balanţă destinul şi liberul arbitru şi, câtă vreme totul este o iluzie, decide că vrea ca în acest vis să fie un rege bun, un om generos.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 25 ianuarie, ora 19
De Neil LaBute
Un concept de Alexandra Didilescu şi Colin Buzoianu
Bash este un triptic de trei piese într-un act, o explorare în egală măsură lucidă şi emoţională a răului, în complexitatea lui, în aparenţa sa adesea benignă, cotidiană. O recontextualizare a tragediilor lui Euripide, Bash reuneşte textele Ifigenia în Orem, O şleahtă de sfinţi şi Medea Redux. Confesiuni, pseudo-comunicare, sex, iubiri sufocate, violenţă, compun acest – aproape – poem despre această nedefinită zonă obscură ce ne locuieşte pe fiecare din noi.
Studio “Uţu Strugari”, 26 ianuarie, ora 19
Tineri fără Dumnezeu
După Ödön von Horváth
Un spectacol tradus la cască în limba română, în regia lui Clemens Bechtel
Tânăr, dar decepţionat, un profesor din Germania anilor ’30 nu mai înţelege ce se petrece cu elevii săi, care par lipsiţi de scrupule şi de spirit etic, adoptând concepţiile radicale auzite la radio. Profesorul nu crede că are puterea să schimbe situaţia din ţară de unul singur şi se teme că prin împotrivire şi-ar putea periclita locul de muncă, dar şi anii de pensie.
În timpul unei tabere, în care adolescenţii de cincisprezece ani sunt familiarizaţi cu exerciţii militare, tensiunile dintre aceştia se amplifică. Unul dintre elevi îşi pierde viaţa, acuzat fiind că a citit jurnalul unui coleg. Începe vânătoarea criminalului. Profesorul se vede obligat să-şi recunoască atitudinea complice şi să îşi asume o poziţie.
Acest al treilea roman al lui Ödön von Horváth, care deja nu mai putea fi publicat în Germania anului 1937, critică lipsa de substanţă şi cruzimea societăţii acelei epoci.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 23 ianuarie, ora 19.30
Neînţelegerea
de Albert Camus
Un spectacol cu supratitrare în limba română, în regia lui Bocsárdi László
Martha şi mama ei conduc un han într-o modestă localitate din Cehia. Martha îşi doreşte să renunţe la tot şi visează la o viaţă mai bună pe malul mării. Pentru a-şi îndeplini această dorinţă, cele două femei jefuiesc clienţii bogaţi iar apoi îi îneacă. Când apare un nou client, cele două femei nici măcar nu bănuiesc că acesta este chiar fiul, respectiv fratele pierdut, plecat de acasă în urmă cu douăzeci de ani, despre care nu mai ştiu nimic. Se ajunge la o neînţelegere fatală.
Şi această piesă a lui Camus – scrisă în 1943 – preia întrebările prezente în întreaga sa operă despre sensul vieţii şi despre (im)posibilitatea aflării fericirii într-o lume părăsită de Dumnezeu.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 23 ianuarie, ora 19.30
De Oleg şi Vladimir Presnyakov
Un spectcaol în regia lui Szabó Máté
Îţi cumperi un pachet de chipsuri şi afli că a sosit sfârşitul lumii. Sau cel puţin potopul. Dacă ai noroc, câştigi un yacht. Un yacht, care e de fapt o barcă. O plută. Un nimic. În timp ce tu trebuie să iei cu tine tot ceeea ce contează. Ce contează? Cine contează? Tu contezi? E mai bine să înceapă sau să nu înceapă ploaia? Mai devreme, sau mai târziu vom afla. Pentru orice eventualitate cumpără o gorilă.
Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, 20 ianuarie, ora 19
De Spiró György
Un spectacol în regia lui László Sándor
Textul este o perlă a dramaturgiei maghiare contemporane, cu personaje portretizate minuţios şi secvenţe din viaţa cotidiană înfăţişate minunat, a căror reprezentare necesită o prezenţă scenică disciplinată şi complexă. Omul are nevoie de o serioasă forţă interioară ca să-şi analizeze viaţa, iar Spiró György este un maestru în reprezentarea acesteia.
Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 22 ianuarie, ora 19
De Jimmy Roberts – Joe DiPietro
Un spectacol în regia lui Puskás Zoltán
Legaţi-vă centurile de siguranţă! Vom ateriza în abisurile cele mai profunde ale sufletului feminin şi masculin! Atenţie: nu vă lăsaţi păcăliţi de aparenţe, deocamdată e doar suprafaţa! Ceea ce se află dincolo de acestea, ceea ce este totdeauna nou şi necunoscut şi umple tot, este nebunul, ameţitul, înfocatul, încinsul, sălbaticul şi mârşavul extaz, farmecul… însăşi iubirea.
Tot ceea ce aţi bănuit în secret, dar v-a fost frică să recunoaşteţi despre întâlniri, romantism, căsătorie, iubiţi, soţi, neveste, prieteni şi familie. Această celebrare a jocului împerechierii ne arată adevărurile şi miturile din spatele rebusului contemporan numit „relaţie”. Acest revue hazliu aduce un omagiu celor care au iubit şi au pierdut, celor care au căzut în bot la uşa dragostei, celor care au îndrăznit să spună: „Bună, ce faci sâmbătă seara?".
Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 25 ianuarie, ora 19
Un spectacol în regia lui Gyulay Eszter
Frica, neîncrederea, vulnerabilitatea şi agresiunea stau ghemuite pe rafturile sufletului. Pe dinafară, nu transpare nimic. Degeaba scrijelim glazura, foarte rar vedem dincolo de suprafaţă. Vitrine murdare. Gesturi ambigue. Mesaje mâzgălite. Ordine opuse. Deodată. Ne obişnuim cu lacrimile. şi cu zâmbetele contrare. Ne agăţăm de convingeri potrivnice. Mai putem, oare, să ne privim direct în ochi? De ce ne stau gândurile cu ochii plecaţi?
Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 25 ianuarie, ora 19
Operă
Operă bufă în patru acte
Muzica: Wolfgang Amadeus Mozart
Spectacol cântat integral în limba italiană şi titrat în limba română, susţinut de Corul şi Orchestra Operei Române din Timişoara
Opera Română Timişoara, 22 ianuarie, ora 18
Spectacol de balet
Colaj muzical (înregistrat) pe muzica lui Dmitri Şostakovici, Richard Wagner şi Eckhard Kopetzki
Libretul: după piesa Ondine a lui Jean Giradoux, şi basmul Mica sirenă de H.C. Andersen.
Un spectacol susţinut de Ansamblul de balet al Operei Naţionale Române Timişoara
Opera Română Timişoara, 24 ianuarie, ora 19
După povestirile lui Sholem Aleichem, prin amabilitatea lui Arnold Perl
Musical în trei acte
Muzica: Jerry Bock
Libretul: Joseph Stein
Versificaţia: Sheldon Harnick
Traducerea: Antoaneta Ralian
Un spectacol prezentat prin aranjamentul special al Music Theatre International
Opera Română Timişoara, 26 ianuarie, ora 15
Filarmonică
Concert vocal-simfonic
Un spectacol dirijat de Misha Katz, din Franţ, şi susţinut de pianistul Timur Sergeyenia, din Germania, şi de Corul „Ion Românu” al Filarmonicii Banatul, dirijat de Iosif Todea
Sala Capitol a Filarmonicii Banatul, 24 ianuarie, ora 19
În program sunt incluse lucrări de L. v. Beethoven (Concertul nr. 4 pentru pian şi orchestră în Sol major, Op. 58, Rondo pentru pian şi orchestră în Si bemol major, WoO 6 şi Fantezia pentru pian, cor şi orchestră, în do minor, Op. 80)
Sala Capitol a Filarmonicii Banatul, 24 ianuarie, ora 19
Recital Timur Sergeyenia
Solistul german Timur Sergeyenia va interpreta, la pian, lucrări de N. Medtner (Sonata Reminiscenza Op.38), S. Rachmaninov (6 Momente Muzicale Op.16) şi F. Liszt (Rapsodiile ungare nr. 2, 3, 6, 8, 11, 12)
Sala Capitol a Filarmonicii Banatul, 25 ianuarie, ora 19
Expoziţii
Gânduri
O expoziţie a artistului Horia Bojin
“Alfabetul lui Horia Bojin sunt nişte glife ancestrale; fiecare în sine un semn-simbol, încărcat metafizic, în dialog cu Divinul, unde mersul, repausul şi meditaţia sunt stări apriori de graţie”, spune istoricul de artă Dana Sarmeş.
Papillon Cafe, până în 23 ianuarie
Sigmar Polke – Muzică de origine necunoscută
O expoziţie care include lucrări ale unuia dintre cei mai renumiţi pictori germani ai artei contemporane, Sigmar Polke, în organizarea Institutului pentru Relaţii Externe
Vernisajul expoziţiei va avea loc în 30 ianuarie, la ora 18, la Centrul Cultural German Timişoara, în prezentarea criticului de artă Ileana Pintilie şi a lui Wiebke Trunk, referent IFA, la Muzeul de Artă Timişoara.
Toţi iubitorii de artă şi cultură vor avea până în data de 2 martie posibilitatea de a descoperi şi de a contempla operele renumitului pictor, grafician şi artist în domeniul fotografiei Sigmar Polke. În cadrul expoziţiei, Centrul Cultural German Timişoara oferă un workshop cu Wiebke Trunk, tururi ghidate prin expoziţie cu Ana Adam, profesor de grafică, cu elevi ai Liceului de Arte Plastice şi cu studenţi ai Facultăţii de Arte şi Design Timişoara, care s-au exprimat artistic pornind de la operele lui Sigmar Polke, precum şi o seară de lectură cu cercul literar „Die Stafette”.
Salonul premianţilor U.A.P.T. 2013
Evenimentul, ajuns la cea de a doua ediţie, celebrează performanţele artiştilor vizuali profesionişti timişoreni (membri sau ne-membri ai filialei Timişoara a Uniuni Artiştilor Plastici) pe anul 2013, onoraţi cu premii (speciale, onorifice sau I – III) în urma deciziilor comisiilor de jurizare la diferite concursuri anuale, bienale etc, indiferent de specificul lor – local, naţional şi/sau internaţional. Un eveniment de bilanţ în rândul breslei, cu dorinţa reflectării evoluţiei şi imaginii generale a artei vizuale din Timişoara în rândul publicului larg.
Galeria Helios, până în 4 februarie
Proiecţie de film
Sascha
Sascha este o tragi-comedie din anul 2010, în regia lui Dennis Todoroviæ. Acesta prezintă povestea lui Sascha, un talent muzical în vârstă de 19 ani, a cărui viaţă se dovedeşte a fi complicată, deoarece el are înclinaţii homosexuale şi este îndrăgostit de profesorul său de pian. Tatăl priveşte homosexualitatea ca fiind o ruşine, iar mama doreşte ca el să devină un pianist cunoscut.
Dennis Todoroviæ prezintă cu mult umor şi cu multă ironie situaţiile dificile, pe care Sascha trebuie să le depăşească. Doar prin ironie, acesta reuşeşte să redea tragedia familiei Petroviæ şi asprimea conflictelor acesteia, care rezultă din mărturisirile lui Sascha.
Proiecţia acestui film din anul 2009, în regia lui Alexander Adolph – care face parte din seria de filme „Vedere panoramică – regizori contemporani” – este organizată de Centrul Cultural German Timişoara împreună cu lectoratul D.A.A.D., din cadrul Universităţii Politehnica Timişoara, şi cu Librăria Cărtureşti şi având sprijinul Goethe-Institut.
Ceainăria Librăriei Cărtureşti, strada Mercy nr. 7, 23 ianuarie, ora 18.30
Vitrina cu cărţi
“Civilizaţii şi tipare istorice. Un studiu comparat al civilizaţiilor”, Neagu Djuvara (Ed. Humanitas)
„În umbra civilizaţiei majore, înainte ca aceasta să dispară la rândul ei, câte alte culturi n-au pierit fără urmă! Această imensă dramă e astăzi trăită de mulţi cu nespusă intensitate. Trebuie să aparţii unei asemenea culturi pe cale de a se stinge, sau care moare chiar înainte de a înflori, pentru a înţelege nesfârşita disperare a acelora care asistă neputincioşi la dispariţia inexorabilă a celor mai preţioase valori ale lor. Cu fiecare cultură care moare, o floare unică se vestejeşte pentru a nu mai renaşte, o mireasmă incomparabilă se risipeşte pentru totdeauna. Există comori de înţelepciune şi poezie în cele mai mici idiomuri, ca şi în concepţia despre lume a celui mai mic trib destinat dispariţiei. Toate sunt pierdute – pierdute pentru totdeauna şi pentru toţi. În viaţa popoarelor, ca şi în toată Creaţiunea, ceea ce izbeşte cel mai mult şi scandalizează într-adevăr spiritul este risipa Naturii. Cei care astăzi sunt privilegiaţi şi aparţin culturilor majore pot încă să se legene în iluzia perenităţii lor. Dar până când? Ce rămâne din Egiptul antic, din Mesopotamia, din Creta, din Mexic şi Peru? Şi cum am putea avea asigurarea că rasa noastră trufaşă, care de veacuri îşi întinde dominaţia asupra neamurilor şi lucrurilor toate, nu va cădea şi ea, odată, în toropeală şi apatie?”, se întreabă Neagu Djuvara.
“Inima întunericului”, Joseph Conrad (Ed. Polirom)
Romanul a inspirat, în 1979, celebra ecranizare Apocalypse now, în regia lui Francis Ford Coppola, cu Martin Sheen, Marlon Brando şi Robert Duvall în rolurile principale.
Charlie Marlow e căpitanul onest al unui mic vas comercial ce străbate fluviul Congo, în căutarea unui negustor de fildeş enigmatic. Călătorind spre destinaţia dezvăluită pe parcursul unei întregi poveşti rupte parcă dintr-un thriller, Marlow aude la răstimpuri un nume rostit cu respect, cu teamă sau cu ură de tovarăşii săi. Misteriosul personaj Kurtz ocupă treptat întregul fundal al poveştii, al cărei final întârzie, amânat de trecerea printr-o junglă întunecată, stranie, populată de canibali sângeroşi şi străbătută de un fluviu capricios, ce face înaintarea micii expediţii dureros de înceată.
„Seninătatea. 25 de povestiri despre echilibrul interior”, Christophe André (Ed. Trei)
Ne-ar plăcea să rămânem mereu senini… Dar viaţa ne tulbură apele, iar demonii noştri lăuntrici se trezesc: atunci devenim îngrijoraţi, ne pierdem speranţa, ne risipim. Prin cele 25 de istorioare şi prin învăţămintele lor, cartea îi propune cititorului să înainteze, în ritmul său, pe calea echilibrului şi a seninătăţii. Să descopere înţelepciunea vieţii de zi cu zi ascunsă în micile şi efemerele momente de fericire, precum un telefon de la un vechi prieten, un jurnal abandonat şi redescoperit sau o frunză dansând în vântul tomnatic. Îl învaţă să savureze clipa, să se relaxeze, să zâmbească şi să-şi menţină trupul binedispus şi spiritul treaz.
Ultimele comentarii