Timp liber

TeatruFull Monty

The Full Monty

Un musical de de David Yaz­bek şi Terrence McNally 

Un spectacol de Răzvan Mazilu

Oţelăria s-a închis. Acum şomeri, Jerry şi Dave trăiesc din ajutorul so­cial. Pe Jerry l-a părăsit nevasta, riscă să-şi piardă şi băiatul, şi nici Dave nu stă pe roze. Ascunşi în toaleta clubu­lui de strip-tease unde soţiile lor se dis­trează la un show cu The Chippen­dales, cei doi prind o discuţie din care Jerry află că e pe cale să piardă cus­todia copilului şi dreptul de vizită. Si­tuaţiile disperate cer măsuri dispera­te: de-acolo şi ideea unui spectacol u­nic de strip-tease masculin… full-monty, dus până la capăt. Alături de încă patru bărbaţi, fiecare motivat de necazurile lui, Jerry şi Dave pornesc în cea mai comică, burlescă, fasci­nantă aventură a vieţii lor – pregăti­rea pentru show, dincolo de spaime, probleme de conştiinţă, complexe şi frustrări, în căutarea (şi regăsirea) pierdutului respect de sine, a adevă­ratei prietenii şi a iubirii.

The Full Monty este unul dintre cele mai celebre musicaluri ale ulti­mu­lui deceniu – a avut premiera ab­solută în 2000, la Old Globe Theatre din San Diego, ajungând rapid unul dintre titlurile de mare succes de pe Broadway, cu numeroase premii şi nominalizări la Tony Award, Drama Desk Award, Theatre World Award.

Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 20 ianuarie, ora 19

Boala familiei MBoala familiei M

De Fausto Paradivino 

Un spectacol de Radu Afrim

Familia M este bolnavă de bolile lumii (ei). Personajele care o compun sau care gravitează în jurul ei iubesc maladiv, contagios. Ating o limită cumva schizoidă şi se scurtcircuitează violent ori de câte ori încearcă să co­munice, să explice, să se explice. Aici doar simţurile mai pot provoca unde de şoc. Senzualitatea, decrepitudinea e doar fugă de realitate, de idee, de noţiune.

Boala familiei M suprapune rea­lis­mul necruţător al tânărului drama­turg italian Fausto Paravidino univer­sului oniric al regizorului Radu Afrim într-un spectacol fascinant, intens. Spectacolul a fost achiziţionat în 2009 de Teatrul Odeon, din Paris, unde a susţinut zece reprezentaţii şi a partici­pat la numeroase festivaluri naţionale şi internaţionale

Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 21 ianuarie, ora 19

Nu eu nu regret nimicNu, eu nu regret nimic

Un concept de Sabina Bijan

Despre Edith Piaf nu se poate vorbi. Despre Edith Piaf se poate cânta. Este destinul ei peste ani, dincolo de prezenţa ei fizică între noi. Edith Piaf a fost, atât cât a trăit, vo­cea iubirii şi a durerii. Biografia şi mu­zica ei s-au împletit, devenind, peste ani, un simbol al speranţei, pentru că, aşa cum a cântat şi a trăit Edith Piaf, viaţa nu înseamnă şi nu va însemna regrete.

Studio “Uţu Strugari”, 22 ianua­rie, ora 19

Iata femeia pe care o iubescIată femeia pe care o iubesc

De Camil Petrescu 

Un spectacol de Mihaela Li­chiar­dopol 

Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 23 ianuarie, ora 19

Un Romeo şi o Julietă

După W. Shakespeare 

Un concept de Laura Avarvari

Studio “Uţu Strugari”, 24 ianua­rie, ora 19

Viaţa e vis

După Calderón de la Barca 

Un spectacol de Mihai Măniuţiu

Regele Basilio visează. Iar visul-prevestire îi arată că fiul său, Segis­mundo, va fi un monstru, un paricid, un uzurpator. Moartea reginei, la naş­terea copilului, îi întăreşte convin­ge­rea şi, ca să preîntâmpine dezastrul, îl izolează de lume. Băiatul creşte sin­gur, ca un animal turbat, plin de ură şi resentimente. Păzit şi, în acelaşi timp, educat de Clotaldo, singura figură u­mană pe care o cunoaşte, lipsit de ori­ce repere sociale şi emoţionale, Se­gismundo devine, într-adevăr, mon­strul pe care îl visase tatăl său cu mulţi ani în urmă. Dar regele Basilio începe să se îndoiască, să-şi pună în­trebări. Savant nebun, face un experi­ment: îl aduce pe fiul său la palat, sub efectul unui narcotic, iar când se tre­zeşte pretinde că totul a fost un vis, că nimic din ce-a trăit până acum n-a fost adevărat. Dezlănţuit, Segismundo face doar ceea ce ştie: urăşte şi ucide. Regele îl trimite din nou în viaţa lui de dinainte, unde Clotaldo îl convinge, încă o dată, că totul a fost un vis. Dar poporul a aflat de existenţa lui şi îşi vrea prinţul, se răscoală, înfrânge armata lui Basilio şi-l urcă pe tron. Înţelepţit de visele vieţii lui, Segis­mundo pune în balanţă destinul şi li­berul arbitru şi, câtă vreme totul este o iluzie, decide că vrea ca în acest vis să fie un rege bun, un om generos.

Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 25 ianuarie, ora 19

BashBash

De Neil LaBute 

Un concept de Alexandra Didi­lescu şi Colin Buzoianu

Bash este un triptic de trei piese într-un act, o explorare în egală mă­sură lucidă şi emoţională a răului, în complexitatea lui, în aparenţa sa ade­sea benignă, cotidiană. O recontex­tualizare a tragediilor lui Euripide, Bash reuneşte textele Ifigenia în Orem, O şleahtă de sfinţi şi Medea Redux. Confesiuni, pseudo-comuni­care, sex, iubiri sufocate, violenţă, compun acest – aproape – poem des­pre această nedefinită zonă obscură ce ne locuieşte pe fiecare din noi.

Studio “Uţu Strugari”, 26 ia­nuarie, ora 19

Tineri fără Dumnezeu

După Ödön von Horváth

Un spectacol tradus la cască în limba română, în regia lui Clemens Bechtel

Tânăr, dar decepţionat, un profe­sor din Germania anilor ’30 nu mai înţelege ce se petrece cu elevii săi, care par lipsiţi de scrupule şi de spirit etic, adoptând concepţiile radicale auzite la radio. Profesorul nu crede că are puterea să schimbe situaţia din ţară de unul singur şi se teme că prin împotrivire şi-ar putea periclita locul de muncă, dar şi anii de pensie.

În timpul unei tabere, în care adolescenţii de cincisprezece ani sunt familiarizaţi cu exerciţii militare, tensiunile dintre aceştia se amplifică. Unul dintre elevi îşi pierde viaţa, acuzat fiind că a citit jurnalul unui coleg. Începe vânătoarea criminalului. Profesorul se vede obligat să-şi recu­noască atitudinea complice şi să îşi asume o poziţie.

Acest al treilea roman al lui Ödön von Horváth, care deja nu mai putea fi publicat în Germania anului 1937, critică lipsa de substanţă şi cruzimea societăţii acelei epoci.

Teatrul German de Stat Timi­şoara, Sala TGST, 23 ianuarie, ora 19.30

Neînţelegerea

de Albert Camus

Un spectacol cu supratitrare în limba română, în regia lui Bocsárdi László

Martha şi mama ei conduc un han într-o modestă localitate din Cehia. Martha îşi doreşte să renunţe la tot şi visează la o viaţă mai bună pe malul mării. Pentru a-şi îndeplini această dorinţă, cele două femei jefuiesc clienţii bogaţi iar apoi îi îneacă. Când apare un nou client, cele două femei nici măcar nu bănuiesc că acesta este chiar fiul, respectiv fratele pierdut, plecat de acasă în urmă cu douăzeci de ani, despre care nu mai ştiu nimic. Se ajunge la o neînţelegere fatală.

Şi această piesă a lui Camus – scrisă în 1943 – preia întrebările prezente în întreaga sa operă despre sensul vieţii şi despre (im)posibilitatea aflării fericirii într-o lume părăsită de Dumnezeu.

Teatrul German de Stat Timi­şoara, Sala TGST, 23 ianuarie, ora 19.30

Inainte de potopÎnainte de potop

De Oleg şi Vladimir Presnyakov 

Un spectcaol în regia lui Szabó Máté 

Îţi cumperi un pachet de chipsuri şi afli că a sosit sfârşitul lumii. Sau cel puţin potopul. Dacă ai noroc, câştigi un yacht. Un yacht, care e de fapt o bar­că. O plută. Un nimic. În timp ce tu trebuie să iei cu tine tot ceeea ce con­tează. Ce contează? Cine contează? Tu contezi? E mai bine să înceapă sau să nu înceapă ploaia? Mai devreme, sau mai târziu vom afla. Pentru orice eventualitate cumpără o gorilă.

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, 20 ianuarie, ora 19

PrahPrah

De Spiró György

Un spectacol în regia lui László Sándor

Textul este o perlă a dramaturgiei maghiare contemporane, cu perso­naje portretizate minuţios şi secvenţe din viaţa cotidiană înfăţişate minunat, a căror reprezentare necesită o pre­zenţă scenică disciplinată şi comple­xă. Omul are nevoie de o serioasă forţă interioară ca să-şi analizeze via­ţa, iar Spiró György este un maestru în reprezentarea acesteia.

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 22 ianuarie, ora 19

Ai lav iuAi lăv iu

De Jimmy Roberts – Joe DiPietro

Un spectacol în regia lui Puskás Zoltán

Legaţi-vă centurile de siguranţă! Vom ateriza în abisurile cele mai profunde ale sufletului feminin şi masculin! Atenţie: nu vă lăsaţi păcăliţi de aparenţe, deocamdată e doar suprafaţa! Ceea ce se află dincolo de acestea, ceea ce este totdeauna nou şi necunoscut şi umple tot, este nebu­nul, ameţitul, înfocatul, încinsul, săl­baticul şi mârşavul extaz, farme­cul… însăşi iubirea.

Tot ceea ce aţi bănuit în secret, dar v-a fost frică să recunoaşteţi des­pre întâlniri, romantism, căsătorie, iu­­biţi, soţi, neveste, prieteni şi familie. Această celebrare a jocului împere­chierii ne arată adevărurile şi miturile din spatele rebusului contemporan numit „relaţie”. Acest revue hazliu aduce un omagiu celor care au iubit şi au pierdut, celor care au căzut în bot la uşa dragostei, celor care au îndrăz­nit să spună: „Bună, ce faci sâmbătă seara?".

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 25 ianuarie, ora 19

O afacere murdaraAfacere murdară

Un spectacol în regia lui Gyulay Eszter

Frica, neîncrederea, vulnerabili­ta­tea şi agresiunea stau ghemuite pe rafturile sufletului. Pe dinafară, nu transpare nimic. Degeaba scrijelim glazura, foarte rar vedem dincolo de suprafaţă. Vitrine murdare. Gesturi ambigue. Mesaje mâzgălite. Ordine opuse. Deodată. Ne obişnuim cu lacrimile. şi cu zâmbetele contrare. Ne agăţăm de convingeri potrivnice. Mai putem, oare, să ne privim direct în ochi? De ce ne stau gândurile cu ochii plecaţi?

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 25 ianuarie, ora 19

 

Operă

Nunta lui FigaroNunta lui Figaro

Operă bufă în patru acte

Muzica: Wolfgang Amadeus Mozart

Spectacol cântat integral în lim­ba italiană şi titrat în limba română, susţinut de Corul şi Orchestra Operei Române din Timişoara

Opera Română Timişoara, 22 ianuarie, ora 18

OndineOndine (Mica sirenă)

Spectacol de balet

Colaj muzical (înregistrat) pe muzica lui Dmitri Şostakovici, Richard Wagner şi Eckhard Kopetzki

Libretul: după piesa Ondine a lui Jean Giradoux, şi basmul Mica sirenă de H.C. Andersen.

Un spectacol susţinut de An­samblul de balet al Operei Naţionale Române Timişoara

Opera Română Timişoara, 24 ianuarie, ora 19

Scripcarul pe acoperisScripcarul pe acoperiş

După povestirile lui Sholem Alei­chem, prin amabilitatea lui Arnold Perl

Musical în trei acte

Muzica: Jerry Bock

Libretul: Joseph Stein

Versificaţia: Sheldon Harnick

Traducerea: Antoaneta Ralian

Un spectacol prezentat prin aran­jamentul special al Music Thea­tre International

Opera Română Timişoara, 26 ianuarie, ora 15

 

Filarmonică

Concert vocal-simfonic

Un spectacol dirijat de Misha Katz, din Franţ, şi susţinut de pianistul Timur Sergeyenia, din Germania, şi de Corul „Ion Românu” al Filarmonicii Banatul, dirijat de Iosif Todea

Sala Capitol a Filarmonicii Banatul, 24 ianuarie, ora 19

În program sunt incluse lucrări de L. v. Beethoven (Concertul nr. 4 pentru pian şi orchestră în Sol major, Op. 58, Rondo pentru pian şi orchestră în Si bemol major, WoO 6 şi Fantezia pentru pian, cor şi orchestră,  în do minor, Op. 80)

Sala Capitol a Filarmonicii Banatul, 24 ianuarie, ora 19

Recital Timur Sergeyenia

Timur SergeyeniaSolistul german Timur Sergeyenia va interpreta, la pian, lucrări de N. Medtner (Sonata Reminiscenza Op.38), S. Rachmaninov (6 Momente Muzicale  Op.16) şi F. Liszt (Rapsodiile ungare nr. 2, 3, 6, 8, 11, 12)

Sala Capitol a Filarmonicii Banatul, 25 ianuarie, ora 19

 

Expoziţii

Gânduri

O expoziţie a artistului Horia Bojin

“Alfabetul lui Horia Bojin sunt nişte glife ancestrale; fiecare în sine un semn-simbol, încărcat metafizic, în dialog cu Divinul, unde mersul, repausul şi meditaţia sunt stări apriori de graţie”, spune istoricul de artă Dana Sarmeş.

Papillon Cafe, până în 23 ianuarie

Sigmar Polke – Muzică de origine necunoscută

Opera Sigmar PolkeO expoziţie care include lucrări ale unuia dintre cei mai renumiţi pictori germani ai artei contemporane, Sigmar Polke, în organizarea Institutului pentru Relaţii Externe

Vernisajul expoziţiei va avea loc în 30 ianuarie, la ora 18, la Centrul Cultural German Timişoara, în prezentarea criticului de artă Ileana Pintilie şi a lui Wiebke Trunk, referent IFA, la Muzeul de Artă Timişoara.

Toţi iubitorii de artă şi cultură vor avea până în data de 2 martie posibilitatea de a descoperi şi de a contempla operele renumitului pictor, grafician şi artist în domeniul fotografiei Sigmar Polke. În cadrul expoziţiei, Centrul Cultural German Timişoara oferă un workshop cu Wiebke Trunk, tururi ghidate prin expoziţie cu Ana Adam, profesor de grafică, cu elevi ai Liceului de Arte Plastice şi cu studenţi  ai Facultăţii de Arte şi Design Timişoara, care s-au exprimat artistic pornind de la operele lui Sigmar Polke, precum şi o seară de lectură cu cercul literar „Die Stafette”.

Salonul premianţilor U.A.P.T. 2013

Evenimentul, ajuns la cea de a doua ediţie, celebrează performanţele artiştilor vizuali profesionişti timişoreni (membri sau ne-membri ai filialei Timişoara a Uniuni Artiştilor Plastici) pe anul 2013, onoraţi cu premii (speciale, onorifice sau I – III) în urma deciziilor comisiilor de jurizare la diferite concursuri anuale, bienale etc, indiferent de specificul lor – local, naţional şi/sau internaţional. Un eveniment de bilanţ în rândul breslei, cu dorinţa reflectării evoluţiei şi imaginii generale a artei vizuale din Timişoara în rândul publicului larg.

Galeria Helios, până în 4 februarie

 

Proiecţie de film

Sascha

Sascha este o tragi-comedie din anul 2010, în regia lui Dennis Todoroviæ. Acesta prezintă povestea lui Sascha, un talent muzical în vârstă de 19 ani, a cărui viaţă se dovedeşte a fi complicată, deoarece el are înclinaţii homosexuale şi este îndrăgostit de profesorul său de pian. Tatăl priveşte homosexualitatea ca fiind o ruşine, iar mama doreşte ca el să devină un pianist cunoscut.

Dennis Todoroviæ prezintă cu mult umor şi cu multă ironie situaţiile dificile, pe care Sascha trebuie să le depăşească. Doar prin ironie, acesta reuşeşte să redea tragedia familiei Petroviæ şi asprimea conflictelor acesteia, care rezultă din mărturisirile lui Sascha.

Proiecţia acestui film din anul 2009, în regia lui Alexander Adolph – care face parte din seria de filme „Vedere panoramică – regizori contemporani” – este organizată de Centrul Cultural German Timişoara împreună cu lectoratul D.A.A.D., din cadrul Universităţii Politehnica Timişoara, şi cu Librăria Cărtureşti şi având sprijinul Goethe-Institut.

Ceainăria Librăriei Cărtureşti,  strada Mercy nr. 7, 23 ianuarie, ora 18.30

 

Vitrina cu cărţi

Civilizatii si tipare istorice“Civilizaţii şi tipare istorice. Un studiu comparat al civilizaţiilor”, Neagu Djuvara (Ed. Humanitas)

În umbra civilizaţiei majore, îna­inte ca aceasta să dispară la rândul ei, câte alte culturi n-au pierit fără urmă! Această imensă dramă e astăzi trăită de mulţi cu nespusă intensitate. Trebu­ie să aparţii unei asemenea culturi pe cale de a se stinge, sau care moare chiar înainte de a înflori, pentru a înţelege nesfârşita disperare a acelora care asistă neputincioşi la dispariţia inexorabilă a celor mai preţioase valori ale lor. Cu fiecare cultură care moare, o floare unică se vestejeşte pentru a nu mai renaşte, o mireasmă incompara­bilă se risipeşte pentru totdeauna. Există comori de înţelepciune şi poezie în cele mai mici idiomuri, ca şi în concepţia despre lume a celui mai mic trib destinat dispariţiei. Toate sunt pierdute – pierdute pentru totdeauna şi pentru toţi. În viaţa popoarelor, ca şi în toată Creaţiunea, ceea ce izbeşte cel mai mult şi scandalizează într-adevăr spiritul este risipa Naturii. Cei care astăzi sunt privilegiaţi şi aparţin culturi­lor majore pot încă să se legene în iluzia perenităţii lor. Dar până când? Ce rămâne din Egiptul antic, din Meso­potamia, din Creta, din Mexic şi Peru? Şi cum am putea avea asigurarea că rasa noastră trufaşă, care de veacuri îşi întinde dominaţia asupra neamu­rilor şi lucrurilor toate, nu va cădea şi ea, odată, în toropeală şi apatie?”, se întreabă Neagu Djuvara.

Inima intunericului“Inima întunericului”, Joseph Conrad (Ed. Polirom)

Romanul a inspirat, în 1979, celebra ecranizare Apocalypse now, în regia lui Francis Ford Coppola, cu Martin Sheen, Marlon Brando şi Robert Duvall în rolurile principale. 

Charlie Marlow e căpitanul onest al unui mic vas comercial ce străbate fluviul Congo, în căutarea unui negus­tor de fildeş enigmatic. Călătorind spre destinaţia dezvăluită pe parcursul unei întregi poveşti rupte parcă dintr-un thriller, Marlow aude la răstimpuri un nume rostit cu respect, cu teamă sau cu ură de tovarăşii săi. Misteriosul personaj Kurtz ocupă treptat întregul fundal al poveştii, al cărei final întâr­zie, amânat de trecerea printr-o junglă întunecată, stranie, populată de cani­bali sângeroşi şi străbătută de un fluviu capricios, ce face înaintarea micii expediţii dureros de înceată.

Seninatatea„Seninătatea. 25 de povestiri despre echilibrul interior”, Christophe André (Ed. Trei)

Ne-ar plăcea să rămânem mereu senini… Dar viaţa ne tulbură apele, iar demonii noştri lăuntrici se trezesc: atunci devenim îngrijoraţi, ne pierdem speranţa, ne risipim. Prin cele 25 de istorioare şi prin învăţămintele lor, cartea îi propune cititorului să înain­teze, în ritmul său, pe calea echili­bru­lui şi a seninătăţii. Să descopere înţe­lepciunea vieţii de zi cu zi ascunsă în micile şi efemerele momente de ferici­re, precum un telefon de la un vechi prieten, un jurnal abandonat şi redes­coperit sau o frunză dansând în vântul tomnatic. Îl învaţă să savureze clipa, să se relaxeze, să zâmbească şi să-şi men­ţină trupul binedispus şi spiritul treaz.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Redacţia Timpolis, timpolis@online.ro