Un concert la o vioară Stradivarius, pe scena Filarmonicii Banatul

Acordurile unei viori „Barrere” Stradivarius din 1727 vor putea fi auzite pe scena Sălii Filarmonicii Banatul, în interpretarea violonistei olandeze Rosanne Philippnes.

 

Rosanne Philippnes va urca pe scenă vineri, 7 aprilie, de la ora 19, în cadrul concertului susținut alături de Orchestra simfonică a Filarmonicii Banatul Timișoara, sub bagheta dirijorului Robert Farkas.

Pe scena Săii Capitol, aceasta va interpreta Concertul pentru vioară şi orchestră în re major op. 35, de Piotr Ilici Ceaikovski. „Concertul a fost început în martie 1878, la Clarand, lângă lacul Geneva, unde Ceaikovski se afla la odihnă pentru a-şi reveni din criza depresivă cauzată ruinării căsniciei sale. Un elev al său,  Josif I. Kotek, l-a stimulat pentru a scrie acest concert şi, într-un timp foarte scurt, l-a compus şi l-a orchestrat. Concertul a fost dedicat violonistului Adolf Brodskij, care l-a cântat în primă audiţie europeană la Viena, în 1881, sub conducerea lui Hans Richter, căci prima audiţie absolută a fost la New York în 1879, concert dirijat de Leopold Damrosh. Privit prin prisma structurii formei, concertul a fost conceput în ideea modelului clasic, deşi prin Ceaikovski, suntem în plin romantism, unde forma începe să urmeze tot mai mult curajul sentimentelor”, spune maestrul Mircea Tătaru în avancronica de concert.

În a doua parte a programului va fi interpretată Simfonia nr. 3, în fa major op.90, de Johannes Brahms, pe care Mircea Tătaru o descrie astfel: „Comentatori ai creaţiei lui Brahms spun despre simfonia a treia că este cea mai brahmsiană simfonie, datorită intensităţii vibraţiei autobiografice. Ascultând simfonia, ai impresia unei pătrunderi profunde nu numai în lumea întunecată a baladelor, dar totodată şi în universul sensibil al unui erou din Germania nordică, cu care Brahms s-a identificat. La împlinirea vârstei de 50 de ani, şi-a oferit un cadou aniversar – simfonia a treia, anul 1883 fiind anul acestei singure creaţii. Această baladă de proporţii monumentale are valenţe decisiv eroice, de unde şi denumirea pe care i-au dat-o unii muzicologi – Eroica. Premiera a avut loc la Viena, în 2 decembrie, 1883. A înregistrat un mare succes, fiind imediat programată în marile oraşe europene. Compozitorul Edward Elgar spunea că „ascultând simfonia a treia a lui Brahms, mă simt un cârpaci”.

Rosanne Philippnes, apreciată în Olanda, unde concertează în mod regulat pe cele mai mari scene, atât în ipostaza de solist, cât și parte din ansambluri de muzică de cameră, cântă la o vioară „Barrere” Stradivarius din 1727, datorită sprijinului generos primit din partea Fundației Elise Mathilde. De asemenea, este pasionată de teatru și regie, recent debutând alături de Orchestre National de Lyon într-un concert de succes al Anotimpurilor lui Vivaldi și Piazzolla în Auditorium din Lyon, primind aprecieri din partea managementului și a actorilor. Modul de interpretare al artistei este rafinat, exuberant și profund, fiind descris de cotidianul olandez De Telegraaf ca „energic, sensibil și perfect”.

Cele mai recente concerte ale ei includ colaborări cu Rotterdam Philharmonic la De Doelen, Netherlands Radio Philharmonic în prestigioasa serie de concerte Zaterdag Matinee și Residentie Orkest din Haga și sala Concertgebouw, Amsterdam. Adiacent colaborărilor din Olanda, Rosanne Philippens a concertat alături de Barcelona Symphony, Ulster Orchestra, Vancouver Symphony, Winnipeg Symphony, precum și cu numeroase orchestre din Germania, Finlanda și Elveția, cu dirijori incluzând Nézet-Séguin, Foster, Tausk, de Vriend, Hermus și Collon.

În recitaluri și ansambluri de muzică de cameră, colaborează cu artiști precum István Vardai, Vilde Frang, Julien Quentin, Vikingúr Olafsson, Amihai Grosz, Camille Thomas și Zoltán Fejérvári în festivaluri și săli de concerte din întreaga Europă. Crede cu putere în eliminarea oricăror bariere din muzica clasică, creând astfel propria serie de concerte The Amsterdam Salon Pop-Up, prezentând concerte de înaltă clasă în locații neconvenționale atent alese, într-o atmosferă intimă de salon.

Înregistrează exclusiv pentru Channel Classics, toate înregistrările sale primind recenzii pozitive. Cel mai recent CD al său – Insight, reprezintă încununarea unei călătorii speciale și personale. Unul dintre albumele înregistrare anterior – Dedications, include lucrări de Kreisler, Fauré și Ysaye, precum și înregistrări al celui de-al doilea concert al lui Prokofiev, descris de BBC Magazine ca fiind un „triumf”.

Rosanne Philippens a studiat de la o vârstă fragedă cu Anneke Schilt la Școala de Muzică Amstelveen. Și-a continuat studiile la Conservatorul Regal din Haga și la Academia Hanns Eisler din Berlin, sub îndrumarea profesorilor Coosje Wijzenbeek, Vera Beths, Anner Bylsma și Ulf Wallin, fiindu-i desemnată cea mai înaltă distincție din partea ambelor instituții. A câștigat Prem de Vioară de la Freiburg, în 2014.

Biletele prentru concertul din 7 aprilie – finanţat de Primăria Timişoara – se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie, de luni până vineri, între orele 10-13, sua online, pe myticket.ro.

https://bit.ly/3M4oW86

Print Friendly, PDF & Email