Teatru
Oxigen
Un spectacol în regia lui Alexandru Mihăescu
El şi ea. Saşa şi Saşa. El din Serpuhov, oraş pierdut în inima îngheţată a Siberiei. Ea din Moscova, graţioasă şi mondenă, pe cât de sofisticată, pe atât de confuză. Au în comun aceeaşi groază faţă de perspectiva unei vieţi lipsite de oxigen. Amândoi sunt în căutarea unui sens al vieţii. Împreună îl găsesc, însă doar pentru o vreme. Cât e vorba de pasiune fără limite, cât e iubire adevărată, cât e sete de apropiere umană într-o lume a derutei ultra-urbane? Sunt doar câteva dintre miile de întrebări născute în jurul poveştii de iubire-pretext ce dă tonul acestui tulburător poem dramatic. Oxigenul lui Ivan Vîrîpaev, unul dintre marile texte ale teatrului contemporan, devine în viziunea regizorului Alexandru Mihaescu un spectacol frust şi seducător, un tur de forţă pentru cei doi interpreţi şi o adevărată provocare pentru public.
Studio „Uţu Strugari”, 3 decembrie, ora 19
Crize sau încă o poveste de dragoste
Un concept de Roberta Popa Ionescu
Studio „Uţu Strugari”, 6 decembrie, ora 19
Remember
Un spectacol de Răzvan Mazilu
Pentru a fi un adevărat dandy, e nevoie de mult mai mult decât a purta o coajă vestimentară _evolt_cial: este nevoie de spirit, de talent, de ambiţie estetică, de nonconformism şi _evolt. Lumea din Remember este o epocă în care respectului pentru celălalt, cultului prieteniei li se răspundea pe măsură: a şti să preţuieşti intimitatea celuilalt făcea parte din codul estetic cotidian.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 8 decembrie, ora 19
Făptaşi
De Thomas Jonigk
Un spectacol în regia lui Szabó K. István
De ani de zile, Petra este abuzată de către tatăl ei Erwin, iar mama ei Karin ignoră acest lucru. Magda îl violează pe fiul ei, Paul, însă nimeni nu aude strigătele lui de ajutor. Destinul similar îi aduce faţă în faţă pe cei doi copii, care se străduiesc, cu mai mult sau mai puţin succes, să pună capăt abuzurilor părinţilor. Faptele părinţilor sunt greu de cuprins în cuvinte, şi cu atât mai greu e ca aceştia să fie traşi la răspundere.
Thomas Jonigk evocă în Făptaşi unul dintre cele mai discutate subiecte ale ultimilor ani. În mod surprinzător, Jonigk descoperă în poveştile Petrei şi a lui Paul accente comice, totodată însă cu constatarea că societatea noastră este una de făptaşi.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 6 decembrie, ora 19.30 – repetiţie cu public, iar în 7 decembrie, de la aceeaşi oră, are loc premiear spectacolului
Operă ţărănească
De Pintér Béla – Darvas Benedek
Un spectacol în regia lui Szikszai Rémusz
Teatrul Maghiar „Csiky Gergely” Timişoara, 3 decembrie, ora 19.30
Filarmonică
Concert simfonic
Un spectacol susţinut de pianistul Victor Nicoară şi soprana Nicolrta Colceiar, dirijat de Radu Popa
În program sunt incluse lucrări de W.A. Mozart (Concertul pentru pian şi orchestra nr. 20 KV 466), B. Britten (Les Illuminations op 18 – pentru solistă şi orchestră) şi P.I. Ceaikovski (Simfonia nr. 4 în fa minor, op. 36)
Sala Capitol a Filarmonicii Banatul Timisoara, 6 decembrie, ora 19
Expoziţii
New Western Art
Expoziţie de grup, cuprinzând creaţii din diverse genuri şi medii – sculpturi, tablouri, desene, lucrări video şi fotografii. În prim-plan se găsesc opere noi ale unor artişti contemporani din Germania şi USA: printre care: Roland Burkart, André Butzer, Andy Hope 1930, Michaela Eichwald, Franka Kaßner, Josef Knoll, Hans-Jörg Mayer, Aribert von Ostrowski, Berthold Reiß, Anne Rößner, Emanuel Seitz, Trevor Shimizu, Hank Schmidt in der Beek, Frank Stürmer şi Thomas Winkler.
Un eveniment organizat de Teatrul German de Stat Timişoara, în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
Custodele expoziţiei este artistul Frank Stürmer, originar din Bucureşti. În ziua inaugurării vor fi citite poeme de Sonja vom Brocke şi Hank Schmidt in der Beek.
Halele TIMCO, str. Circumvalaţiunii 8 – 12, până în 10 decembrie, de luni până vineri, între orele 14 – 20, iar sâmbăta, de la10 la 14.
Axenia Roşca
Expoziţie distinsă cu Premiul Institutului Francez Cluj Napoca, în cadrul concursului Expo Maraton 2013.
Proiectul are ca punct de pornire conceptul creativ legat de spaţiul scenografic. Fiind vorba de un labirint imaginativ, artista a pornit de la ideea posibilităţii de a experimenta metode de modelare a unui ambient scenografic realizat din materiale textile utilizând diferitele caracteristici ale acestora: transparenţă/opacitate, elasticitate etc. Noul spaţiu creat are rolul de a modifica stările emoţionale ale spectatorului, acesta fiind implicat direct, participant şi parte integrată a instalaţiei ambientale. Senzaţia de imersiune este amplificată de efecte vizuale (lumini colorate, proiecţii video), efecte sonore şi olfactive.
Palatul Baroc, până în 13 decembrie, zilnic între orele 10 – 18, cu excepţia zilei de luni, când este închis
Proiecţie de film
Kirschblüten – Hanami
Kirschblüten – Hanami, un film din 2008, în regia lui Doris Dörrie, este un film de dragoste emoţionant în care Doris Dörrie prezintă povestea unei iubiri devotate între doi vârstnici. Rudi şi Trudi trăiesc împreună o viaţă armonioasă până când Trudi află că Rudi are cancer în ultimul stadiu. Aceasta îl convinge pe soţul ei să întreprindă o călătorie, care va fi şi ultima lor călătorie împreună.
Kirschblüten – Hanami este considerat a fi cel mai bun film al lui Doris Dörrie, în care aceasta aduce în atenţie o poveste sensibilă şi înduioşitoare despre iubire, pierdere şi tristeţe. Filmul a câştigat Premiul Bavarez de Film la categoriile „cel mai bun actor“ şi „cel mai bun producător“, premiul Deutscher Filmpreis la categoriile „cel mai bun protagonist“ şi „cel mai bun film de lung metraj“, Premiul Gilde şi Premiul criticii germane de film la categoria „cel mai bun actor“.
Doris Dörrie este regizor, producător şi o scriitoare germană contemporană. Printre cele mai cunoscute filme ale sale, în afară de „Kirschblüten – Hanami“, se numără Männer, Ich und er, Keiner liebt mich, Bin ich schön?, Nackt, Ein seltsames Paar, Der Fischer und seine Frau şi How to Cook Your Life.
Proiecţia de film – care face parte din seria de filme „Vedere panoramică – regizori contemporani” – este organizată de Centrul Cultural German Timişoara împreună cu lectoratul D.A.A.D., din cadrul Universităţii Politehnica Timişoara, şi cu Librăria Cărtureşti şi având sprijinul Goethe-Institut.
Ceainăria Librăriei Cărtureşti, strada Mercy nr. 7, 5 decembrie, ora 18.30
Gala filmului de tranziţie
Evenimentul, care are loc la Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Eugen Todoran”, în 2 – 6 decembrie, se desfăşoiară după următorul program:
2 decembrie, ora 16.30 – deschiderea Galei, în prezenţa lui Vasile Docea, Lucian Ionică, Constantin Pârvulescu, Laurenţiu Damian şi Florin Iepan
2 decembrie, ora 17 – Documentarul ceh Cea mai mare dorinţă/Nejvìtši Pøání, cu subtitrare în limba engleză
2 decembrie, ora 19 – Documentarul ceh Cetăţeanul Havel/Obèan Havel, cu subtitrare în limba engleză
3 decembrie – Comunicări introductive: de la ora 13, Tranzitia postcomunistă: moşteniri şi moştenitori, susţinută de prof.univ.dr. Alin Gavreliuc, de la ora 13.20, Tranziţia spre sustenabilitate, din punct de vedere psiho-social, susţinută de conf. univ. dr. Corina Ilin, asistent drd. Alexandra Stancu, de la ora 13.40, Arta publică în tranziţie. O perspectivă antropologică, susţinută de lect.univ.dr. Andreea Lazea, de la ora 14, Informare şi dezinformare in timpul Revoluţiei din 1989 şi după, a lect.univ.dr. Lucian Vasile Szabo
3 decembrie, între orele 15 -16.45, un workshop pe tema ţine filmul documentar pasul cu istoria?, la care participă Laurenţiu Damian, Lucian Ionică, Florin Iepan şi Constantin Pârvulescu
3 decembrie, ora 17 – Documentarul german 20 de ani de la Unificarea Germaniei/20 Jahre Deutsche Einheit, cu subtitrare în limba română
4 decembrie, ora 17 – Documentarul maghiar Ultimul discurs al lui Kádár /Kádár János utolsó beszéde, cu subtitrare in limba engleză
3 decembrie, ora 19 – Documentarul maghiar Trecătoare est-vest/Kelet-nyugató átjáró, cu subtitrare in limba engleză, cu participarea directorului Institutului Maghiar din Bucureşti, Kósa András László, a lui Constantin Pârvulescu şi Florin Iepan
5 decembrie, ora 17 – documentarul românesc Decreţeii, de Florin Iepan
5 decembrie, ora 19 – documentarul românesc Kapitalism-reţeta noastră secretă, de Alexandru Solomon
6 decembrie, ora 17 – Videojurnalismul. Proiecţii şi dezbateri, urmate de o lansare de carte Afacerea Roşia Montană, de Mihai Goţiu
În perioada 4 – 6 decembrie va avea loc şi un workshop “Serviciul independent de radio şi televiziune” coordonat de Călin Meda.
Vitrina cu cărţi
„Castelul, biblioteca, puşcăria. Trei vămi ale feminităţii exemplare”, Dan C. Mihăilescu (Ed. Humanitas)
Printre personajele care fac parte din noul volul al lui Dan C. Mihăilescu se numără Regina Maria, Maria Cantacuzino-Enescu, Zoe Cămărăşescu, Cella Delavrancea, Alice Voinescu, Jeni Acterian, Pia Pillat, Cornelia Pillat, Annie Bentoiu, Ecaterina Bălăcioiu Lovinescu, Lena Constante, Adriana Georgescu, Oana Orlea şi Aniţa Nandriş.
„Feminitatea încoronată, nobleţea superb, infantil sau parşiv alintată… Sensibilitate, senzualitate, instinct şi educaţie, deghizament, arta disimulării, one-woman show cu efecte invariabil seducătoare. Feminitatea ultragiată, a cărei naturală, inocentă vulnerabilitate se vede călcată în copitele unei istorii bestiale, trecând umilitor din avuţie, adică din confortul domestic al gospodăriei ţărăneşti, sau din efervescenţa saloanelor culturale, în animalitatea carcerei, mizeria interogatoriilor şi duhorile dormitoarelor colective. ªi feminitatea spirituală, iniţial etic, apoi afectiv şi civic arhitecturată conform opreliştilor, cruzimilor, aberaţiilor şi malformărilor specifice unei istorii în care omul devenise doar o cifră în statisticile ororii. Într-o Românie (şi-o lume) a deriziunii, mârlăniei şi pustiitorului relativism postmodern, iată că avem cui ne pleca frunţile, cuminte şi recunoscător, cu buna-cuviinţă datorată celor care ne pot fi (ar trebui să ne fie) oricând modele de viaţă…”, spune Dan C. Mihăilescu.
“Jurnal”, Alice Voinescu (Ed. Polirom)
Început în 1929, la sugestia lui Roger Martin du Gard, în cadrul uneia dintre numeroasele întîlniri de la Pontigny la care a fost invitată, şi continuat, cu scurte întreruperi, până în preajma dispariţiei sale, jurnalul lui Alice Voinescu cuprinde însemnări despre evenimente şi personalităţi din perioada interbelică şi postbelică. Printre cei ce-şi găsesc locul în paginile cărţii se numără Nicolae Iorga, George Enescu, Regina Maria, Gala Galaction, Marietta Sadova, dar şi oameni de cultură de prim ordin din afara ţării, ca Andre Gide, Roger Martin du Gard, Paul Langevin, François Mauriac, Ernst Robert Curtius, cu o parte dintre aceştia autoarea susţinînd şi o bogată corespondenţă.
„Cititorul de azi va descoperi în acest jurnal o lume pentru reprezentarea căreia nu dispune decât de repere răzleţe, doar parţial şi poate impropriu, eventual derutant, corelabile în contextul istoric şi social. Desigur, figurează aici multe celebrităţi, şi româneşti, şi străine, figurează şi personalităţi mai mult sau mai puţin ilustre, dar şi alte persoane doar notabile în epocă, a căror însemnătate s-a şters odată cu dispariţia acelei lumi, plus nenumărate altele strict private. dar de mare distincţie şi calitate umană care contribuiau la strălucirea ei. În mărturiile Alicei Voinescu celebrităţile coboară de pe soclu, intră în cotidian şi în familiar, apar în relaţiile lor cu prieteni sau cu alţii, preocupându-se de chestiuni mari sau minore, veseli sau supăraţi, circulând în societate ca simpli oameni la fel cu ceilalţi, iar aceşti «ceilalţi» apar nu o dată mai interesanţi sau mai rezonabili. Pe parcursul jurnalului asistăm la destinele generaţiilor, pe care Alice Voinescu le urmăreşte cu interes, cu afecţiune, cu grijă.”, scria Alexandru Paleologu.
„Cum traversezi un curcubeu”, Daniela Andreescu (Ed. Herald)
Cartea, un ghid neconvenţional de auto-cunoaştere şi dezvoltare personală, oferă o suită de perspective asupra unor teme precum frica, motivarea, confuzia, blandeţea, auto-sabotajul, libertatea, încrederea. Nu este însă o carte cu soluţii „self-help” sau promisiuni despre efecte miraculoase, ci constituie un ghid neconvenţional de reflecţie şi practică menit să îndrume schimbarea personală. Este o invitaţie la explorare, dar şi la descoperirea modalităţilor concrete de a aduce în mod natural un plus de echilibru şi mai multă seninătate în trăirea evenimentelor de zi cu zi. Dincolo de aparenţe, textele, poeziile şi imaginile ne îndeamnă să trăim experienţa propriei creativităţi, liberă de condiţionări şi convenţii, literare, lingvistice sau de alt fel. Ne invită să devenim co-autori, traversând curcubeul minţii şi ghicind răspunsurile potrivite unei vieţi cu sens pentru noi înşine.
Ultimele comentarii