Teatru
De Peter Kerek
Un spectacol în regia artistică Peter Kerek
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 9 şi 10 decembrie, ora 19
Te uită cum ninge decembre
De George Bacovia şi Agatha Grigorescu Bacovia
Un concept de Valentin Ivanciuc
Lumea lui George Bacovia, o lume fragilă, sensibilă, dar, în egală măsură, plină de viaţă, suculentă, ne este mult mai aproape decât ar părea. Istoria aşa-zis minoră – cea a tristeţilor, a bucuriilor, a melancoliilor noastre – traversează timpul şi ne face contemporani cu trecutul, ca şi cu viitorul. George Bacovia şi Agatha Grigorescu Bacovia ne traversează cotidianul şi ne iau cu ei în plimbarea lor printre emoţii.
Teatrul Naţional Timişoara, Holul cu coloane, 12 decembrie, ora 19
Billy Mincinosul
De Keith Waterhouse şi Willis Hall
Un spectacol în regia artistică a Antonellei Cornici
Billy Fisher are o problemă. Sau mai multe. Familia îl consideră un loser. Pe patronul firmei de pompe funebre unde lucrează îl exasperează „flexibilitatea” profesională a lui Billy. Are nu una, ci două logodnice care-şi dispută acelaşi inel în timp ce el iubeşte altă fată. Prietenul lui cel mai bun nu-l crede orice-ar spune. Şi-l bântuie o sumedenie de gânduri care nu-i dau pace. De fapt, problema lui Billy Fisher este că are o fantezie foarte bogată. În lumea lui, asta se cheamă „imaginaţie”. În lumea celorlalţi, a tuturor celorlalţi, se cheamă „minciună”: în concluzie, Billy Fisher e un mincinos.
Billy Mincinosul este o comedie nostalgică despre puterea imaginaţiei, despre evadarea din realitate şi, mai ales, despre evadarea din inerţie.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 14 decembrie, ora 19
Un Romeo şi o Julietă
După W. Shakespeare
Un concept de Laura Avarvari
Studio „Uţu Strugari”, 14 decembrie, ora 19
Neînţelegerea
De Albert Camus
Un spectacol cu supratitrare în limba română, în regia lui Bocsárdi László
Martha şi mama ei conduc un han într-o modestă localitate din Cehia. Martha îşi doreşte să renunţe la tot şi visează la o viaţă mai bună pe malul mării. Pentru a-şi îndeplini această dorinţă, cele două femei jefuiesc clienţii bogaţi, iar apoi îi îneacă. Când apare un nou client, cele două femei nici măcar nu bănuiesc că acesta este chiar fiul, respectiv fratele pierdut, plecat de acasă în urmă cu douăzeci de ani, despre care nu mai ştiu nimic. Se ajunge la o neînţelegere fatală.
Şi această piesă a lui Camus – scrisă în 1943 – preia întrebările prezente în întreaga sa operă despre sensul vieţii şi despre (im)posibilitatea aflării fericirii într-o lume părăsită de Dumnezeu.
Teatrul German de Stat Timişoara, Salat TGST, 13 şi 14 decembrie, ora 19.30
Înainte de potop
De Oleg şi Vladimir Presnyakov
Un spectacol în regia lui Szabó Máté
Îţi cumperi un pachet de chipsuri şi afli că a sosit sfârşitul lumii. Sau cel puţin potopul. Dacă ai noroc, câştigi un yacht. Un yacht, care e de fapt o barcă. O plută. Un nimic. În timp ce tu trebuie să iei cu tine tot ceeea ce contează. Ce contează? Cine contează? Tu contezi? E mai bine să înceapă sau să nu înceapă ploaia? Mai devreme, sau mai târziu vom afla. Pentru orice eventualitate, cumpără o gorilă.
Teatrul Maghiar „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 9 decembrie, ora 19
De Martin McDonagh
Un spectacol în regia lui Upor László
Acest mic sat irlandez numit Leenane se află foarte departe de Timişoara, Novi Sad sau chiar Budapesta. Dar întâmplările din această piesă sunt de zi cu zi, chiar şi aici. Sper sincer că răsturnările de situaţie şi momentele cele mai dramatice din piesă îi sunt cunoscute spectatorului numai din auzite. Rar mai găsim printre noi pe cineva atât de norocos/ghinionist, care să nu fi experimentat pe propria-i piele agoniile, respectiv frumuseţea ciudată şi profundă a relaţiilor dintre personajele interdependente, fără nicio speranţă. Aşadar, Leenane este aici, iar noi suntem acolo în Leenane.
Teatrul Maghiar „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 9 decembrie, ora 19
Operă
Degeaba…?!
Concert Tudor Gheorghe, rescris după 20 de ani, „un concert ca şi România cu disperare, cu frustrare dar şi cu iertare şi speranţă”, cum îl numesc organizatorii
Opera Română Timişoara, 9 decembrie, ora 19
Carmen
Muzica: Georges Bizet
Libretul: Henri Meilhac şi Ludovic Halévy
Conducerea muzicală: David Crescenzi
Un spectacol susţinut de Orchestra, corul şi ansamblul de balet ale Operei Naţionale Române Timişoara, cu participarea Corului de copii al Operei Naţionale Române Timişoara
Opera Română Timişoara, 13 decembrie, ora 18
Scripcarul de pe acoperiş
După povestirile lui Sholem Aleichem, prin amabilitatea lui Arnold Perl
Musical în trei acte
Muzica: Jerry Bock
Libretul: Joseph Stein
Versificaţia: Sheldon Harnick
Traducerea: Antoaneta Ralian
Un spectacol susţinut de Corul, orchestra şi ansamblul de balet ale Operei Naţionale Române Timişoara
Opera Română Timişoara, 15 decembrie, ora 15
Filarmonică
Concert simfonic
Un spectacol susţinut de solista Silvia Sbârciu şi dirijat de Gheorghe Costin
În program sunt incluse lucrări de F. Schubert (Uvertura Rosamunde – Harpa Fermecată op. 6, D. 644 şi Simfonia nr 5 in Si bemol Major, D. 485) şi W.A. Mozart (Concertul pentru pian şi orchestra nr. 13, în Do major, KV 415 /387b)
Sala Capitol a Filarmonicii Banatul Timisoara, 13 decembrie, ora 19
Zilele muzicii sacre
Sala Capitol a Filarmonicii Banatul Timisoara, 14, 15 şi 16 decembrie, ora 19
Expoziţii
New Western Art
Expoziţie de grup, cuprinzând creaţii din diverse genuri şi medii – sculpturi, tablouri, desene, lucrări video şi fotografii. În prim-plan se găsesc opere noi ale unor artişti contemporani din Germania şi USA: printre care: Roland Burkart, André Butzer, Andy Hope 1930, Michaela Eichwald, Franka Kaßner, Josef Knoll, Hans-Jörg Mayer, Aribert von Ostrowski, Berthold Reiß, Anne Rößner, Emanuel Seitz, Trevor Shimizu, Hank Schmidt in der Beek, Frank Stürmer şi Thomas Winkler.
Un eveniment organizat de Teatrul German de Stat Timişoara, în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
Custodele expoziţiei este artistul Frank Stürmer, originar din Bucureşti. În ziua inaugurării vor fi citite poeme de Sonja vom Brocke şi Hank Schmidt in der Beek.
Halele TIMCO, str. Circumvalaţiunii 8 – 12, până în 10 decembrie, de luni până vineri, între orele 14 – 20, iar sâmbăta, de la 10 la 14.
Axenia Roşca
Expoziţie distinsă cu Premiul Institutului Francez Cluj Napoca, în cadrul concursului Expo Maraton 2013.
Proiectul are ca punct de pornire conceptul creativ legat de spaţiul scenografic. Fiind vorba de un labirint imaginativ, artista a pornit de la ideea posibilităţii de a experimenta metode de modelare a unui ambient scenografic realizat din materiale textile utilizând diferitele caracteristici ale acestora: transparenţă/opacitate, elasticitate etc. Noul spaţiu creat are rolul de a modifica stările emoţionale ale spectatorului, acesta fiind implicat direct, participant şi parte integrată a instalaţiei ambientale. Senzaţia de imersiune este amplificată de efecte vizuale (lumini colorate, proiecţii video), efecte sonore şi olfactive.
Palatul Baroc, până în 13 decembrie, zilnic între orele 10 – 18, cu excepţia zilei de luni, când este închis
Vitrina cu cărţi
„Din vorbă-n vorbă. 23 de ani de întrebări şi răspunsuri”, Andrei Pleşu (Ed. Humanitas)
„Am fost eu însumi surprins de cantitatea neobişnuită de texte care s-au adunat în urma dialogurilor purtate de-a lungul vremii. O masivă investiţie de timp şi de energie! Dar nu efortul cheltuit de mine în ultimele două decade a fost motivaţia alcătuirii acestei cărţi. Şi cu atât mai puţin înclinaţia de a etala opinii personale, hrănite de o subterană egolatrie. Am constatat însă că, acoperind un interval de aproape un sfert de secol, interviurile au o substanţială dimensiune documentară. Sunt anii în care România s-a angajat în cursa integrării europene şi euro-atlantice, anii dezbaterilor legate de înfiinţarea C.N.S.A.S., anii mai multor Guverne şi preşedinţi, anii în care probleme esenţiale pentru reaşezarea noastră în normalitate au constituit substanţa vieţii publice, a neliniştilor şi a speranţelor noastre. S-a întâmplat să fiu contemporan cu această perioadă şi, nu o dată, direct implicat în desfăşurarea evenimentelor. Mărturia mea poate fi, aşadar, o legitimă notă de subsol a istoriilor viitoare”, spune Andrei Pleşu.
Perioada subîntinsă în jocul întrebare-răspuns al cărţii este 1989 –, astfel încât ea poate fi citită şi ca o „istorie a României din ultimii 23 de ani”, o istorie văzută, trăită şi povestită de autor de pe poziţia celui care a fost discipol al lui Noica, urmărit de Securitate, dat afară din Institutul de Istoria Artei şi exilat la Tescani, apoi, după 1989, ministru al culturii, ministru de externe, consilier prezidenţial, fondator şi rector al New Europe College. Acest parcurs biografic al lui Andrei Pleşu, dimpreună cu disponibilitatea sa de a se lăsa provocat de întrebări şi de a investi în fiecare răspuns dat ceva din experienţele sale formatoare şi din judecata nepătimaşă, dau cititorilor privilegiul de a fi martorii unui dialog profund, generos, cu accente vii, confesive, de viaţă personală, pe alocuri, sau obiective, de rece diagnostic al vieţii politice, sociale ori culturale.
“Crăciunul regal”, Principesa Margareta aRomâniei, Principele Radu al României (Ed. Curtea Veche)
Curând se va împlini un secol şi jumătate de la fondarea Casei Regale a României. Principesa Moştenitoare a României şi Principele Radu al României au ales să evoce în preajma sărbătorilor de iarnă cea mai intimă, mai personală şi mai definitorie sărbătoare a familiei fiecăruia dintre noi: Crăciunul, aşa cum a fost petrecut în Familia Regală a României timp de aproape o sută cincizeci de ani. În calendarul Familiei Regale, sărbătorile de Crăciun reprezintă fila cea mai bogată în înţelesuri, în tradiţii şi credinţă, iar totul are un început mult mai îndepărtat, în decembrie 1866, când tânărul Principe Suveran Carol găzduia, în modestul său Palat Domnesc de pe Calea Victoriei, primul Crăciun în România.
Acest volum este structurat în funcţie de locul în care au fost găzduite sărbătorile de iarnă şi ilustrat cu fotografii din fiecare perioadă. În primul capitol, se vorbeşte despre Crăciunul din vremea Regilor Carol I, Ferdinand, Carol al II-lea şi Mihai, petrecut, pe de o parte, la Bucureşti: la Palatul Regal din Calea Victoriei, la Palatul Cotroceni, la reşedinţa princiară din Şoseaua Kiseleff şi la Palatul Elisabeta, iar pe de altă parte, la Sinaia – la Castelele Peleş, Pelişor şi Foişor –, locul care rămâne, prin excelenţă, Scaunul Casei Regale.
Cel de-al doilea capitol cuprinde Crăciunul regal din exil (în principal reşedinţele Bramshill şi Ayot St Lawrence din Anglia, Villa Fantasia şi Villa Serena, de la Versoix, Elveţia, şi Villa Sparta, casa Reginei Elena, din Florenţa, Italia), precum şi sărbătorile petrecute în România în anii 1989 – 2001, când Familia Regală nu se întorsese definitiv.
Al treilea capitol este dedicat Crăciunului regal din zilele noastre petrecut la Săvârşin de Regele Mihai şi de familia sa, care, din anul 2001, au reluat tradiţiile dinainte de plecarea Regelui, în 1948.
Ultimul capitol cuprinde mesajele de Crăciun ale Regelui Mihai, din anul 2001 încoace.
Prin urmare, această carte invită cititorul la o călătorie de un secol şi jumătate, în care vehicul nu sunt o trăsură, un vagon de tren sau o maşină, ci reşedinţele regale.
„Unde începe cerul. Jurnal de călătorie”, Carmen Firan (Ed. Polirom)
O carte captivantă, capabilă să creeze scenarii narative cinematografice care îl plimbă pe cititorul vrăjit de pe înălţimile Himalayei până în Patagonia, de pe treptele de la malul Gangelui până în jungla din America de Sud, de la Machu Picchu, ridicat „unde începe cerul”, până în templele Angkor Wat. „Autoarea îşi face din timp şi distanţe aliaţi fideli în descrierea unor călătorii încărcate de magie şi suspans. Fie că descriu în filtru personal India spirituală, întâlnirea cu un şaman din Perú sau asediul asupra oraşului Praga, din 1968, povestirile au dramatism şi farmec. O lectură savuroasă, plină de informaţii şi de perspective originale asupra spaţiului şi sensului călătoriei, stimulând imaginaţia şi formulând întrebări provocatoare la răscruce de drumuri, vremuri, vârste, culturi şi mentalităţ”, spune Harry Mathews.
Ultimele comentarii