Una dintre premierele naţionale – introducerea, la Timişoara, a sistemului de teleasistenţă pentru persoanele vârstnice – a eşuat, fiind confirmată recent desfiinţarea sa. Viceprimarul P.S.D. Traian Stoia spune că prioritare sunt problemele administrative şi investiţiile pentru infrastructură şi că Municipalitatea nu poate cheltui sute de mii de euro pentru “componenta socială” doar pentru a fi în pas cu ce se întâmplă în Europa vestică.
O premieră din care a rămas doar amintire
La începutul anului 2006, la Timişoara era implementat, în premieră naţională, un sistem de telealarmare pentru persoanele vârstnice. Echipamentele aferente acestui sistem au fost aduse din Franţa şi au costat peste 40.000 de euro. Bătrânii beneficiari, singuri, unii izolaţi la domiciliu, primeau un aparat care se monta în paralel cu telefonul şi, în cazurile de urgenţă, printr-o simplă apăsare de buton pe dispozitivul de activare (care era sub formă de brăţară sau medalion) se putea contacta dispeceratul de teleasistenţă, care se găsea la sediul Serviciului pentru Protecţia Socială a Persoanelor Vârstnice.
Scopul sistemului de teleasistenţă era acela de a mări gradul de siguranţă al persoanelor vârstnice singure aflate în situaţii de risc, prin monitorizarea permanentă a stării lor. Operatorii de la dispecerat puteau să comunice imediat cu persoana aflată sub monitorizare care avea nevoie de ajutor, să vadă datele de contact şi, în funcţie de situaţie, să intervină sau să solicite o ambulanţă.
Acest sistem a încetat, însă, să mai funcţioneze. Sistarea operării sale a fost motivată prin faptul că echipamentele erau învechite şi nu se mai găseau piese de schimb. Reprezentanţii Primăriei susţin că sistemul avea probleme tehnice de mai mult timp, că nu se mai găseau piese de schimb şi că serverul nu mai funcţiona. S-a propus şi schimbarea sistemului cu altul mai nou, însă s-a ajuns la concluzia că suma necesară era foarte mare. “Iniţiativa nu era rea din niciun punct de vedere. Din păcate, echipamentele nu mai puteau fi înlocuite. S-au făcut tot felul de improvizaţii pentru ca el să funcţioneze din punct de vedere tehnic”, a declarat viceprimarul P.N.L. Dan Diaconu.
Astfel, Primăria susţine că din 86 de aparate, au mai rămas 16, dar serverele şi staţia de lucru nu mai erau funcţionale. Interpelat pe această problemă, viceprimarul P.S.D. Traian Stoia spune că prioritare pentru Primării sunt problemele administrative şi investiţiile pentru infrastructură, toate celelalte fiind colaterale, că Municipalitatea nu poate cheltui sute de mii de euro pentru “componenta socială” doar pentru a fi în pas cu ce se întâmplă în Europa vestică, şi că vor putea exista pretenţii în acest sens doar când veniturile Primăriei vor creşte.
123 de apeluri anul trecut
Activitatea Dispeceratului de teleasistenţă fusese asigurată până în luna noiembrie a anului trecut de patru referenţi care asigurau permanenţa la pupitrul dispeceratului de teleasistenţă şi care au intervenit în cazurile de urgenţă prin solicitarea Serviciului de Ambulanţă sau a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă.
Ulterior, “schimbările reformiste” realizate de noua administraţie au făcut ca, la sfârşitul anului trecut, Dispeceratul de teleasistenţă să funcţioneze după programul Serviciului pentru Protecţia Persoanelor Vârstnice. Cu alte cuvinte, era un fel de permanenţă la program. În plus, din cei patru referenţi de la dispecerat a mai rămas unul singur, supervizat de către un asistent social sau un inspector. Condiţiile tehnice au mai fost asigurate câteva săptămâni de către Compartimentul Administrativ al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara. La sfârşitul lui 2012, beneficiau de acest serviciu de teleasistenţă peste 40 de persoane dintre care 20 din sistemul de îngrijire la domiciliu. Restul plăteau lunar o contribuţie modică, în valoare de cinci lei.
Cu toate persoanele la care s-a instalat sistemul de teleasistenţă s-au încheiat contracte pentru acordarea de servicii sociale pe termen de un an şi procese-verbale de predare-primire a dispozitivului montat la domiciliu. Culmea e că anul trecut, înainte de desfiinţare, la expirarea termenului de un an, a fost reevaluată situaţia beneficiarilor pe teren şi prelungite contractele, prin întocmirea de acte adiţionale, pentru încă 12 luni.
Pentru asigurarea unei intervenţii de urgenţă în timp util, beneficiarii serviciului de teleasistenţă oferiseră şi datele a cel puţin unei persoane de contact la care se găsea o copie a cheii de la locuinţă sau lăsau o copie a acestei chei într-un seif situat la sediul Serviciului pentru Protecţia Socială a Persoanelor Vârstnice.
Şi mai interesant e că, spre deosebire de ce spun acum unii reprezentanţi ai Municipalităţii, cu privire la utilitatea şi oportunitatea acestui sistem, precum şi la interesul manifestat de beneficiari, anul trecut a fost continuată instalarea dispozitivelor de teleasistenţă la domiciliul persoanelor vârstnice, fiind luate în evidenţă patru cazuri noi, ce au beneficiat timp de câteva luni, până la desfiinţare, de serviciul de teleasistenţă cu plata contribuţiei lunare. Ca atare, erau bătrâni interesaţi de utilizarea acestui sistem, chiar şi contra-cost. Mai trebuie menţionat, în acest context, că anul trecut sistemul de teleasistenţă a fost apelat de 123 de ori de către beneficiari. Poate că sunt tot atâtea ocazii în care li s-a salvat viaţa vârstnicilor care au făcut acele apeluri de urgenţă şi care acum nu mai au această posibilitate.
Culmea e că anul trecut au fost efectuate 35 de intervenţii tehnice de întreţinere a sistemului de teleasistenţă, atât a aparaturii aflate la sediul Serviciului pentru Protecţia Socială a Persoanelor Vârstnice, cât şi a aparatelor de teleasistenţă montate la domiciliul beneficiarilor. Deci, s-au cheltuit bani pentru un sistem la care ulterior s-a renunţat. La fel de ciudat este faptul că, pe parcursul anului 2012, a fost reînnoită Convenţia de Parteneriat cu Serviciul de Ambulanţă Timiş, în urma căreia beneficiarii serviciului de teleasistenţă au prioritate în asigurarea serviciului de urgenţă şi transport sanitar, cât şi de îngrijire medicală la domiciliu, ulterioară intervenţiei de urgenţă.
“Din punctul meu de vedere, un sistem de teleasistenţă poate fi extrem de util pentru persoanele vârstnice, în funcţie de modalitatea în care este implementat”, spune dr. Leonida Iancu, şeful Serviciului de Ambulanţă Timiş.
Mai trebuie menţionat în acest context că, pentru anul 2013, Primăria Timişoara, prin Serviciul pentru Protecţia Socială a Persoanelor Vârstnice declara ca obiectiv major “creşterea calităţii serviciilor de îngrijire la domiciliu, implicarea şi informarea comunităţii despre problemele cu care se confruntă persoanele vârstnice”. Nu se ştie însă cum se împacă acest obiectiv major asumat cu desfiinţarea sistemului de teleasistenţă.
Specialiştii în geriatrie spun că teleasistenţa ajută la prevenirea internării persoanelor de vârsta a III-a în cămine sau în alte centre rezidenţiale şi, în plus, reduce numărul situaţiilor în care, disperaţi că au rămas singuri, unii bătrâni apelează la necunoscuţi pentru a fi îngrijiţi, fără a ţine cont de riscurile la care se expun.
Adrian Orza: “Este o mentalitate gen «Meşterul Manole», se dărâmă tot ce s-a făcut bine înainte”
Fost viceprimar al Timişoarei Adrian Orza (foto) este omul care s-a străduit să facă funcţional acest sistem în Timişoara. În 2006, implementarea teleasistenţei la Timişoara a fost o premieră naţională. “Sistemul l-am văzut prima oară în Franţa, unde funcţionează foarte bine şi astăzi. L-am implementat cu greutate la Timişoara, pentru că şi atunci au existat oameni care nu au înţeles că persoanele vârstnice, bolnave au nevoie de supraveghere şi ajutor. Cei care au beneficiat de acest sistem au fost foarte mulţumiţi, iar sistemul se putea extinde, contra-cost, şi la persoane cu aparţinători. Trebuia păstrat sistemul măcar pentru persoanele vârstnice care se obişnuiseră cu el şi pe care le ajuta. Este o mentalitate gen «Meşterul Manole», se dărâmă tot ce s-a făcut bine înainte”, susţine Adrian Orza.
Acesta le recomandă reprezentanţilor actualei conduceri a Primăriei Timişoara să discute cu persoana vârstnice care beneficiau de acest sistem: “Nimeni nu ar trebui să uite că toţi ajungem bătrâni, că s-ar putea să aibă nevoie de ajutor şi să nu fie nimeni care să-l ofere”.
Ultimele comentarii