Mai multe lucrări artistice, realizate pe bază de mămăligă, sunt, de ieri, expuse la Galeria Jecza, în cadrul expoziției Gastronom.
Vernisajul expoziției Gastronom a avut loc duminică, 1 septembrie, la Casa Jecza, în prezența artiștilor și a lui Cosmin Nasui, care a asigurat proiectul curatorial. Artiștii care expun în cadrul expoziției sunt Lorena Brează, Mircea Cîrtog și Andreea Medar.
Expoziţia poate fi vizitată până în 7 septembrie 2019, la Casa Jecza / Fundația Interart Triade, Calea Martirilor nr. 51/45, Timișoara, zilnic, între orele 10-13 şi 18-21, iar apoi în cadrul Festivalului La Pas, festival de gastronomie sustenabilă, organizat în perioada 4-6 octombrie.
Proiectul Gastronom: artă contemporană cu patrimoniu culinar, produs de Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare, urmărește creșterea nivelului de conștientizare cu privire la importanța hranei ca parte a patrimoniului imaterial. Proiectul a inclus organizarea unui concurs în care artiști români au fost invitați să își depună proiecte care abordează tematica hranei, folosind ca materie primă mămăliga. Un juriu specializat a selectat dintre aplicații proiectele a trei artiști, care au fost realizate în cadrul unei rezidențe artistice, organizate la Timișoara în ultimele zece zile.
„Hrana poate fi un liant între oameni și locuri. Artiștii din rezidența Gastronom au surprins această dimensiune culturală a hranei, invitându-ne să ne chestionăm amintirile și să identificăm acele preparate culinare care ne-au marcat copilăria, sentimentele care ne leagă de oamenii cu care am servit mâncarea respectivă, modul în care aceste interacțiuni ne influențează comportamentele actuale de consum”, spune Mihaela Vețan, preşedintele asociației CRIES.
Andreea Medar spune despre proiectul său, Alvarium, că primul gând, atunci când a citit tema, a fost asocierea mentală a alimentului cu mediul rural, masa bătrânească, joasă, rotundă din lemn și o cină tradițională, în familie, având ca element central acest produs culinar. „Proiectul propus de mine presupune realizarea unui spațiu simbolic, destinat comunității, un spațiu în care elementele culinare precum mămăliga și mierea vor fi simboluri-cheie, pasta de cereale devenind un liant care înlocuiește pământul într-o instalație în care timpul dispare, tradiționalul și noile media se completează. Acest spațiu care adună și invită comunitatea să se așeze (datorită imposibilității de a sta în picioare), devine un spațiu liant, care ne aduce împreună, invită privitorii să ia parte la o baie de lumină, într-o instalație a contrastelor. Mămăliga, deși existentă ca materie în exteriorul lucrării, va căpăta o formă luminoasă și transparentă, recontextualizând atât forma, cât și semnificația strict culinară a acesteia”, explică Andreea Medar.
Lorena Brează a participat cu proiectul 3 luni de mămăligă – O vacanță de ară. „Copilăria mea a fost despre mămăligă. Mâncam mămăligă și atât. De multe ori mă furișam de bunica, ca să nu mă certe. Bunica spunea mereu că doar oamenii care nu au ce mânca fac asta. Câteodată, veneau oameni pe la noi și începeau să râdă văzându-mă mâncând. Dar pentru mine, mămăliga era ceva ce găseam doar în vacanțele de vară, doar pentru trei luni. (…) Concursul mi-a amintit de copilărie și de cele trei luni de mămăligă din timpul verii. O mămăligă făcută de bunica are aproximativ 3 kilograme (am sunat-o să mă asigur). În trei luni, se consumau în casa noastră 270 de kilograme de mămăligă. Îmi propun să construiesc un cub din mămăligă, cât o vacanță de vară”, spune Lorena Brează.
Proiectul lui Mircea Cîrtog se intitulează Cultural Jamming, prin intermediul căruia artistul încearcă să examineze fenomenul culturii populare ca o interpretare metaforică a kitsch-ului și a modei. „Proiectul pe care îl propun are la baza mămăliga ca artă relațională, văzută prin prisma culturii de masă (artă pop). Proiectul se va materializa prin realizarea unei sculpturi din mămăligă ca formă de expresie a materialului împins către extrem, sub forma unei statuete antice ce reflectă starea actuală a societății și un kit de mămăligă. Lucrările mele se referă adesea la cultura pop și cea de masă. Folosind simboluri scrise ori desenate, creez o lume în care regulile sunt subminate cu intenție”, explică Mircea Cîrtog.
Proiectul face parte din La Pas, un program implementat de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021 în parteneriat cu Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare, fiind cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Programul este orientat către evidențierea complexității legăturii dintre hrană, cultură și consum durabil.
Ultimele comentarii