Horațiu Mălăele şi Maia Morgenstern, la Timişoara, într-o comedie despre adulter, ca dramă a războiului

Foto: Adrian Nuţă

Horațiu Mălăele, Maia Morgenstern, George Mihăiţă vor urca pe scena Operei Naționale Române din Timişoara pentru a juca un spectacol al Teatrului de Comedie din Bucureşti, Fierarii.

 

Deși este o comedie provocată de o sinuoasă linie genealogică, spun reprezentanţii Teatrului de Comedie din Bucureşti, spectacolul Fierarii ridică o serioasă și complexă problemă, și anume aceea a consecințelor marilor evenimente istorice în viețile oamenilor de rând. Pornind de aici, spectacolul trimite la o reală înfrățire europeană care, oricât de întâmplătoare ar fi la nivel genetic, stă la baza conviețuirii spirituale într-o Europă Unită.

Fierarii, de Miloš Nikolić, a cărui premieră a fost în luna martie a acestui an, pe scena Teatrului de Comedie din Bucureşti, îi are în distribuţie pe Horațiu Mălăele, Maia Morgenstern, George Mihăiţă, Valentin Teodosiu şi Mircea Rusu.

La Timişoara, spectacolul, în regia lui Horaţiu Mălăele, va fi jucat luni, 8 octombrie, de la ora 20, în sala Operei Naționale Române.

Este povestea unui fierar român care află, după mult timp, că fiul său este de fapt al unui fierar ungur şi a fost conceput în timpul războiului, când el era pe frontul sovietic. Nici soția fierarului ungur n-a rămas mai prejos, în absența soțului. Și ea a făcut un copil cu un soldat rus. Tot fierar… Comedia nu aduce în prim-plan doar adulterul (abordat într-o cheie comică), ci și războiul (cu dramele sale inevitabile) ambele contribuind la alienarea individului.

„Am scris comedia «Fierarii» după principiile tragediei antice, numai că am răsturnat o situație tragică în esență, așa că ea a încetat să mai fie tragică. Ca și în tragedia antică, și în «Fierarii», tot ceea ce ține de esență s-a întâmplat mai demult, iar ceea ce se prezintă în fața cititorilor – sau a spectatorilor – sunt doar consecințele celor întâmplate. Această comedie seamănă cu un concert cântat pe o singură coardă sau cu «Bolero»-ul lui Ravel, în care tema variază și se multiplică. Prin această multiplicare, amplificare, realul se transformă în absurd, care devine mai convingător decât tot ceea ce este cu adevărat real. Cum comicul și tragicul sunt ca două surori gemene, în această comedie apar deseori în același timp pe scenă, ajutându-se una pe cealaltă să aducă la nonsens orice război, orice manifestare de ură și orice naționalism”, explică Miloš Nikolić.

Biletele pentru prima reprezentație a spectacolului la Timișoara în această stagiune costă, în funcție de loc, 150 sau 120 de lei.

Print Friendly, PDF & Email