De şase luni de zile, problema câinilor comunitari din Timişoara rămâne, oficial, în grija nimănui

Caini fara stapanO licitaţie care ar fi trebuit să se desfăşoare deja de mai bine de şase luni, dar care a rămas pe lista de aşteptare, face ca responsabilitatea pentru gestionarea problemei câinilor comunitari din Timişoara să nu aparţină în acest moment nimănui. Explicaţia reprezentanţilor Municipalităţii este aceea că în instituţie încă se evaluează rentabilitatea celor două posibile alternative: externalizarea serviciilor sau înfiinţarea unui serviciu public de ecarisaj pus în subordinea Primăriei.

 

O licitaţie care nu s-a desfăşurat încă

Problema gestionării câinilor maidanezi din Timişoara este în continuare nesoluţionată, în timp ce Municipalitatea se află, pare-se, în acest moment, în faţa unei mari dileme. Reprezentanţii Primăriei trebuie să decidă dacă soluţia optimă o reprezintă înfiinţarea unui serviciu public în cadrul Primăriei care să se ocupe de serviciile de ecarisaj şi de ridicarea cadavrelor de pe domeniul public sau, dimpotrivă, dacă externalizarea serviciilor, prin scoaterea la licitaţie şi încredinţarea acestor servicii unei companii specializate, aşa cum s-a procedat până în prezent, reprezintă soluţia.

Incertitudinile legate de posibilele modalităţi de soluţionare a problemei câinilor comunitari par a fi, însă, cel puţin pe moment, insurmontabile, dacă e să judecăm după faptul că decizia nu a fost luată încă. Deşi edilul Timişoarei, Nicolae Robu, a anunţat, încă din luna februarie, că fostul contract, încheiat cu compania Danyflor, a expirat. Dar, asigura atunci primarul Timişoarei, preparativele pentru lansarea noii licitaţii se află în fază avansată, în caietul de sarcini care urma să fie întocmit urmând să fie specificaţi riguros toţi indicatorii care ar fi trebuit să fie îndepliniţi de către unitatea privată care îşi va adjudeca licitaţia. În ce priveşte posibilitatea ca Primăria să gestioneze singură această problemă, edilul Nicoale Robu se arăta, în primăvară, extrem de circumspect, precizând că instituţia pe care o conduce nu dispune „nici de personal, nici de cunoştinţe necesare pentru aceasta”.

Dilema momentului: serviciu public al Primăriei sau externalizare?

Dan Diaconu viceprimar 2Licitaţia nu s-a derulat încă, a informat, vineri, viceprimarul Dan Diaconu, care a precizat că „au fost hotărâri de Consiliu Local pentru ambele servicii, atât pentru cel al ridicării cadavrelor de pe domeniul public, cât şi acela de ecarisaj”, dar a justificat întârzierea încredinţării serviciilor prin aceea că nu s-a optat încă la nivelul Primăriei pentru varianta optimă de abordare. Acesta mai spune că se analizează care ar fi repercusiunile, explicând că varianta înfiinţării unui serviciu public propriu s-ar putea dovedi chiar mai eficientă din punctul de vedere al costurilor, doar că există o limită de personal impusă instituţiilor publice. „Nu e vorba de sume de bani, sumele de bani poate că nu ar fi diferite, sau prin serviciul public ar putea fi chiar mai ieftine. Problema ar putea fi limita de personal şi măsura în care noi putem să angajăm aceste persoane în serviciu public. Noi putem să facem un adăpost sau să închiriem unul, dar toate aceste elemente trebuie analizate”, mai spune Dan Diaconu.

În ceea ce priveşte a doua variantă, cea a externalizării serviciilor, viceprimarul a precizat doar că, în acest caz, trebuie stabiliţi cu precizie indicatorii care trebuie realizaţi: „Pentru externalizare, variantele pozitive sunt acelea că se stabilesc nişte indicatori pe care trebuie să îi urmărească o entitate. Partea negativă este controlul asupra câinilor de pe stradă, care este mai redus. Singurele clauze care leagă Primăria de operator sunt cele din contract şi din caietul de sarcini”.

Nicolae Robu: „Amânarea licitaţiei, o greşeală”

Nicolae RobuPrimarul Timişoarei a anunţat, la jumătatea lunii martie, că în instituţia pe care o conduce se lucrează deja la elaborarea setului de prevederi ce vor fi incluse în caietul de sarcini al licitaţiei care va desemna compania ce va gestiona problema câinilor fără stăpân din Timişoara, după ce contractul cu Danyflor a expirat. Edilul a informat că se doreşte introducerea unor prevederi noi în caietul de sarcini, care se vor reflecta în contractul care va fi semnat de Municipalitate cu compania care va câştiga licitaţia. În primăvară, edilul a dat şi asigurări că „preţul de atribuire a serviciilor va fi mai mic decât până acum”. În plus, a mai declarat atunci Nicolae Robu, societatea care va gestiona de acum încolo problema câinilor fără stăpân va plăti despăgubiri persoanelor muşcate de câini pe domeniul public. Şi că vor exista penalizări, în funcţie de numărul persoanelor care vor fi muşcate de câini pe străzile oraşului şi care se adresează camerelor de gardă ale spitalelor, pentru îngrijiri medicale. Penalizările ar fi urmat să fie acordate şi în funcţie de numărul de câini fără stăpân care ar fi fost semnalaţi de cetăţeni pe străzi.

Referindu-se la felul în care ar putea fi gestionată eficient această problemă, edilul a subliniat şi faptul că trebuie luate măsuri de responsabilizare socială: Nu ne jucăm. Vrem să dăm un semnal foarte ferm că nu îşi poate nimeni bate joc de oraşul acesta, luând câini spre adopţie, pentru ca noi să cheltuim apoi alţi bani pentru a-i duce din nou în adăposturi”. Tot atunci, edilul a evocat posibilitatea introducerii unor clauze speciale adresate persoanelor care iau câini spre adopţie din adăpostul oraşului, clauză care să îi oblige pe aceştia să permită periodic controale ale reprezentanţilor Poliţiei Locale, pentru a verifica dacă animalele adoptate nu au fost ulterior abandonate.

Edilul nu a putut însă oferi informaţii concrete despre numărul câinilor aflaţi în libertate pe străzile Timişoarei şi nici despre numărul câinilor care se aflau pe străzile oraşului în momentul preluării contractului de gestionare a problemei câinilor comunitari de către compania Danyflor:  „Nu cred că dispunem de o informaţie validă”.

Acestei serii de ambiguităţi i se adaugă acum şi faptul că, în acest moment, problema gestionării animalelor fără stăpân de pe străzile Timişoarei nu revine, prin contract, nimănui. La jumătatea lunii martie, edilul a admis că întârzierea procedurii de licitaţie a fost „o greşeală”. Şi, a mai adăugat atunci primarul Nicolae Robu, când vine vorba despre ridicarea de pe străzi a câinilor care ar putea reprezenta un pericol, Municipalitatea se bazează în acest moment exclusiv pe o promisiune venită din partea directorului companiei Danyflor, al cărei garant ar fi Adrian Bere, şeful Direcţiei de Mediu din Primăria Timişoara: „Îi ridică sau cel puţin ar trebui să-i ridice. Danyflor, cel puţin aşa mi-a spus domnul Bere. Din păcate s-a întârziat cu licitaţia, e o greşeală că nu s-a lansat mai din timp, ca să nu traversăm această perioadă fără contract”.

Print Friendly, PDF & Email