Discutarea de Ministerul Transporturilor a variantei oficiale a Masterplanului general de Transport al României era indicată ca momentul adevărului de către oficialii din conducerea Consiliului Judeţean Timiş, care indicau ca sigură includerea în acest document a Centurii Sud Timişoara, care ar completa actuala variantă ocolitoare a municipiului. Lucru care nu s-a întâmplat, completarea inelului de centură rămânând pe mai departe o promisiune fără acoperire.
„O promisiune care a fost o cacealma”
După ce ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a enumerat priorităţile infrastructurii rutiere pentru perioada 2015 – 2016, la prezentarea variantei oficiale şi, probabil, definitive a Masterplanului General de Transport, a pare clar că, în următorii ani cel puţin, Centura de Sud a Timişoarei, care ar fi avut rolul de a completa inelul de centură al municipiului, pentru devierea totală a traficului greu, rămâne la stadiul de proiect pe hârtie.
Centura Timişoara Sud nu apare pe harta prezentată de ministrul Ioan Rus, cu lucrări finalizate, în execuţie sau în faza de licitaţie, Masterplanul, în care pare să se uite că Timişoara există pe harta României, prevede sprijinirea unor proiecte de şosele ocolitoare la localităţi precum Târgu Jiu, Aleşd, Săcuieni, Oradea, Rădăuţi, Suceava, Dorohoi, Târgu Mureş, Braşov, Satu Mare, Tecuci, Bârlad, Bacău sau Mediaş.
Centura Timişoara Sud nu a fost inclusă iniţial în Masterplanul General de Transporturi, deoarece, în urma explicaţiilor date de Ministerul Transporturilor, nu s-ar fi demonstrat necesitatea ei.
Între timp, se spunea că, în urma demersurilor “salvatoare” ale Consiliului Judeţean Timiş, documentul s-ar fi modificat, incluzând şi închiderea inelului de centură a Timişoarei. Aspect infirmat la prezentarea acestei variante oficiale şi finale a Masterplanului.
“Orizontul de întindere al Masterplanului este 2015 – 2016, probabil perioada în care Ioan Rus speră că va rămâne la minister. Oricum, s-a văzut destul de clar că toate asigurările şi promisiunile Consiliului Judeţean legate de Centura Sud au fost, de fapt, vorbe goale. Se dovedeşte încă o dată că la nivelul conducerii CJ Timiş, s-a mers pe cacealmale, şi cam atât”, spune consilierul judeţean PDL Marius Martinescu.
Eşecul legat de demararea acestui proiect era oarecum prefigurat la şedinţa CJ Timiş din Decembrie anul trecut.
După ce ani de zile administraţia judeţeană susţinea că se va implica cu toate forţele în materializarea acestui proiect, deja, la ultima luare în discuţie a investiţiei acesta a devenit unul comun, care nu depinde decât în mică măsură de administraţia judeţeană. “Centura Sud Timişoara nu intră în patrimoniul CJ Timiş, pentru că tot ce înseamnă autostrăzi, centuri, drumuri naţionale sunt ale CNADR. Nici nu se pune problema să nu fim de acord cu asocierea, dacă există posibilitatea realizării unei asocieri între Primăria Timişoara, Consiliul Judeţean Timiş, Primăria Ghiroda, Primăria Moşniţa şi Primăria Giroc, pe teritoriul cărora se derulează Centura de Sud a Timişoarei. Trebuie să ştiţi că în acest moment nu avem posibilitatea legală să putem finanţa, pentru că nu este pe teritoriul administrativ al judeţului Timiş din punct de vedere al patrimoniului. În aceste condiţii, vă spun că sunt de acord să găsim o formulă, doar în momentul în care ştim ce înseamnă acest proiect”, declara, cu această ocazie, preşedintele CJ Timiş, Titu Bojin.
Proiect tot în aşteptare, de ani buni
Cei care îşi mai aduc aminte de pliantele electorale distribuite de USL în Timişoara, în 2012, ştiu că închiderea inelului de centură al oraşului, pentru devierea totală a traficului greu, care să nu mai traverseze oraşul, era cap de listă, ca una dintre promisiunile asumate ce urmau a fi puse în practică rapid, după alegeri. Ulterior nu s-a mai întâmplat, însă, nimic…
Tipic pentru felul în care se mişcă lucrurile în România în ceea ce priveşte infrastructura rutieră, proiectul inelului de centură al Timişoarei a fost demarat în urmă cu… 20 de ani.
În Timişoara au fost readuse în discuţie lucrările de finalizare a inelului de centură, în condiţiile în care Primăria Timişoara a vorbit despre introducerea taxei de tranzit, pentru camioanele de tonaj mare care traversează oraşul.
Câţiva consilieri locali susţin însă că, atâta vreme cât inelul de centură nu este finalizat, această taxă va genera multe controverse şi contestaţii.
Ultimele comentarii