Ministrul de Interne vrea urgentarea intrării în vigoare a noului Cod Rutier

rutieristiMinistrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, declară că numărul mare de accidente care au avut loc în perioada sărbătorilor arată că şoferii sunt indisciplinaţi şi conduc agresiv, fiind astfel necesară intrarea în vigoare mai repede a noului Cod Rutier, aflat în dezbatere în Parlament.

 

44 de oameni morţi în accidente, de sărbători

Radu Stroe a spus că, în condiţiile în care de sărbători, în urma acciden­te­lor rutiere, au murit 44 de oameni, iar 200 au fost grav răniţi, „trebuie să ne gândim din nou la celebra ordo­nan­ţă, Codul Rutier”. În plus, spune minis­trul, în perioada sărbătorilor nu s-a reuşit evitarea unui număr mare de ac­cidente rutiere, ceea ce arată că şoferii manifestă în continuare indisciplină în trafic şi conduc agresiv. „De sărbători au fost organizate 2.483 de acţiuni ale Poliţiei Rutiere, iar poliţiştii au ridicat 2.351 de permise şi au dat peste 52.000 de amenzi contravenţionale, în valoare de 9,6 milioane de lei, fapt care dove­deşte că şoferii sunt indisciplinaţi şi conduc agresiv”, a declarat, citat de Me­diafax, Radu Stroe, într-o confe­rin­ţă de presă la M.A.I.

radu_stroe-278x207[2]Ministrul a adăugat că se anali­zea­ză la nivelul M.A.I. oportunităţile reluării discuţiilor referitoare la Codul Rutier, pentru găsirea unor soluţii de urgentare a intrării în vigoare a proiec­tului: „Evident, legea este în Parla­ment, Parlamentul este suveran, dar realităţile vieţii curente ne obligă să reluăm această discuţie la nivel de Gu­vern, cu domnul prim-ministru, şi să găsim o formulă de urgentare a proiec­tului în Parlament, fără a da sarcini Par­lamentului, sau vom găsi o altă so­luţie. Vom vedea”.

Codul Rutier trimis Parlamentului din octombrie

În 16 octombrie, premierul Victor Ponta anunţa că proiectul noului Cod Rutier este transmis spre dezbatere Parlamentului, pentru a face parte din­tr-o asumare comună: „Astăzi, Codul Rutier îl trimitem spre Parlament. Vreau să văd foarte clar o implicare a tuturor. Nu vreau să fie, dom’ne, «Codul lui Stroe şi al lui Ponta» şi toată lumea contra. Eu vreau să fie vorba despre o asumare comună a lucrurilor esenţiale pe care trebuie să le rezolvăm cât mai rapid, şi anume siguranţă mai mare pe drumuri, sancţiuni mai dure pentru cei care încalcă legea, aplicarea sancţiuni­lor, că degeaba dăm sancţiuni dacă nu le aplicăm. Eu sunt convins că această asumare comună va avea loc foarte re­pede, dacă nu, am discutat cu domnul Stroe şi o să ne asumăm doar noi doi, o să fim doar noi doi cei răi şi toţi cei­lalţi, buni, dar eu cred că interesul de a avea străzi mai sigure şi pedepse care se aplică este un interes comun şi vreau să cred că Parlamentul ne va sprijini în acest sens”.

Pe agenda şedinţei de Guvern din 16 octombrie, proiectul noului Cod Rutier a fost înscris sub forma unei ordonanţe de urgenţă. Aceasta este, de asemenea, transmisă spre dezbatere Parlamentului, dar este şi aplicată până la momentul avizului parlamentar, când poate fi comple­tată cu eventuale modificări ulterioa­re, spre deosebire de un proiect de lege, care poate fi aplicat doar după ce este aprobat de Parlament şi promulgat de preşedinte.

Anterior, Guvernul amânase de două ori adoptarea noului Cod Ru­tier, pentru a clarifica detaliile teh­nice de constituire a contului unic în care să fie vărsate toate sumele încasate din amenzile percepute pentru contravenţii şi infracţiuni.

Sancţiunile usturătoare par să fi blocat Codul în Parlament

Amenda maximă pentru şoferi ajunge la 9.600 de lei, iar cea mai lun­gă perioadă de suspendare a permi­sului de conducere este de doi ani, potrivit proiectului noului Cod Rutier.

Depăşirea limitei de viteză cu 51 până la 60 de kilometri pe oră se sanc­ţionează cu amenzi din clasa a IV-a, cuprinse între 9 şi 20 de puncte amen­dă, adică între 720 şi 1.600 de lei. În plus, se ridică şi permisul de conducere pentru 90 de zile.

În cazul depăşirii limitei de viteză cu peste 60 de kilometri pe oră, se apli­că amenzi din clasa a V-a, care implică sancţiuni cuprinse între 21 şi 50 de puncte amendă (între 1.680 şi 4.000 de lei), plus suspendarea permisului de conducere pentru 180 zile.

În cazul în care depăşirea vitezei legale cu mai mult de 60 de kilometri pe oră se soldează cu un accident ru­tier urmat exclusiv de pagube mate­riale, se aplică sancţiuni din clasa VI-a, care implică de la 51 până la 120 de puncte de amendă (între 4.080 şi 9.600 de lei), la care se adaugă suspendarea permisului pentru un an. În cazul în care accidentul se soldează cu victime, perioada de suspendare a permisului se dublează la doi ani, însă amenda rămâ­ne aceeaşi, potrivit proiectului citat.

Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor, unde circulaţia se desfăşoară pe o singură bandă pe sens, ţinând seama de împrejurări şi de cât de intensă este circulaţia, administratorul drumului poate stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de zece kilometri pe oră pentru tramvaie şi de 30 kilometri pe oră pentru toate autovehiculele, dar numai cu avizul Poliţiei.

Potrivit proiectului de lege, condu­cerea unui autovehicul sau tramvai pe drumurile publice de către o persoană care a consumat droguri, a luat medi­camente cu efecte similare stupefian­telor sau are o îmbibaţie de 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat, respectiv 0,2 g/l alcool pur în sânge, este inter­zisă.

În acest sens, conform proiectului de lege, „conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, care are o îmbibaţie alcoolică cuprinsă între 0,2 -0,5 g/l alcool pur în sânge, respec­tiv 0,15 – 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni (21 la 50 puncte-amendă) şi cu suspen­darea exercitării dreptului de a condu­ce pentru o perioadă de 180 de zile”.

În cazul în care îmbibaţia alcoo­lică este de peste 0,5 g/l alcool pur în sânge, fapta constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la cinci ani.

Proiectul noului Cod Rutier sanc­ţionează nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată, con­ducerea pe contrasens pe autostradă, depăşirea unui autoturism cu mai mult de 60 kilometri pe oră a vitezei maxime admise şi conducerea unei maşini neînmatriculată cu amendă cuprinsă între 21 şi 50 de puncte, plus suspen­darea permisului pentru 180 de zile.

În cazul în care aceste abateri sunt urmate de un accident, se vor aplica amenzi între 51 şi 120 puncte şi suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de un an, dacă ac­cidentul este soldat doar cu pagube materiale, iar în cazul în care sunt persoane rănite, perioada de suspen­dare a permisului se dublează.

Potrivit proiectului de lege, vor fi sancţionaţi cu 9 până la 20 de puncte-amendă şi suspendarea permisului până la trei luni numai şoferii care nu acordă prioritate, depăşesc sau trec pe roşu şi provoacă un accident rutier soldat exclusiv cu pagube materiale.

În cazul în care un şofer nu îşi achită amenda în termen de 30 de zile, permisul de conducere îi este suspendat. Concret, Poliţia Rutieră întocmeşte dispoziţia de suspendare în termen de cinci zile de la expirarea ter­menului de plată a amenzii şi o co­munică persoanei vizate. Suspendarea efectivă a permisului are loc, însă, după alte 15 zile de la comunicarea dispo­ziţiei de suspendare.

Sumele aferente amenzilor per­cepute pentru contravenţii rutiere vor fi vărsate într-un cont unic deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate ulterior către primării şi care va fi verificat de către Poliţie.

Print Friendly, PDF & Email