Din seria „Codul Rutier, modificat la modificări”

La început de septembrie, ministrul de Interne, Radu Stroe, anunţa înăsprirea sancţiunilor pentru nerespectarea regimului de circulaţie pe drumurile publice, afirmând că va fi, din nou, modificat Codul Rutier. Noutatea era dată de amenzile mai mari, dar şi de creşterea perioadei de suspendare a permisului, în anumite situaţii. La o săptămână distanţă, tot Radu Stroe vine şi spune că sancţiunile „vor fi atenuate”.

M.A.I. cere creşterea amenzilor, apoi spune că sunt prea drastice

DCF 1.0Deşi ultima variantă modificată a Codului Rutier a fost prezentată acum două luni, ministrul de Interne, Radu Stroe, a anunţat la început de septem­brie că va pregăti în perioada urmă­toare o serie de modificări ale legis­laţiei rutiere, cu accent pe prevenirea infracţiunilor rutiere grave şi redu­ce­rea numărului de morţi şi răniţi pe şo­se­lele din ţară, invocând numărul foar­te mare de victime ale accidentelor de circulaţie. La doar câteva zile distanţă, însă, Radu Stroe şi-a schimbat poziţia, afirmând că sancţiunile pe care le-a propus vor fi mai blânde.

Radu Stroe anunţa iniţial că va fi introdus în Codul Rutier un articol care prevede suspendarea dreptului de a conduce pentru şoferii care au amenzi de circulaţie neplătite, până la data în care aceştia fac dovada plăţii amenzii, insistând asupra faptului că, în acest fel, rolul preventiv al amenzii îşi va fa­ce efectul. „Pe noi rolul preventiv al unei amenzi ne interesează, nu cuantu­mul. Că sunt mari sau mici, important este ca atunci când s-a aplicat o amen­dă, cel care a primit-o să fie mai atent data viitoare şi să respecte regula. Pe de altă parte, lipsa oricărei sancţiuni pentru neplata amenzilor a determinat o erodare treptată a autorităţii statului în acest domeniu”, spunea ministrul de Interne, citat de Mediafax.

Pe de altă parte, acesta afirma că amenzile vor avea un cuantum şi de zece ori mai mare faţă de actualele valori, în cazul în care, de exemplu, un şofer nu respectă culoarea roşie a semaforului sau nu poartă centura de siguranţă.

La diferenţă de câteva zile, însă, amenzile au devenit brusc prea mari, pe deasupra, s-a ajuns la concluzia că unele dintre ele nu ar fi putut fi proba­te în instanţă. Deci, „ne vom revizui punctul de vedere”, anunţă Radu Stroe, ţinând cont şi de opinia reprezentan­ţilor Comisiei de lucru din M.A.I., care lucrează la acest proiect şi care consi­deră că sancţiunile sunt prea drastice.

Articolul cu suspendarea permisului pe patru ani, modificat

O altă modificare a Codului Rutier propusă iniţial se referă la creşterea perioadei de suspendare a permisului de conducere până la patru ani pentru şoferii care accidentează oameni în timp ce şofează sub influenţa alcoolului sau trecând pe culoarea roşie a sema­forului. Această măsură, spunea minis­trul de Interne, a fost discutată şi cu reprezentanţii Poliţiei Rutiere şi cu cei ai Departamenului Juridic din cadrul M.A.I., stabilindu-se că amenzile mai mari pentru infracţiunile rutiere nu garantează că şoferii nu vor recidiva.

Pe lângă nerespectarea culorii roşii a semaforului şi a şofatului sub influenţa băuturilor alcoolice, mai este vorba şi despre neacordarea priorităţii pietonilor pe trecerea de pietoni, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată şi de conducerea pe contrasens pe autostradă.  Ministrul Radu Stroe s-a răzgândit şi în această privinţă, afir­mând că, de exemplu, pentru pă­trunde­rea în intersecţie pe culoarea roşie a sema­forului şi producerea unui accident soldat cu pagube materiale, perioada de suspendare a permisului să fie nu de patru ani, ci pe o perioadă mai mică.

Specialiştii din domeniulo siguran­ţei rutiere consideră că Ministerul de Interne nu are competenţa legală de a stabili cuantumul amenzilor rutiere sau perioada de suspendare a permisului de conducere, aceste aspecte fiind de fapt apanajul organului legislativ, şi nu al celui executiv. Cu atât mai mult, apre­ciază aceştia, ministrul Radu Stroe nu ar trebui să comenteze la televizor aceste subiecte. Specialiştii în dome­niul rutier mai spun că, de îndată ce amenzile de circulaţie vor fi mai mari, va creşte şi gradul de repulsie al cetăţe­nilor faţă de poliţişti. Tot ceea ce poate să facă Ministerul de Interne, prin Di­recţia Rutieră, este să aplice legea. Cât priveşte iniţiativa lui Radu Stroe de a suspenda permisul de conducere până la dovada plăţii amenzii, experţii spun că aceasta este “o gafă impardona­bilă”. De asemenea, în opinia acestora, Codul Rutier ar trebui conceput de specialiştii în drept, şi nu de Ministerul de Interne.

Trecerea pe culoarea roşie a sema­forului şi producerea unui accident rutier soldat cu pagube materiale se sancţionează, în momentul de faţă cu suspendarea permisului de conducere pe două luni, şi cu o amendă de 6 – 8 puncte, ceea ce înseamnă un cuantum între 480 şi 640 de lei, ţinând cont că punctul de amendă valorează 80 de lei. Noile prevederi  ar ridica amenda până la nouă puncte şi suspendarea permisului pe trei ani.

De asemenea, dacă mergi pe con­trasens, pe autostradă, noua reglemen­tare prevede suspendarea permisului pe trei ani şi amendă încadrată între 125 şi 200 de puncte, suma ajungând până la 16.000 lei, în condiţiile în care prevederile actuale se referă la suspen­darea carnetului pe doi ani şi o amen­dă de maximum 640 de lei. În caz de ne­purtare a centurii de siguranţă, înca­drarea amenzii creşte de la 2 – 3 punc­te până la 20 de puncte amendă.

Anul trecut, aproape o mie de morţi, pe şoselele din ţară

Potrivit statisticilor M.A.I., în 2012 au avut loc aproape 30.000 de accidente rutiere soldate cu victime, dintre care în peste 10.000 au fost cauzate de viteza excesivă, de neacordarea priorităţii pietonilor angajaţi regulamentar în traversare şi de consumul de băuturi alcoolice. Cât priveşte numărul victimelor, 805 persoane au murit, aproape 4.000 au fost rănite grav, iar 10.000 de oameni
s-au ales cu răni uşoare.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis