În mijlocul orchestrei simfonice a Filarmonicii „Banatul, dirijată de maestrul Petronius Negrescu, se va afla în seara de vineri, 10 ianuarie, o talentată şi frumoasă familie de muzieni timişoreni.
În 10 ianuarie, Filarmonica „Banatul” invită publicul meloman la concertul familiei Petrila. Gabriela şi Lucian Petrila sunt membri ai partidei de vioară I din cadrul Orchestrei Filarmonicii Banatul, iar copiii acestora, Cora şi Andreea, studiază vioara şi respectiv, violoncelul. „Având în vedere că Lucian cântă bine şi la violă, putem spune că avem un adevărat cvartet de coarde, care echilibrează asaltul pianiştilor din decembrie”, spune Mircea Tătaru, de la Filarmonica „Banatul”.
În program, printre lucrările oferite de cei patru solişti, sunt strecurate trei dintre Dansurile ungare, nr. 5, 1 şi 6, compuse de Johannes Brahms. Aceste mici piese au influenţat dezvoltarea, la începutul secolului XX, a ragtimurilor americane care au culminat cu compoziţiile lui Scott Joplin.
Cora Petrila va interpreta Preludiu şi Allegro, de Pugnani-Kreisler, o lucrare maiestuoasă în prima parte şi plină de mici dificultăţi tehnice în partea de Allegro. Gaetano Pugnani a fost un violonist remarcabil, care a urcat în carieră până la postul de director al Capelei Regale din Torino, în 1770. Despre Preludiu şi Allegro, se pare că originalul este subintitulat „în stilul lui Pugnani” şi că de fapt lucrarea aparţine în totalitate lui Fritz Kreisler, cunoscătorii afirmând că n-au descoperit niciun Stil-Pugnani.
Andreea Petrila va prezenta Elegia lui Gabriel Fauré, piesă compusă în 1880, ca parte lentă a unei sonate pentru violoncel şi pian. Sonata nu a fost terminată, dar în 1883, Fauré a orchestrat această parte, care a devenit Élégie op.24, existând ca piesă de sine stătătoare.
Tot Andreea va interpreta şi Allegro Appassionato pentru violoncel şi pian op. 43, compusă de Camille Saint-Saëns, în 1873, pentru ca trei ani mai târziu să-i scrie şi un acompaniament pentru orchestră.
Partea a doua a spectacolului va debuta cu Dublu concert pentru vioară şi violă de Max Bruch, în interpretarea Gabrielei şi a lui Lucian Petrila. Există două variante ale acestui concert – una pentru clarinet şi violă şi alta pentru vioară şi violă. A doua variantă va fi prezentată publicului Filarmonicii vineri seara. „Originalul, op. 88 este prima variantă, pentru că Bruch dorea să o cânte împreună cu fiul său, Felix, care cânta la clarinet. Vom urmări nu numai tonul melancolic atât de drag lui Bruch, dar şi stilul său apropiat de al lui Brahms, unul conservator, fiind hotărât împotriva nebuniilor moderniste din muzică, cum se exprima”, mai spune Mircea Tătaru.
Lucian Petrila va interpreta celebra Zigeunerweisen (Melodii lăutăreşti) compusă de Pablo de Sarasate, un mare virtuoz al viorii, celebritatea crescându-i simţitor odată cu apariţia compoziţiilor sale, deosebit de reuşite. Acest opus 20 este una dintre cele mai îndrăgite lucrări. Cele trei secţiuni sunt foarte diferite. După o dispută aprigă şi aprinsă, probabil în jurul unui foc, a două grupuri a căror identitate reiese din titlul dat de Sarasate, urmează un moment cathartic, undeva în plan îndepărtat. Doi tineri îşi împărtăşesc dragostea printr-un cunoscut şi frumos cântec de dragoste maghiar. Acest moment purificator destinde tensiunea şi pregăteşte apariţia unui dans al bucuriei şi împăcării.
La ultima lucrare, Muzica nocturnă a străzilor Madridului, compusă de Luigi Bocherini, va participa întreaga familie Petrila. Compozitorul prezintă un mic tablou surprins seara la Madrid: clopote de biserici unde se oficiază slujba de seară, dansuri stradale, ba chiar mici busculade, apoi sunete care sună stingerea la o cazarmă. Lucrarea a fost editată după moartea lui Bocherini, acesta spunând ca n-are rost să fie cântată decât în Spania, deoarece n-ar fi înţeleasă decât acolo. Aplauzele publicului vor arăta dacă nu cumva Bocherini a greşit în aceste aprecieri.
Ultimele comentarii