Polițiști timişeni şi procurori ai DIICOT Timişoara au făcut, în această dimineaţă, 47 de percheziții domiciliare la persoane bănuite că ar fi sustras combustibil de la Depoul de Locomotive Timișoara. Prejudiciul în acest caz este estimat, până în momentul de faţă, la apropae un milion de euro.
Procurori ai Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Serviciul Teritorial Timişoara împreună cu polițiști din cadrul Direcției de Poliţie Transporturi au făcut, în această dimineaţă, 47 de percheziţii în Timiş şi Caraş-Severin, în cadrul unei acţiuni care a vizat destructurarea unui grup infracţional organizat specializat în săvârșirea infracțiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave, complicitate la delapidare cu consecințe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.
Într-un comunicat al DIICOT, se arată că există suspiciunea rezonabilă că începând cu anul 2010 şi până în prezent, la nivelul Depoului de Locomotive Timișoara s-a constituit și a acționat un grup infracțional organizat, având ca scop însușirea și sustragerea combustibilului din gestiune, în baza unui plan infracțional foarte bine conceput, cu roluri clar definite pentru fiecare dintre membrii grupării.
„Grupul infracțional organizat s-a constituit în jurul persoanelor cu atribuții de conducere, organizare și control din cadrul Depoului de Locomotive Timișoara, respectiv șeful unității, adjunctul șefului de unitate, contabila-șefă, gestionarul-șef, și liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timișoara, suspecții având sarcini și roluri clar definite în cadrul grupării”, transmit procurorii DIICOT.
Aceştia mai spun că suspecții coordonau activitatea de sustragere a unor cantități uriașe de motorină din gestiunea unității, „prin diferite manopere dolosive”, acoperite scriptic prin evidențierea în documentele unității a unor consumuri de combustibil mai mari decât cele reale, manopere care permiteau însușirea și sustragerea surplusului rămas în gestiune. O activitate în care, în cei peste cinci ani, au fost atrași marea majoritate a angajaților Depoului de Locomotive Timișoara.
La acest grup infracțional constituit piramidal, se mai arată în comunicat DIICOT, au aderat administratorul unei societăţi comerciale ce funcționează clandestin lângă rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timișoara şi alte două persoane care aveau rolul de a vinde combustibilul sustras.
„Activitatea infracțională era gândită foarte laborios și pusă la punct în cel mai mic detaliu, membrii grupului evidențiind în documentele unității consumuri de combustibil mai mari decât cele reale, făcând astfel posibilă, însușirea și sustragerea surplusului rămas în gestiune”, mai spun procurorii.
Totodată, în activitatea infracțională au fost atrași și au contribuit și angajații Laboratorului de Determinări Fizico-chimice din cadrul Depoul de Locomotive Timișoara, prin utilizarea unor formule de calcul fictive în buletinele de analiză, care permiteau producerea surplusurilor în gestiune. „Ulterior, pentru corelarea acestor cifre cu cantitățile alimentate și cele menționate în documentele justificative, gestionarul-șef al Depoului de Locomotive Timișoara consemna în registrele aferente cifre nereale ale cantităților de motorină alimentate în timp ce primitor-distribuitorii din subordinea sa foloseau pentru consemnarea cantităților alimentate foi volante, astfel încât să poată fi reglate ulterior cifrele în registrul înseriat, așa cum prevede procedura de alimentare”, se menţionează în comunicat.
Un alt suspect, în calitate de șef de depou, avea obligația să verifice zilnic înscrisurile existente în registrele de activitate, să organizeze inventarierile, să verifice integral înregistrările instalațiilor și să participe în comisiile tehnice de constatare și tratare a deficiențelor de material rulant. Pentru a facilita activitatea infracţională a colegilor săi, acesta nu şi-a îndeplinit, în mod voit, aceste atribuții.
Suspectă este şi adjuncta șefului de depou, responsabilă de exploatarea și întreținerea locomotivelor. Aceasta, afirmă DIICOT, viza foile de parcurs întocmite în fals de către mecanicii de locomotivă, în care erau menționate cantitățile de motorină livrate și consumate, fără să ia măsuri de eficientizare a consumului și de reducere a pierderilor. Totodată, avea un rol determinant în planificarea în ture a mecanicilor implicați în activitatea infracțională.
Un rol marcant în interiorul grupului infracțional organizat, se mai arată în comunicatul DIICOT, l-a avut liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timișoara. Acesta a sprijinit sustragerile de combustibil, prin exercitarea de constrângeri și intimidări la adresa organelor de control din cadrul Regionalei CFR Timișoara, în cazurile în care acestea constatau nereguli cu privire la consumurile nejustificate de motorină. „Totodată, în schimbul sprijinirii activității infracționale, suspectul primea lunar de la fiecare mecanic de locomotivă înscris în sindicat sume cuprinse între 50 – 100 de euro, provenite din valorificarea combustibilului sustras. În funcție de persoanele agreate, liderul sindical, prin intermediul șefului de tură și a revizorului, a coordonat și planificat programul mecanicilor de locomotive, în vederea săvârșiri sustragerilor”, transmite DIICOT. Adăugând că acesta le dădea de înţeles atât mecanicilor de locomotive, cât și membrilor din conducerea Depoului că are influență asupra unor funcționari publici din cadrul Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători București.
Procurorii mai spun că activitatea grupului infracțional a fost sprijinită de către un agent de poliție din cadrul Poliției Transporturi Feroviare Timișoara. În cazul căruia există suspiciunea rezonabilă că, începând cu anul 2014, a facilitat activitatea de sustragere de combustibil din incinta Depoului și a îngreunat cercetările efectuate în legătură cu sustragerile, oferind informați membrilor grupului infracțional despre modul de desfășurare a investigaţiilor. Procurorii au constatat că surplusul de combustibil rămas în urma operațiunilor menționate la dispoziția gestionarului-șef era valorificat de către acesta și de către subordonații săi, prin vânzarea sub prețul pieței.
De asemenea, în activitatea de valorificare au fost implicați alţi doi suspecți, electricieni în cadrul Depoului.
Cu ajutorul reprezentantului unei firme ce funcționa clandestin lângă rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timișoara, motorină era livrată direct din rezervoarele Depoului, printr-un furtun şi prin intermediul unor conducte subterane ce fac legătura între rezervoarele Depoului și o pompă de alimentare tip PECO aflată în spațiul aparținând CFR. O altă modalitate de valorificare a surplusului de motorină se desfășura prin intermediul angajaților Depoului, care scoteau motorina cu autoturismele personale.
Cercetările DIICOT vizează 44 de suspecți.
Cu ocazia percheziţiilor au fost găsite şi ridicate importante sume de bani fiind totodată identificate şi conductele artizanale. Prejudiciul cauzat prin activitatea infracțională este estimat până la acest moment al cercetărilor la suma de 3.997.068 de lei lei.
Acţiunea a fost efectuată cu sprijinul Direcţiei Generale Anticorupţie, polițiștilor de frontieră din cadrul ITPF Timişoara, IJJ Timiș şi al Grupării de Jandarmi Mobile Timișoara. Suportul de specialitate a fost asigurat de către Direcția Operațiuni Speciale şi Departamentul de Informaţii şi Protecţie Internă. La activităţi au participat şi polițiști din cadrul Inspectoratelor de Poliţie judeţene Timiş, Arad şi Caraş-Severin.
Foto: Opinia Timişoarei
Ultimele comentarii