310, de 10, pentru Timişoara

Diaconu gala de excelenta 2310 elevi din clasele gimnaziale ale şcolilor timişorene, care au încheiat anul şcolar trecut doar cu medii de zece,, au fost recopensaţi de autorităţile locale, la începutul acestei săptămâni. O recunoaştere simbolică a valorii performanţei, dublată de consideraţii potrivit cărora mai importante decât minereurile şi petrolul sunt onestitatea şi educaţia însăşi.

Timişoara şi-a recompensat simbolic elevii de zece

Forfotă mare în Sala Capitol, luni după prânz. Sala a fost arhiplină. Majoritatea celor prezenți participă nu doar la olimpiadele școlare, ci și la concursuri și activități extrașcolare. Portofoliul lor e doldora de premii. Și, de asemenea, pentru majoritatea celor reuniţi luni la festivitatea de premiere, Europa e mai aproape, şi asta nu doar la nivel de așteptări sau declarații sterile, ci chiar la modul real. Căci dețin, mai toți, atestate Cambridge de buni vorbitori de limba engleză.

Elevii de nota zece ai claselor V – VIII de la toate școlile din Timişoara s-au reunit, însoțiți de dascălii lor, pentru a primi o diplomă de excelență și premii cu o valoare simbolică – o insignă din argint cu însemnele orașului și niște cărți – menite să recompenseze finalizarea cu rezultate excepţionale a anului școlar 2012 – 2013.

Gala de Excelență organizată luni l-a avut drept maestru de ceremonii pe viceprimarul Dan Diaconu, care a subliniat importanța educației, despre care a apreciat că este adevărata bogăție, “nu petrolul și minereurile”. Viceprimarul a mai declarat şi că momentul festiv în sine “recompensează simbolic efortul, voinţa, capacitatea şi performanţa. Dincolo de un moment de bilanţ, fiecare astfel de gest este unul de speranţă. Speranţa în ceea ce putem deveni prin educaţie”.

O prioritate de cinci minute 

Primarul Nicolae Robu și-a făcut simțită prezența la gala de acordare a premiilor mai puțin de cinci minute. Vreme în care a urcat pe scenă și a folosit prilejul pentru a rosti un discurs. Scurt, concis, dar, din păcate, fără prea mare legătură cu subiectul evenimentului.

În fața unei audiențe formate preponderent din copii cu vârste între 10 și 14 ani, primarul a vorbit despre cele aproape 100 de șantiere ale Timișoarei, despre modul în care se acționează “pentru o transformare profundă a Timișoarei” și despre rostul pe care îl are o bună educație: “În voi ne punem nădejdea  acum că vă veţi forma ca oameni de ispravă, să faceţi o societate mai bună decât cea pe care ne străduim noi acum să o facem”.

Cât despre factorii responsabili cu educarea tinerei generații, primarul a acordat credit profesorilor și părinților, cărora le-a mulțumit pentru eforturile depuse. Iar în final, a adresat un îndemn mobilizator elevilor prezenți, cărora le-a recomandat: “Țineți cu Timișoara!”.

La coborârea de pe scenă, trei eleve răspund, timid și modest, întrebărilor care li se adresează şi spun că “aceste premii recompensează toate performanțele noastre școlare și extrașcolare , spun Maria Călin, de 14 ani, Coralia Iordănescu, de 11 ani, și Laura Popa, de 12 ani, toate eleve la Şcoala Generală nr. 2. Întrebate care e motivația care determină pe un elev de gimnaziu să depună eforturi pentru a face performanță, fetele răspund :  “Dorința de a demonstra că poți, ambiția, determinarea, nevoia de a ști cât mai mult”.

310 şanse pentru viitorul european al Timişoarei

Am văzut în sală o generație dinamică și neconvențională de tineri animați de entuziasmul specific vârstei și înzestrați cu o putere de muncă şi cu discernământul care le facilitează selecții valorice pe criterii juste. O generaţie de tineri care resping, cu naturalețe și autenticitate, ideea de compromis, gândirea în clișee și artificialul de orice fel ar fi el – aceasta a fost ceea ce s-a putut remarca, judecând după atitudinea premianţilor pe parcursul desfășurării evenimentului. Adolescenţii, fiecare dintre ei cu performanțe notabile la învățătură, și-au recunoscut, solidari, unul altuia succesele și s-au susţinut reciproc prin aplauze.

Majoritatea spun că îşi doresc să facă performanţă pentru a duce renumele Timişoarei departe, în Europa, şi pentru a dovedi că pot şi că educaţia din România, “o ţară cu profesori foarte buni”, este “capabilă să ofere vârfuri recunoscute la nivel internaţional”, spune Alexandru, elev la Liceul “Nikolaus Lenau”.

Elevii performeri vorbesc despre ei în cuvinte puține și bine cumpănite. Zâmbesc timid și întreg efortul depus li se pare un lucru firesc. Sau chiar o joacă. Olimpicii la matematică şi informatică îți spun, de exemplu, ce număr de ore zilnice petrec dezlegând probleme complicate. cel puțin trei – patru. Acesta e prețul plătit pentru performanță. Dacă nu e un efort sau un sacrificiu prea mare? “Nu”, îți răspund la unison, cu naturalețe, câtă vreme, atunci când e pasiune la mijloc, lucrurile curg lin și de la sine. Iar matematica pare o joacă de copil, tocmai bună de umplut cu ea… cele câteva ceasuri din programul zilnic care au mai rămas libere. După școală.

Întrebată dacă România își apreciază cum se cuvine olimpicii și performerii la învățătură, Maria Călin apreciază: “Merită să înveți și să performezi! Dacă nu pentru România, atunci, în primul rând, pentru tine”.

Adina Boeru si eleve de la Scola Generala 2 Timisoara“Merită să înveți și să performezi. Dacă nu pentru România, atunci pentru tine”

Adina Boeru, profesor la Şcoala Generală nr. 2, care însoţeşte grupul elevilor premianţi, declară că personal încearcă să le transmită copiilor mesaje pozitive, pentru că aceasta este, în primul rând, menirea unui dascăl: de a căuta să îi motiveze pe elevii săi. “Sigur că performanța nu este prețuită și recunoscută așa cum s-ar cuveni la noi. Din păcate. Și sigur că autoritățile nu fac îndeajuns pentru a stimula performanța, nici a elevilor, nici a cadrelor didactice”, spăune tânăra profesoară, care admite că această gală de excelență aflată acum la a doua ediție este un factor motivant, pentru că oferă motive de mândrie legate de apartenența la echipa unei școli bune, cu rezultate notabile.

Adina Boeru este de părere că Timișoara este un oraș de soarta viitoare a căruia suntem cu toții răspunzători spre a crea motive de mândrie care să facă orașul să conteze cu adevărat: “Timișoara este un oraș cu care nu doar România, ci și Europa trebuie să se mândrească”.

Print Friendly, PDF & Email