Teatru
De W. Shakespeare
Un spectacol de Alexander Hausvater
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 10 ianuarie, ora 19
După Martin Page
Un spectacol de Antonella Cornici
Antoine, 25 de ani, este un geniu care se simte exclus din lumea contemporană de însăşi inteligenţa lui. Deprimat şi singur, încearcă diferite metode să devină mai prost, mai aproape de semenii lui, cu alte cuvinte. Porneşte pe un drum complet anti-iniţiatic, încearcă să se integreze: n-a băut în viaţa lui – vrea să ia lecţii de alcoolism; nu ştie ce e moartea – ia lecţii de sinucidere. Dar orice problemă are o soluţie. O poveste plină de haz, M-am hotărât să devin prost este, dincolo de aspectul autobiografic, o întâlnire fascinantă cu psihicul uman.
Studio “Uţu Strugari”, 11 ianuarie, ora 19
De Ivan Viripaev
Un spectacol în regia lui Alexandru Mihăescu
El şi ea. Saşa şi Saşa. El din Serpuhov, oraş pierdut în inima îngheţată a Siberiei. Ea din Moscova, graţioasă şi mondenă, pe cât de sofisticată, pe atât de confuză. Au în comun aceeaşi groază faţă de perspectiva unei vieţi lipsite de oxigen. Amândoi sunt în căutarea unui sens al vieţii. Împreună îl găsesc, însă doar pentru o vreme. Cât e vorba de pasiune fără limite, cât e iubire adevărată, cât e sete de apropiere umană într-o lume a derutei ultra-urbane? Sunt doar câteva dintre miile de întrebări născute în jurul poveştii de iubire-pretext ce dă tonul acestui tulburător poem dramatic. Oxigenul lui Ivan Vîrîpaev, unul dintre marile texte ale teatrului contemporan, devine în viziunea regizorului Alexandru Mihaescu un spectacol frust şi seducător, un tur de forţă pentru cei doi interpreţi şi o adevărată provocare pentru public.
Studio “Uţu Strugari”, 12 ianuarie, ora 19
Ţinuturile joase
De Herta Müller
Un spectacol cu supratitrare în limba română, în regia lui Niky Wolcz
Ţinuturile joase este o colecţie de povestiri ale Hertei Müller, scriitoare originară din Banat care a fost distinsă în 2009 cu Premiul Nobel pentru literatură. La vârsta maturităţii, naratoarea îşi aminteşte de copilăria ei din Niţchidorf, de şcoală, de duminicile de la biserică, de jocurile copilăriei, mai apoi de serile de dans şi de experienţele de la oraş. Sunt evocate episoade ale acelor vremuri şi readuse la viaţă personajele trecutului. Povestitoarea retrăieşte propriile temeri din copilărie, conflictele părinţilor ori micile pungăşii ale sătenilor, fără însă ca ilustrarea acestei perspective subiective să fie lipsită de căldură şi umor.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 12 ianuarie, ora 19.30
Sus în adâncuri
După Nick Hornby
Un spectacol în regia lui Kedves Emõke
Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 8 ianuarie, ora 19
De Hajdu Szabolcs
Un spectacol în regia lui Hajdu Szabolcs
După apariţia celei mai recente cărţi ale sale, Langermann este rugat să scrie o piesă de teatru. Moartea tatălui său, agitaţia pregătirilor pentru înmormântare, conflictele ascunse ale unei familii care şi-a pierdut echilibrul, atmosfera sufocantă a societăţii: toate acestea nu sunt tocmai benefice liniştii necesare pentru a crea. Sarcina asumată devine din ce în ce mai grea pentru Langermann, luând proporţii ireale, fatale.
Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 10 ianuarie, ora 19
Regina frumuseţii din Leenane
De Martin McDonagh
Un spectacol în regia lui Upor László
Acest mic sat irlandez numit Leenane se află foarte departe de Timişoara, Novi Sad sau chiar Budapesta. Dar întâmplările din această piesă sunt de zi cu zi, chiar şi aici. “Sper sincer că răsturnările de situaţie şi momentele cele mai dramatice din piesă îi sunt cunoscute spectatorului numai din auzite. Rar mai găsim printre noi pe cineva atât de norocos/ghinionist, care să nu fi experimentat pe propria-i piele agoniile, respectiv frumuseţea ciudată şi profundă a relaţiilor dintre personajele interdependente, fără nicio speranţă. Aşadar, Leenane este aici, iar noi suntem acolo în Leenane”, spune Upor László.
Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 12 ianuarie, ora 19
Operă
Operetă în trei acte
Muzica: Johann Strauss
Libretul: Karl Haffner şi Richard Genée
Un spectacol sub conducerea muzicală a Mihaelei Silvia Roşca, susţinut de Corul, Orchesta şi Ansamblul de balet ale Operei Române din Timişoara
Opera Română Timişoara, 8 ianuarie, ora 17
Operă în trei acte
Muzica: Giuseppe Verdi
Libretul: Francesco Maria Piave
Un spectacol sub conducerea muzicală a lui David Crescenzi, din Italia
Opera Română Timişoara, 12 ianuarie, ora 18
Expoziţii
O expoziţie a artistului Radu Cioca, despre care acesta spune că este percepută ca o imagine iconică pentru timpul nostru, „o specie de logo atribuit stresului, fricii şi incertitudinii care ne domină”.
Jecza Gallery, până în 14 ianuarie
Puterea Justiţiei şi puterea spirituală
O expoziţie semnată Bogdan Gârbovan
„O lecţie politică – spun organizatorii – oferită de Bogdan Gîrbovan prin abordarea, în fapt, non-ierarhică şi egalitariană a forţelor de ordine publică şi spirituală”
Jecza Gallery, până în 14 ianuarie
Gânduri
O expoziţie a artistului Horia Bojin
“Alfabetul lui Horia Bojin sunt nişte glife ancestrale; fiecare în sine un semn-simbol, încărcat metafizic, în dialog cu Divinul, unde mersul, repausul şi meditaţia sunt stări apriori de graţie”, spune istoricul de artă Dana Sarmeş.
Papillon Cafe, până în 23 ianuarie 2014
Expoziţie a taberei de creaţie Gernik 2013
Galeria Pygmalion, Casa Artelor , din 23 decembrie 2013, ora 18, până în 15 ianuarie 2014. Cuvântul de deschidere va fi rostit de către Szekernyes Ianos, Ion Marin Almajan, Gabriel Kelemen şi Calin Chincea
Vitrina cu cărţi
„Amintiri despre Caragiale”, Ştefan Cazimir (Ed. Humanitas)
Literatura română nu cunoaşte autor a cărui prezenţă fizică în mijlocul contemporanilor să fi fost pătrunsă mai viu de atmosfera creaţiei sale decât Caragiale, autor la care, între spaţiul manifestării curente şi acela al ficţiunii, să se arcuiască punţi mai numeroase. “Strângerea laolaltă a celor mai însemnate mărturii despre Caragiale aşază într-o lumină puternică trăsătura lui suverană: înţelegerea vieţii ca un spectacol perpetuu, conceput, regizat şi jucat de el însuşi. Ceea ce reţin cu precădere memorialiştii sunt fragmente ale acestei reprezentaţii. Ceea ce nu omite nici unul din portrete este imaginea omului-spectacol”, spune Ştefan Cazimir.
“Cimitirul din Praga”, Umberto Eco (Ed. Polirom)
Cimitirul din Praga are în centru aventurile misteriosului Simonini, un personaj ciudat, cu lacune de memorie şi dublă personalitate. Nu se ştie exact cu ce anume se ocupă – cel mai probabil, cu falsificarea de scrisori şi acte oficiale, din moment ce guvernanţii, Poliţia şi serviciile secrete din multe ţări sunt interesate de munca lui şi vor să-l angajeze. În documentele sale revine obsesiv celebrul cimitir evreiesc din Praga, cu lespezile sale suprapuse şi cu ceasul ale cărui limbi se învârt în sens contrar celui obişnuit.
“Impresii cosmice. Urmele lui Dumnezeu în legile naturii”, Walter Thirring (Ed. Curtea Veche)
Un om de ştiinţă din elita fizicii matematice porneşte într-o căutare profund nedogmatică a lui Dumnezeu şi ilustrează, prin intermediul unor exemple originale, rafinatul plan de construcţie al Cosmosului, care se sustrage cu încăpăţânare unei previzibilităţi durabile.
Cum a evoluat Universul şi, totodată, omul care a reflectat asupra lui, când fizica de astăzi arată că starea propriu-zisă de la începuturile lumii nu poate fi definită întru totul numai prin legile naturii? Întâmplare sau plan divin? Acestei duble întrebări îi caută răspunsul cartea de faţă. Ştiinţă totală, fantezie jucăuşă, plus un simţ al umorului sec, inimitabil, caracterizează gândirea lui Walter Thirring.
Un volum despre care Neue Zürcher Zeitung spune că este „o excursie grandioasă prin lume, de la infinitul mare la infinitul mic”.
Ultimele comentarii