Teatru
Billy Mincinosul
De Keith Waterhouse şi Willis Hall
Un spectacol în regia artistică a Antonellei Cornici
Billy Fisher are o problemă. Sau mai multe. Familia îl consideră un loser. Pe patronul firmei de pompe funebre unde lucrează îl exasperează „flexibilitatea” profesională a lui Billy. Are nu una, ci două logodnice care-şi dispută acelaşi inel, în timp ce el iubeşte altă fată. Prietenul lui cel mai bun nu-l crede orice-ar spune. Şi-l mai şi bântuie o sumedenie de gânduri care nu-i dau pace. De fapt, problema lui Billy Fisher este că are o fantezie foarte bogată.
În lumea lui, asta se cheamă „imaginaţie”. În lumea celorlalţi, a tuturor celorlalţi, se cheamă „minciună”: în concluzie, Billy Fisher e un mincinos.
Billy Mincinosul este o comedie nostalgică despre puterea imaginaţiei, despre evadarea din realitate şi, mai ales, despre evadarea din inerţie.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 5 noiembrie, ora 19
De-a baba oarba
De Edna Mazya
Un spectacol în regia artistică a Mihaelei Lichiardopol
1988. Un proces zguduie întreaga comunitate. Acuzaţii şi victima sunt adolescenţi, nişte puşti ca oricare alţii. Autoarea israeliană Edna Mazya transformă acest caz real într-o poveste despre pierderea inocenţei, despre justiţie, despre abuz, şi, dincolo de toate acestea, despre iubire.
Spectacolul Naţionalului timişorean aduce în faţa publicului spectacolul de licenţă al studenţilor Facultăţii de muzică din cadrul Universităţii de Vest, specializarea “Artele spectacolului – actorie”, coordonaţi de regizoarea Mihaela Lichiardopol.
Studio “Uţu Strugari”, 7 noiembrie, ora 19
Cloaca
Un spectacol în regia artistică a Mihaelei Lichiardopol
Patru vechi prieteni, acum la vârsta de mijloc, se reîntâlnesc într-un moment de cotitură pentru viaţa fiecăruia dintre ei. Nu mai sunt tineri, dar nici bătrâni încă, libertatea li se pare o noţiune din ce în ce mai relativă, opţiunile – tot mai limitate: Pieter, istoric de artă, acum funcţionar, e în mijlocul unui conflict stresant cu primăria pentru nişte tablouri odinioară subevaluate. Joep, politician de succes, se ascunde la Pieter de eşecul său matrimonial. Tom, avocat celebru, încearcă să-l ajute, deşi îşi are şi el propriile lui probleme cu drogurile. În sfârşit, Maarten, dramaturg, are o relaţie cu fiica de 18 ani a lui Joep. Patru poveşti, patru destine care se întrepătrund şi care, între tragic şi comic, pun la încercare o prietenie de-o viaţă.
Cloaca, multipremiată şi ca spectacol de teatru şi ca film, a fost montată în Olanda, Argentina, Marea Britanie (la celebrul Teatru Old Vic, în regia lui Kevin Spacey), Germania, Elveţia, Austria şi Spania. În România, piesa a fost citită în lectură publică, în 2009, în prezenţa autoarei.
Studio “Uţu Strugari”, 8 noiembrie, ora 19
Adam şi Eva
Adaptare de Alexander Hausvater
După Liviu Rebreanu
Un spectcaol în regia artistică a lui Alexander Hausvater
Pornind din Bucureştiul anilor 20 – „les annés folles” – Adam şi Eva, o poveste despre „dincolo de dragoste”, reface fascinantul traseu metempsihotic al celor două suflete-pereche ce nu pot fi împreună decât prin moarte. Ileana şi Toma sunt doi oameni pe care nu voinţa, nu raţiunea, ci jocul de smarald al destinului i-a adus împreună. Din Babilon în India, Egipt, Roma, în Evul mediu german şi în sângeroasa Franţă revoluţionară a anului 1789, contextul diferă, poveştile sunt altele, dar patternul este acelaşi. Adam şi Eva este o splendidă poveste despre călătoria prin timp, prin istorie şi prin geografie, în căutarea iubirii absolute şi, în acelaşi timp, un fabulos joc al simbolurilor şi al senzaţiilor, o poveste care explorează dimensiunea noastră ezoterică. Romanul lui Liviu Rebreanu, în adaptarea scenică a lui Alexander Hausvater, recreează mitul fiinţei originare prin ochii unui bărbat care, în răstimpul unei singure secunde, traversează şapte vieţi, în şapte epoci diferite. Dacă este adevărat că esenţa cunoaşterii este iubirea, atunci călătoria bărbatului aflat în căutarea femeii care să-l întregească reprezintă – dincolo de şirul reîncarnărilor succesive – un parcurs iniţiatic.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 9 noiembrie, ora 19
Nopţi cu Isadora
Un spectacol în regia lui Sabin Popescu
O tumultoasă, fascinantă poveste de iubire, Nopţi cu Isadora reface ficţional traseul unui cuplu celebru, victimă a geniului celor doi poli ai săi – Isadora Duncan, deschizătoare de drumuri a expresionismului în arta dansului şi poetul rus Serghei Esenin. Ea, spre apusul carierei, cu o istorie personală dramatică şi cu o viaţă publică zbuciumată; el, poet adulat, tânăr, frumos, nebun, sălbatic. Totul le stă împotrivă: istoria, limba, cariera fiecăruia dintre ei. Şi totuşi, fascinate, spiritele lor se caută şi se găsesc, egale în intensitatea cu care trăiesc, cu care iubesc, cu care gândesc. Foc puternic, mistuitor, dragostea dintre Isadora Duncan şi Esenin arde totul în jur. Dar ce rămâne în urma acestei iubiri?
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 10 noiembrie, ora 19
Nunta micilor burghezi
De Bertolt Brecht
Un spectacol regizat de Alexandru Dabija, în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
Brecht a scris Nunta micilor burghezi (titlul iniţial Nunta) în anul 1919, la vârsta de doar 21 de ani. Premiera absolută a avut loc şapte ani mai târziu. Piesa zugrăveşte într-un cadru comic degradarea micii burghezii: la o nuntă se întâlnesc mirii, tatăl şi sora miresei, mama mirelui şi câţiva prieteni. Sărbătoarea se transformă treptat într-o catastrofă. Invitaţii se poartă nepoliticos unii cu alţii, se bagă unul peste altul când vorbesc, se duşmănesc şi fac tot felul de apropouri vulgare. Ca şi cum nu ar fi de ajuns, mirele începe să epateze cu faptul că el însuşi a construit mobila. Iar concluzia de final e: „Slavă Domnului şi diavolului că au plecat în sfârşit!”
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 9 noiembrie, ora 19.30
Privind-o pe Julie
După August Strindberg
Un spectacol al Teatrului German de Stat Timişoara, regizat de Bram Jansen, în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
Privind-o pe Julie, de Bram Jansen, este o transcriere a dramei lui Strindberg, Domnişoara Julie: trei oameni acţionează într-o bucătărie înghesuită, în timp ce se aude numai vocea unui vorbitor profesionist, care comentează sec relaţia dintre domnişoara Julie şi poştaşul ei, care se dezvoltă spre un final tragic, în stilul documentarelor despre natură. Analiza faptelor petrecute sub privirile spectatorilor fac ca imposibilitatea de a schimba destinul să apară într-o nouă lumină – aici omul nu este decât victima tiparelor de comportament şi a instinctelor sale.
Născut în 1988, Bram Jansen a absolvit studiile de regie la Academia de Teatru din Maastricht, în 2012, cu Privind-o pe Julie. Dacă nu ar fi studiat la Academia de Teatru, chiar el spune că ar fi vrut să devină biolog, pentru a studia viaţa. De fapt, teatrul este biologie comportamentală, iar publicul constă din primatologi. Prima piesă pusă în scenă după încheierea studiilor este Orestia după Eschil, cu Toneelgroep Maastricht. Tot pe prelucrări ale clasicilor vrea să se axeze şi în următoarele proiecte.
Domnişoara Julie, de Strindberg, pusă în scenă de Bram Jansen este cu siguranţă un hibrid: este pe jumătate spectacol, pe jumătate film documentar. La cele mai ridicate standarde producţia respectă baza literară, însă toate dialogurile au fost schimbate de vocea comentatorului. Această voce explică toate evenimentele prin prisma psihologiei, biologiei şi eticii. În acelaşi timp nu îi ia dreptul publicului de a avea propria interpretare.
Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 10 noiembrie, ora 18
Regina frumuseţii din Leenane
Un spectcaol în regia lui Upor László
Englezul de origine irlandeză Martin McDonagh îşi scrie piesele de mare succes despre îndepărtatele meleaguri irlandeze într-un stil inconfundabil. Ne înfăţişează destine tragice, mărunte, aflate în situaţii limită, aparent fără ieşire, cu o cunoaştere profundă a naturii umane, cu mult umor negru, sfâşietor şi deseori în culori terifiante. Felul în care eroii noştri de zi cu zi se luptă cu marile probleme ale vieţii e impresionant, emoţionant, dar şi amuzant.
Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 7 noiembrie, ora 19
Operă
Bal mascat
Operă în trei acte
Muzica: Giuseppe Verdi
Un spectacol susţinut de Corul, orchestra şi ansamblul de balet ale Operei Naţionale Timişoara
Opera Română Timişoara, 6 noiembrie, ora 19
Văduva veselă
Muzica: Franz Lehar
Libretul: Victor Léon şi Leo Stein
Un spectacol susţinut de Corul, orchestra şi ansamblul de balet ale Operei Naţionale Române Timişoara
Opera Română Timişoara, 8 noiembrie, ora 19
Filarmonică
Recital de muzică de cameră
Un spectacol dedicate, Zilei Naţionale a Cehiei, susţinut de violoniştii Alexandru Tomescu şi Pavel Sporcl
În program sunt incluse lucrări pentru vioară solo şi două viori de N. Milstein, N. Paganini, E. Ysaye şi G.F. Handel – J. Halvorsen.
Sala Capitol a Filarmonicii “Banatul”, 5 noiembrie, ora 19
Concert vocal-simfonic
Un spectacol dirijat de Raymond Janssen, din Olanda, şi susţinut de soprana Mariana Bulicanu, tenorul Valentin Racoveanu, basul Iordache Basalic şi Corul “Ion Românu” al Filarmonicii “Banatul”, dirijat de Iosif Todea
În program sunt incluse lucrări de G. Verdi (Uvertura la Forţa destinului), L. van Beethoven (Cantata pentru cor şi orchestră Mare liniştită şi călătorie fericită , op.112), M. Mussorgsky (O noapte pe muntele pleşuv), G. Enescu (Rapsodia română op. 11, nr 1 în La major) şi C. Orff (Carmina Burana).
Sala Capitol a Filarmonicii “Banatul”, 8 noiembrie, ora 19
Gala de Blues-Jazz
Un spectacol susţinut de Burning Table, Mike Krstic Trio şi Mircea Tiberian&Liviu Butoi, la Sala Capitol a Filarmonicii “Banatul”, 9 noiembrie, ora 20
În aceeaşi locaţie, în 10 noiembrie, ora 19, concertul va fi susţinut de Bega Blues Band, Gyarfas and Friends şi Peter Sarosi Azara& Nora Tasi.
Expoziţii
Expoziţia taberei de creaţie Rubin-Dubova, ediţia a VIII-a
Expoziţia cuprinde lucrări realizate de invitaţii celei de-a VIII-a ediţii a taberei Rubin-Dubova: Adrian Sandu, Horia Bojin, Ionuţ Văcăreanu, Loredana Tîrzioru, Petrică ştefan, Sorin Bijan, Sorin Nicodim, Suzana Fântânariu-Baia, Vasile Tolan, Ioan – Liviu Orleţchi şi Cosmin Damian.
Proiectul „Tabăra de creaţie Rubin-Dubova, ediţia a VIII-a” este cofinanţat de Consiliul Judeţean Timiş şi realizat în parteneriat cu Primăria Dubova şi Muzeul Banatului Timişoara.
Bastion Theresia, Mansardă, până în 10 noiembrie
A L’age du bronze: 1999 – 2008
Expoziţie de sculptură a artistului Doru Covrig, care trăieşte, de mai mult de 30 de ani, în Franţa. Căutările sale, de o excepţională coerenţă formală, se dezvoltă în jurul câtorva nuclee generative, a căror rădăcină poate fi regăsită încă în perioada anilor 80. Artistul construieşte o lume a unor arhetipuri, “arhitecturi animate, construcţii provizorii, turnuri de comunicare sau structuri improvizate în natură.” Totems Baracudas Papusils colodantes Gutenberg, o lume a sa, purtând nume intraductibile, “codate definitiv, ca un cod bară”, cum spune artistuL: “Reîntoarcere la inspiraţia folclorică a «Paparudelor » (1986 – 1988) sau aluzie la o lume precară în deconstrucţie, viziune în dublu sens, mereu”.
Galeria Jecza, Calea Martirilor nr. 51, până în 22 noiembrie
Expoziţia poate fi vizitată şi în afara programului anunţat, prin programare telefonică la numărul +40-744- 774.724.
Proiecţie de film
Gegen die Wand
Gegen die Wand este un film german din anul 2004, în regia lui Fatih Akin. Acesta prelucrează în filmul său tema identităţii culturale şi istoria vieţii unei tinere de origine turcă, născută şi crescută în Germania, care se răzvrăteşte împotriva casei părinteşti orientată spre valorile tradiţionale turceşti. Tânăra se confruntă cu dominanţa tatălui şi a fratelui, cu o complicată poveste de iubire, cu alcoolismul, cu excesurile de droguri, cu tristeţea şi cu autodistrugerea.
Filmul a câ?tigat în anul 2004 Ursul de aur la Berlinală, premiul Deutscher Filmpreis în categoriile „cel mai bun film”, „cea mai bună regie”, „cea mai bună protagonistă”, „cel mai bun protagonist” şi „cea mai bună imagine”, două premii la Premiile Academiei Europene de Film şi Premiul Gilde în aur.
Fatih Akin este un regizor, scenarist, actor şi producător contemporan de origine germano-turcă. Printre cele mai cunoscute filme ale sale se numără Kurz und schmerzlos, Im Juli, Solino, Crossing the Bridge – The Sound of Istanbul, Auf der anderen Seite, Soul Kitchen şi Gegen die Wand.
Proiecţia de film – care face parte din seria de filme „Vedere panoramică – regizori contemporani” – este organizată de Centrul Cultural German Timişoara împreună cu lectoratul D.A.A.D., din cadrul Universităţii Politehnica Timişoara, şi cu Librăria Cărtureşti şi având sprijinul Goethe-Institut.
Ceainăria Librăriei Cărtureşti, strada Mercy nr. 7, 7 noiembrie, ora 18.30
Eveniment cultural
Zilele culturii sârbe la Timişoara
Un eveniment, ajuns la a opta ediţie, organizat de Uniunea Sârbilor din România împreună cu Consulatul General al Republicii Serbia la Timişoara, care are ca scop promovarea valorilor tradiţionale şi a folclorului autentic al sârbilor din Banat.
Timp de 30 de zile, în perioada 1 – 30 noiembrie, la Timişoara vor fi organizate spectacole de muzică, dansuri tradiţionale, expoziţii de fotografie, grafică, pictură, proiecţii de filme documentare şi de lung metraj, piese de teatru, salon de carte, serate literare, dedicate tuturor categoriilor de vârstă, şi anume:
1 noiembrie, ora 19, la Liceul de Muzică Ion Vidu – spectacol extraordinar de muzică tradiţională balcanică susţinut de renumiţii artişti Fraţii Teofilovici
6 noiembrie, ora 19. la Teatrul pentru copii şi tineret „Merlin” – „Hârciogii mici şi pricăjiţi”, un spectacol susţinut de Teatrul Naţional Kikinda
7 noiembrie, ora 19, la Teatrul pentru copii şi tineret „Merlin” – Monodrama „Crnjanski la Timişoara”, cu texte selectate de Slavomir Gvozdenovici, în regia şi interpretarea lui Marko Agic, şi monodrama „Presimiţiri în singurătate”, pe versurile lui Jovan Ducici, selectate de S. Stoianov, texte interpretate de Gioca şi Slavinca Stoianov, Alina Mihai, Tania Stancovici
13 noiembrie, ora 13, în Complexul expoziţional Bastion Galeria „Theresia” – Vernisajul expoziţiei „Îmi voi aminti totul”, a artistei Dsanca Maximovici, avându-l ca invitat special pe Rada Giuricin
13 noiembrie, ora 17, la Complexul expoziţinal Bastion Galeria „Theresia” – Vernisajul expoziţiei de grafică ”Urme”, de Franţ ţurc, şi a expoziţiei de pictură „Năluciri”, de Slaviţa Erdeleanovici ţurc
14 noiembrie, oira 14, la Complexul expoziţional Bastion Galeria „Theresia” –Vernisajul expoziţiei „Creştinismul în filatelie” din colecţia lui Liubomir Stepanov
15 noiembrie, ora 17, la Complexul expoziţinal Bastion Galeria „Theresia” – Salon şi prezentări de carte –Editurile „Prosveta” Belgrad, „Matica Srpska” Novi Sad, „Arte” Belgrad, „Srpska rec” Belgrad, „Prometej” Novi Sad, „Pcelica” Cacak”, UKS Belgrad, „Izdan” Budapesta, Institutul de cultură a Românilor din Voivodina, eveniment urmat de seară literară cu participarea scriitorilor sârbi şi români.
18 noiembrie, ora 19, la Sala Filarmonicii Banatul – Concert de tamburaşi, susţinut de orchestra„Temisvarski spomenari”, cu Pera Todorovici şi invitaţii Iasmina Feniaţ şi Duşan Belin
20 noiembrie, ora 19, la Sala Multifuncţională a C.J. Timiş – spectacol de gală unde îşi dau concursul orchestra „Mladost” şi solişti de muzică populară, eveniment care o are ca invitată specială pe ţeţa Slavcovici, solistă de muzică etno
22 noiembrie, ora 19, în Sala festivă a Palatului Episcopal – Proiecţia filmelor documentare „Sârbii din România” şi „Sârbii din România, între trecut şi viitor”.
23 noiembrie, ora 19, la Casa de Cultură a Studenţilor – Spectacolul „Regalul folclorului sârbesc”, cu participarea celui mai valoros ansamblu folcloric al Uniunii Sârbilor din România- AKUD Mladost şi a unir ansambluri folclorice din Reşiţa, Republica Serbia şi Slovenia.
27 noiembrie, ora 19, la Sala Filarmonicii Banatul – Proiecţia filmului „Falsificatorul”, de Goran Marcovici
30 noiembrie,ora 19, la Catedrala Ortodoxă Sârbă – Concert de muzică sacră susţinut de Corul Catedralei Ortodoxe sârbe din Timişoara şi de Societatea corală ortodoxă sârbă „Vila”Prijedor
Vitrina cu cărţi
“Diavolul în istorie. Comunism, fascism şi câteva lecţii ale secolului XX”, Vladimir Tismăneanu (Ed. Humanitas)
Cu această carte, spune Horia-Roman Patapievici, Vladimir Tismăneanu atinge cele mai grave acorduri ale angajamentului său moral în favoarea demnităţii şi a libertăţii omului. „În Stalinism pentru eternitate, făcând istoria politică a comunismului românesc, autorul consacra un tip de analiză intens etică şi pasională, în care competenţa istorică se împletea strâns cu experienţa personală şi cu revendicarea dreptului sentimentelor morale de a avea o voce în istorie. Încă de atunci, prin stilul pasionat al analizelor sale, el încerca să ofere o voce publică sentimentelor pe care istoria secolului trecut le înecase în dispreţ: bunele sentimente morale. Prin Diavolul în istorie, istoricul comunismului românesc devine istoricul universal al ravagiilor produse de religiile seculare ale secolului XX. Metoda sa de analiză constă, şi aici, în hermenutica angajată, în critica pasională, demistificarea ideologică, aplicarea necruţătoare a discernământului etic la justificările politice ale acţiunilor criminale. Nouă este sensibilitatea teologică faţă de răul care ucide în numele binelui, în care Tismăneanu vede răul absolut şi împotriva căruia mobilizează o nimicitoare combinaţie de erudiţie istorică şi argumente liberale deduse din principii etice. Tonul discursului său este acela al moralistului angajat. Strategia analitică a autorului constă în a încerca să fizexe răul printr-o ameţitoare multiplicare de ramificaţii erudite, prin care ştiinţa sa de istoric depistează ceea ce flerul său de politolog indică, exigenţele sale de moralist resping, iar abilităţile sale de filozof demontează. Dizolvată în astfel de acizi, teologia mincinoasă a religiilor seculare e redusă în chip necruţător la miezul ei cel mai hâd şi mai respingător: uciderea în mai puţin de şaptezeci de ani a aproape o sută cincizeci de milioane de oameni. O crimă pe care nu o mai poate justifica nici cel mai pervers dintre avocaţii răului”, mai spune H.R. Patapievici.
Potrivit acestuia, Diavolul în istorie nu este însă doar o carte excepţională, scrisă de una dintre minţile cele mai strălucite ale culturii noastre, ci reprezintă, „în concertul mărturiilor despre tragedia totalitară pe care naţiunile le depun la tribunalul posterităţii, mărturia românească cea mai articulată, cea mai tăioasă, cea mai puternică. Rusia, prin Soljeniţîn, şi-a depus mărturia ei; la fel, Polonia, prin Kolakowski; ori Cehoslovacia, prin Havel. Acum, prin Tismăneanu, o face şi România. Iar mărturia noastră spune că omenirea a trăit timp de un secol în compania Diavolului. Ceea ce face ca toate regimurile politice care l-au acompaniat să fie în mod necesar şi ilegitime, şi criminale. Mulţumită lui Vladimir Tismăneanu, cu această carte, mărturia românească poate fi în fine auzită în toată lumea civilizată.“
„O femeie iubită”, Andre Makine, Ed. Polirom
O femeie care trebuie iubită… O femeie care trebuie apărată… O femeie căreia bărbaţii i-au dorit trupul şi pe care au invidiat-o pentru puterea ei extraordinară. O femeie care încă trezeşte pasiuni: Ecaterina cea Mare. Şi o asemenea pasiune îl împinge pe tânărul regizor rus Oleg Erdmann să dezlege misterul care o înconjoară pe ţarina admirată de Voltaire, Cagliostro ori Casanova. Cine a fost cu adevărat Ecaterina cea Mare? O desfrânată cu tendinţe nimfomane? Sau un suveran luminat care a reformat Imperiul Rus, transformându-l într-o mare putere europeană? Dincolo de toate aceste clişee, investigaţiile lui Erdmann aduc la lumină dramele intime ale celebrului personaj istoric, constituindu-se într-un roman memorabil, care transcende biografia, revelând totodată libertatea de a trăi şi de a iubi.
„Cu un aer de puştoaică, suflă într-o buclă care îi gâdilă obrazul… În ultima vreme, observă detalii pe care nu le-ar fi luat niciodată în seamă înainte să se fi apucat să scruteze, cu atenţie maladivă, viaţa Ecaterinei. Cea pe care istoricii o numesc «Messalina rusoaica» şi care, pentru Oleg, redevine o copiliţă de altădată – o mică prinţesă germană privind cum cade zăpada peste Marea Baltică…”, spune Andrei Makine.
Un comentariu la articolul “Timp liber”