Teatru
Nu, eu nu regret nimic
Despre Edith Piaf nu se poate vorbi. Despre Edith Piaf se poate cânta. Este destinul ei peste ani, dincolo de prezenţa ei fizică între noi. Edith Piaf a fost, atât cât a trăit, vocea iubirii şi a durerii. Biografia şi muzica ei s-au împletit, devenind, peste ani, un simbol al speranţei, pentru că, aşa cum a cîntat şi a trăit Edith Piaf, viaţa nu înseamnă şi nu va însemna regrete.
Studio “Uţu Strugari”, 29 octombrie, ora 19
Anna Karenina
Adaptare de Helen Edmundson, după romanul lui Lev Tolstoi
Un spectacol în regia Adei Lupu
Anna Karenina este povestea unei metamorfoze. Înconjurată de oameni captivi în dilemele morale ale unei societăţi îngheţate în nemişcare, Karenina porneşte, cu conştiinţa trează, pe un drum care o poartă înspre spaţiile necunoscute, obscure, înspre tenebrele distructive ale fiinţei sale. Descoperă în sine o lume complet nouă, o lume a pulsiunilor esenţiale, în care onestitatea nu lasă loc clemenţei. Se abandonează cu voluptate, cu disperare acestei uriaşe singurătăţi care o transformă iremediabil. Face ţăndări fragilul înveliş social care o ţinea legată, descoperind că ceilalţi nu sunt „tot ce avea ea”, după cum postulează un alt personaj. Drumul cu sens unic al cunoaşterii de sine este un drum al efervescenţei spiritului, dar şi un drum al distrugerii şi al singurătăţii absolute.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 30 octombrie, ora 18
Billy Mincinosul
De Keith Waterhouse şi Willis Hall
Un spectacol în regia Antonelei Cornici
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 1noiembrie, ora 19
Lucrător 2.0
De Ioana Păun
O producţie a Asociaţiei O2G
Studio “Uţu Strugari”, 3 noiembrie, ora 19
Vremuri de pace
După apariţia celei mai recente cărţi ale sale, Langermann este rugat să scrie o piesă de teatru. Moartea tatălui său, agitaţia pregătirilor pentru înmormântare, conflictele ascunse ale unei familii care şi-a pierdut echilibrul, atmosfera sufocantă a societăţii: toate acestea nu sunt tocmai benefice liniştii necesare pentru a crea. Sarcina asumată devine din ce în ce mai grea pentru Langermann, luând proporţii ireale, fatale.
Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 28 octombrie, ora 19
Filarmonică
Recital de muzică de cameră
Un spectacol susţinut de Alina Holender, la violoncel, Marie Isabel Kropfitsch, la vioară şi Liviu Holender, la pian, avându-l ca invitat pe Ioan Holender, fost direct al Operei de Stat din Viena
Sala Capitol a Filarmonicii “Banatul”, 28 octombrie, ora 19
Concert simfonic
Un spectacol dirijat de Radu Popa şi susţinut de Alina Holender, la violoncel, Marie Isabel Kropfitsch, la vioară şi Liviu Holender, la pian
În program sunt incluse lucrări de D. Kabalevsky (Concertul pentru violoncel nr.1, op.49), G. Enescu (Balada pentru vioară şi orchestră op.4), J. Sibelius (Concertul pentru vioară, op 47) şi D. Milhaud (Scaramouche pentru doup piane)
Sala Capitol a Filarmonicii “Banatul”, 30 octombrie, ora 19
Concert simfonic
Un spectacol organizat de Centrul Cultural German Timişoara în colaborare cu Passage F&T S.r.l. şi susţinut de Orchestra simfonică de tineret a Landului Saar, din Germania
În program sunt incluse lucrări de Piotr Ilici Ceaikovski (Romeo şi Julieta), Béla Bartók (Rapsodia nr. 1), Camille Saint-Saëns (Havanaise) şi Johannes Brahms (Simfonia nr. 2).
Orchestra Simfonică de Tineret a landului Saar este un proiect al Consiliului Muzical al landului Saar, sub patronajul ministrului Annegret Kramp-Karrenbauer. Proiectul are ca scop promovarea talentelor muzicale prin apropierea tinerilor talentaţi cu vârste cuprinse între 14 şi 24 de ani de activitatea orchestrei. Mulţi foşti membrii ai acestei orchestre şi-au creat o carieră ca muzicieni profesionişti şi sunt în prezent studenţi în domeniul muzicii, profesori de muzică, lectori sau profesori la facultăţi de muzică.
Excelenţa sa Werner Hans Lauk, ambasador al Republicii Federale Germania la Bucureşti, va onora orchestra cu prezenţa sa la concertul din Timişoara.
Sala Capitol a Filarmonicii “Banatul”, 31 octombrie, ora 19
Concert simfonic
Un spectacol in memoriam Erich Bergel, având-o ca invitată pe Ibolya Bergel, spectacol dirijat de Radu Popa şi susţinut de Valentin Gheorghiu şi Roxana Gheorghiu, la pian
În program sunt incluse lucrări W.A. Mozart (Concertul pentru două piane şi orchestră în Mi bemol Major KV 365/316a) şi A. Bruckner (Simfonia nr. 4 în Mi bemol Major, WAB 104)
Sala Capitol a Filarmonicii “Banatul”, 1 noiembrie, ora 19
Expoziţii
Claude Simon
Afişele expoziţiei aduc în atenţia publicului o serie de picturi, fotografii şi desene realizate de Claude Simon, printre care sunt inserate fragmente din cărţile sale. Fiecare afiş este tematizat printr-o bipolarizare a două cuvinte: „Montaj”/ „Document”, „Biblic”/„Umanitate”, „Dezordine/Probabilităţi”, „Feţe”/„Măşti” etc.
Laureat al Premiului Nobel pentru literatură în 1985, Claude Simon rămâne unul dintre principalii reprezentanţi ai modernităţii literare franceze. Cu ocazia centenarului naşterii sale, Institutul francez retrasează viaţa autorului lucrării „Géorgiques”, confruntând extrase literare din operele sale cu cele ale marilor pictori ai secolului XX. O ocazie unică de a descoperi sau de a redescoperi acest scriitor discret care a produs o operă de o calitate indiscutabilă.
Institutul Francez Timişoara, b-dul C.D. Loga nr. 46
Sculptură – Minea Grigorie
Expoziţia cuprinde 32 de lucrări în bronz, piatră, fier şi aluminiu ale artistului Grigorie Minea, născut în 1939 la Târgu Mureş şi absolvent al Academiei de Artă din Bucureşti
Lucrările lui Grigorie Minea au participat la numeroase expoziţii personale şi de grup în România, Franţa Germania, Italia, Rusia, Grecia, Polonia, Spania sau Japonia, iar lucrări de artă monumentală semnate de artist se află în mai multe oraşe din România şi Italia.
Palatul Baroc, până în 31 octombrie, zilnic între orele 10 -18, cu excepţia zilei de luni
Expoziţia retrospectivă Molnar Zoltan
Un eveniment organizat cu ocazia aniversării a 76 de ani de la naşterea artistului plastic Molnar Zoltan. Lucrările care vor fi expuse parcurg întreaga activitate a artistului şi provin atât din colecţii particulare, cât şi din patrimoniul Muzeului de Artă din Timişoara. Lucrările artistului se găsesc în colecţii particulare din New York, Tel-Aviv, Japonia, Italia, Germania şi Romania, fiind apreciate în special de colecţionari de artă modernă.
„Înainte ca artişti ca Vasarely sau Agam, Pol Bury sau Soto sa fie reduşi la puţinele pagini ale unei istorii ce-şi devoră fiii, timişoreanul Molnar Zoltan le căzuse victimă. Credea cu sinceră religiozitate în muzicalismul imaginii. În raport cu Vasarely, însă, Molnar este ceea ce este o catedrala gotică in comparaţie cu una romantică. Scopul lor pare supus, aceleiaşi estetici, aceleiaşi metafore a universului ca vibraţie şi armonie”, spune Coriolan Babeţi.
Palatul Baroc, până în 2 noiembrie, zilnic între orele 10 -18, cu excepţia zilei de luni
Expoziţia taberei de creaţie Rubin-Dubova, ediţia a VIII-a
Expoziţia cuprinde lucrări realizate de invitaţii celei de-a VIII-a ediţii a taberei Rubin-Dubova: Adrian Sandu, Horia Bojin, Ionuţ Văcăreanu, Loredana Tîrzioru, Petrică Ştefan, Sorin Bijan, Sorin Nicodim, Suzana Fântânariu-Baia, Vasile Tolan, Ioan – Liviu Orleţchi şi Cosmin Damian.
Proiectul „Tabăra de creaţie Rubin-Dubova, ediţia a VIII-a” este cofinanţat de Consiliul Judeţean Timiş şi realizat în parteneriat cu Primăria Dubova şi Muzeul Banatului Timişoara.
Vernisajul va avea loc la Bastion Theresia, Mansardă, marţi, 29 octombrie, de la ora 18. În deschidere vor vorbi Robert Şerban şi Călin Petcana
Bastion Theresia, Mansardă, din 29 octombrie până în 10 noiembrie
A L’age du bronze: 1999 – 2008
Expoziţie de sculptură a artistului Doru Covrig, care trăieşte, de mai mult de 30 de ani, în Franţa. Căutările sale, de o excepţională coerenţă formală, se dezvoltă în jurul câtorva nuclee generative, a căror rădăcină poate fi regăsită încă în perioada anilor 80. Artistul construieşte o lume a unor arhetipuri, “arhitecturi animate, construcţii provizorii, turnuri de comunicare sau structuri improvizate în natură.” Totems Baracudas Papusils colodantes Gutenberg, o lume a sa, purtând nume intraductibile, “codate definitiv, ca un cod bară”, cum spune artistul: “Reîntoarcere la inspiraţia folclorică a «Paparudelor » (1986 – 1988) sau aluzie la o lume precară în deconstrucţie, viziune în dublu sens, mereu”.
Galeria Jecza, Calea Martirilor nr. 51, până în 22 noiembrie
Expoziţia poate fi vizitată şi în afara programului anunţat, prin programare telefonică la numărul +40-744- 774.724.
Lansare de carte
François Garde a primit anul trecut Pemiul Goncourt pentru Primul Roman pentru cartea sa „Ce qu’il advint du sauvage blanc” (publicată la Gallimard). În luna mai a anului acesta a publicat (tot la Gallimard) cel de-al doilea roman: „Pour trois couronnes”.
Prezentarea se face în limba franceză iar accesul publicului este gratuit
Librăria „Cartea de Nisip”, 28 octombrie, ora 18.30
Vitrina cu cărţi
“Diavolul. Note pentru o viitoare diabologie”, Giovanni Papini (Ed. Humanitas)
„Despre Diavol s-au scris sute de volume. N-aş fi avut îndrăzneala de a mai scrie încă unul dacă n-aş fi sigur că volumul meu este diferit de toate celelalte. Diferit ca intenţie, diferit ca spirit, diferit, măcar în mare parte, ca metodă şi conţinut. Ca să spun esenţialul chiar de la început, cred că pot afirma că aceasta este prima carte despre Diavol scrisă de un creştin în sensul cel mai profund al creştinismului. Mi-am propus în special, mânat de un sentiment de caritate şi milă, să studiez, eliberându-mă de prejudecăţi şi de rezerve, următoarele probleme: adevăratele cauze ale răzvrătirii lui Lucifer (care nu sunt cele în care se crede de obicei); adevăratele relaţii dintre Dumnezeu şi Diavol (mult mai cordiale decât se crede); posibilitatea ca oamenii să încerce să-l facă pe Satana să revină la condiţia sa iniţială, eliberându-ne pe noi toţi de ispita răului”, spune Giovanni Papini.
“Pe firul de păianjen al memoriei”, Cella Serghi (Ed. Polirom)
Un veritabil jurnal intim în care Cella Serghi ne oferă o fascinantă cronică a vieţii literare din perioada interbelică şi unde se regăsesc atât personalităţile ce i-au marcat viata şi cariera – Liviu Rebreanu, Hortensia Papadat-Bengescu, Eugen Lovinescu, Mihail Sadoveanu, Curzio Malaparte –, cât şi iubirea sa neîmplinită pentru Camil Petrescu sau strânsa prietenie cu Mihail Sebastian.
„Aş vrea să nu fi trecut degeaba prin viaţă – spunea Cella Serghi. Ploaia care cade acum pe streaşină, pe geam şi pe asfalt şi care miroase şi răsună a vară aş vrea s-o fixez, să rămână aici pe foaia asta, ca o pânză din cele făcute să nu piară, ca să trăiesc şi eu cu ea, mereu în fiecare din picăturile ei, şi ea prin mine, să trecem împreună prin toate vieţile care vor urma şi să rămânem vii ca acum, când îi ascult rostogolirea.”
“Calmul prelevat în furtună”, Liviu Canheopol (Ed. Cartea Românească)
Calmul prelevat în furtună ar putea fi considerat un roman anacronic dacă n-ar fi atemporal (îngeri pe fâşia cuantică ar fi un subtitlu potrivit). Şase destine care se împotmolesc odată cu lumea în fluviul metaforic ce desparte cele două universuri. La nivel filozofic, romanul pleacă de la o remarcă scăpată de Heidegger cu prilejul ultimului său interviu, în care face referire la existenţa unei căi de trecere între aceste universuri. Partea diurnă este incitată de incipitul nebuniei lui Nietzsche, care a atras după ea, în viziunea unui cineast de geniu, desfacerea lumii în şase zile.
„Unii scriu de dragul faimei, din plictiseală, ambiţie, insomnie sau sperând că viaţa lor va căpăta un lustru elitist. Alţii scriu fără nicio motivaţie aparentă. Are vreo importanţă? Destinul se detaşează de orice prezumţie. Timpul investit, energia consumată, alienarea sunt preţuri pentru care autorul nu aşteaptă nicio recompensă. În ce mă priveşte, nu mi-am dorit decât să dau nişte răpunsuri literare unor căutari filozofice. Cititorii vor decide dacă am reuşit sau nu. Şi numai Dumnezeu, dacă a folosit la ceva.”, spune Liviu Cangeopol.
Ultimele comentarii