Pentru un număr destul de mare timişeni apelarea nejustificată la numărul de urgenţă 112 continuă să fie unul dintre hobby-urile preferate. Astfel, Timişul este unul dintre judeţele unde se menţine un număr ridicat de apeluri nejustificate care, nu o dată, întârzie intervenţiile în cazurile în care chiar este nevoie de Ambulanţă, Pompieri, Poliţie sau Jandarmi.
Din 42.000 de apeluri primite, doar 14.600 au fost justificate
Luna trecută, probabil şi din cauza perioadei sărbătorilor de iarnă, cu prea mult timp liber pentru unii, s-au înmulţit în Timiş apelurile nejustificate la numărul unic de urgenţă 112. Astfel, dintr-un total de 42.292 de apeluri la numărul de urgenţă 112, doar o treime, adică 14.616, au fost justificate, restul fiind făcute de „glumeţi” sau oameni care nu au găsit o altă modalitate de a-şi alunga plictiseala.
Dintre apelurile justificate, cele mai multe – 9.407 – au vizat serviciile Ambulanţei. După Ambulanţă a urmat în clasamentul celor mai multe apeluri Poliţia, cu 4.297 de telefoane primite, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, cu 767 de apeluri, şi jandarmii, cu 145 de apeluri.
„Apelurile la 112 sunt transferate în proporţie de peste 50% la Ambulanţă (59,99%) aproape un sfert către Poliţie (24,37%), urmate de Pompieri (11,27%) şi, pe ultimele locuri, aproape la egalitate, Jandarmeria (1,64%) şi SMURD (1,62%). Pedepsele blânde de până acum au dus la creşterea alarmantă a apelurilor false la 112. Doar în primele nouă luni din 2013, din cele 13,2 milioane apeluri la 112, peste 71% la sută au fost abuzive-injurioase, ironice sau care ţin linia ocupată sau false ce solicită intervenţia pentru evenimente inexistente”, spune deputatul P.P.D.D. Tudor Ciuhodaru, care a înaintat în Parlament, zilele trecute, un proiect de lege ce vizează asprirea pedepselor pentru cei care sună nejustificat la numărul de urgenţă 112.
Acesta mai spune că s-a ajuns la aproape 9,4 milioane de apeluri false, ceea ce înseamnă că „în fiecare minut 25 de indivizi îşi bat joc de viaţa noastră, creând aglomerarea inutilă în activitatea operatorilor şi a dispecerilor, ceea ce întârzie accesul celor care au cu adevărat o urgenţă la serviciul 112”. Tudor Ciuhodaru avertizează că trimiterea spre urgenţe false a ambulanţei lasă fără asistenţă medicală sau întârzie asistenţa de urgenţă şi generează costuri de operare şi intervenţie nejustificate pe care le plătim tot noi.
Acesta mai precizează că, în ciuda numărului mare de apeluri false, anul trecut doar 8.116 au fost sancţionaţi, cei mai mulţi fiind din Suceava, Bucureşti şi Teleorman, deşi zonele cu cele mai multe apeluri false sunt cu totul altele. „Prin acest proiect vreau să descurajăm atât apelarea abuzivă la 112, cât şi alertarea falsă, pedepsele pentru astfel de activităţi vor fi în amendă de la 1.000 la 4.000 de lei sau 100 până la 400 de ore de activităţi în folosul comunităţii, iar în cazul recidivei, aceste pedepse se dublează sau se poate ajunge până la închisoare de la şase luni până la trei ani. Estimăm că prin acest act normativ aceste apeluri false vor scădea şi că va fi îmbunătăţită asistenţa medicală de urgenţă”, susţine Tudor Ciuhodaru.
“Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale “, precizează reprezentanţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale. Majoritatea apelurilor false şi abuzive au fost efectuate de copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi au fost în mare parte realizate de pe cartele prepay.
Peste 1,6 milioane de apeluri prin care se solicită intervenţia Poliţiei
Anual, dintre apelurile primite la numărul de urgenţă 112, peste 1.050.000 sunt transferate către Poliţia Română. Principalele evenimente ce implică intervenţia Poliţiei pentru care cetăţenii pot apela la 112 sunt: omor, atac armat, atentat, tâlhărie, tulburarea gravă a ordinii şi liniştii publice, trafic şi consum de droguri, furturi, accidente rutiere soldate cu victime sau persoane încarcerate, precum şi alte situaţii grave.
Creat în anul 1991, numărul pan-european de urgenţă 112 avea să acopere, începând cu anul 2005, prin Sistemul Naţional Unic Pentru Apeluri de Urgenţă, toată ţara. Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă (Ambulanţă, Pompieri şi Poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene. Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.
Ultimul Eurobarometru al Comisiei Europene, referitor la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în U.E.
Ultimele comentarii