Conform declaraţiilor lui Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, taxarea autostrăzilor din România, după model vest-european, ar putea începe după finalizarea centurii sud a Capitalei, unde lucrările vor fi derulate în intervalul 2014 – 2017. Senatorul timişean P.P.-D.D. Ioan Iovescu spune că nu este de acord cu această taxare, în condiţiile în care românii sunt oricum supra-taxaţi pentru utilizarea infrastructurii rutiere.
Trei euro la suta de kilometri
Prima taxă pe autostradă va fi introdusă, potrivit declaraţiilor lui Dan Şova, pe segmentul Piteşti – Constanţa, având un nivel de trei euro la suta de kilometri. Acelaşi nivel de taxare a fost estimat şi pentru autostrada Comarnic – Braşov, care ar putea fi finalizată în 2016 – 2017. După care aceeaşi taxare, pe model european, s-ar putea extinde la toate tronsoanele de autostradă finalizate, inclusiv la cele din vestul ţării.
De altfel, încă din 2011 Ministerul Transporturilor şi-a anunţat intenţia să concesioneze întreţinerea autostrăzilor, urmând a fi percepute taxe pe toate tronsoanele finalizate, banii economisiţi urmând a fi utilizaţi pentru întreţinerea infrastructurii, dar şi pentru finanţarea construirii unor alte porţiuni de autostradă.
Ministerul Transporturilor preciza că nu mai are fondurile necesare pentru întreţinerea autostrăzilor finalizate, înaintând spre aprobare un memorandum către Guvern, în care solicită permisiunea de a începe licitaţiile pentru concesionarea serviciilor de mentenanţă. Deocamdată, nu se ştie cât se va plăti pentru restul tronsoanelor de autostradă finalizate.
“Aşa cum în toată lumea, în toate ţările, se plăteşte taxă de autostradă pentru mentenanţă, pentru întreţinerea ei, se va plăti şi în România, când autostrăzile vor fi construite. În acest moment nu avem aceste taxe puse, dar când reţeaua pe Coridorul 4 va fi gata, vom avea şi noi taxe de autostradă, pentru că altfel nu ai bani să întreţii reţeaua de autostrăzi. Este o chestiune absolut normală. Dacă tot suntem europeni, atunci să fim până la capăt”, este punctul de vedere, exprimat încă de anul trecut, al conducerii Ministerului Transporturilor.
Taxa de autostradă este menită să aducă banii necesari pentru cofinanţarea proiectelor de realizare a autostrăzilor finanţate în principal din fondurile structurale ale U.E. „O condiţie esenţială pentru finanţarea proiectelor de autostrăzi este asigurarea sumelor pentru operarea şi întreţinerea acestora. Din analizele efectuate a reieşit că fondurile nu pot fi asigurate de la bugetul de stat şi nici din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Autostrăzi, iar Comisia Europeană a condiţionat aprobarea proiectelor de luarea la nivel politic, în România, a unui angajament privind asigurarea sustenabilităţii construcţiilor de autostrăzi cofinanţate de U.E., prin introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrăzi, atunci când acestea vor fi date în folosinţă”, au precizat reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
„Vor rămâne pe autostradă numai tirurile şi maşinile de lux”
„Deja se plătesc rovinietele şi acele taxe incluse în preţul carburantului. Sunt mult prea multe taxe. În plus, la cum arată şi cum se circulă pe unele segmente de autostradă, nu ştiu de ce ar trebui să se plătească pentru utilizarea acestora. Dacă se continuă cu ideea aceasta a taxării, şi în vestul ţării, pe segmentele de autostradă finalizate vor ajunge să circule numai tiruri şi câteva maşini de lux”.
Senator P.P.-D.D. Ioan Iovescu
Odată cu vestea că se va taxa şi în România utilizarea autostrăzilor au început să apară reacţii pe această temă, primele care au reacţionat fiind uniunile şi organizaţiile transportatorilor.
Reprezentanţi ai transportatorilor susţin că, astfel, România va ajunge un caz unic în Europa, pentru că şoferii plătesc accize de carburanţi, taxe de primă înmatriculare, impozite locale pe mijloacele de transport, taxe la trecerea podurilor dunărene, taxe pe drumurile judeţene şi, nu în ultimul rând, taxa de utilizare a drumurilor naţionale, rovinieta, la care se adaugă acum şi taxa pe autostradă. Aceştia mai spun că niciuna dintre ţările vest-europene nu pune la plată automobiliştii şi pe drumurile naţionale, şi pe autostrăzi. În plus, regula este cea a taxării clasei superioare de drum, de aceea orice porţiune de autostradă cu taxă trebuie să aibă o rută alternativă fără taxă.
Şi senatorul timişean Ioan Iovescu, care a avut mai multe interpelări legate de starea actuală a infrastructurii rutiere din vestul ţării spune că taxarea utilizării autostrăzii este „ruptă” de contextul social actual din România. „Deja se plătesc rovinietele şi acele taxe incluse în preţul carburantului. Sunt mult prea multe taxe. În plus, la cum arată şi cum se circulă pe unele segmente de autostradă, nu ştiu de ce ar trebui să se plătească pentru utilizarea acestora. Dacă se continuă cu ideea aceasta a taxării, şi în vestul ţării, pe segmentele de autostradă finalizate vor ajunge să circule numai tiruri şi câteva maşini de lux”, crede Ioan Iovescu.
Ultimele comentarii