Statul nu renunţă la planurile de închiriere a singurei linii C.F.R. din Timiş, reabilitate recent

Sindicalişti şi parlamentari de Timiş apreciază că decizia nu are nicio logică

Linie cale ferataDeşi la sfârşitul anului trecut Ministerul Transporturilor susţinea că nu are de gând să închirieze singura linie ferată reabilitată recent în Timiş, şi anume Timişoara Sud – Buziaş – Lugoj, la începutul acestui an, lideri de sindicat din sistem susţin că oficialii ministeriali ar fi revenit asupra poziţiei lor şi că s-ar pregăti scoaterea la mezat a acestui tronson. Cărţile se fac, din nou, de la nivel central, la fel ca în cazul reabilitării Gării de Nord din Timişoara, şi, în eventualitatea în care se vor concretiza, probabil că finalul va fi lamentabil, ca în cazul renovării gării.

 

Răzgândiri oficiale

La sfârşitul anului trecut, TIMPOLIS făcea publice intenţia unor reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor, care susţineau  închirierea unuia dintre traseele cu un număr mare de călători care mai rămăsese în portofoliul Statului în judeţ: Timişoara Sud – Buziaş – Lugoj. Culmea e că exact acelaşi traseu a fost recent reabilitat de către Stat. Cu alte cuvinte, Statul a cheltuit bani pentru reabilitarea unei linii pe care, în loc să o folosească, o închiriază către operatorii privaţi.

Şi tot la sfârşitul anului trecut, poate pentru a amâna un eventual scandal, Ministerul Transporturilor dădea un răspuns oficial pe această temă, susţinând: “În prezent se află în lucru un proiect de hotărâre a guvernului privind modificarea şi completarea H.G. nr. 643/2001, pentru aprobarea condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora. Secţia de cale ferată Timişoara Sud – Buziaş – Lugoj nu este cuprinsă în acest proiect, rămânând în categoria infrastructurii feroviare interoperabile”.

Însă, atâta vreme cât nu se definitivează strategia de închiriere a unor noi tronsoane C.F.R., şi acest traseu poate fi oricând inclus în pachetul liniilor scoase la mezat, în ciuda asigurărilor date de minister. De altfel, conform unor sindicate din sistem, nu s-ar fi renunţat la ideea închirierii acestui tronson, pentru care există un interes vădit de preluare, manifestat de către unii operatori privaţi din domeniul transportului feroviar.

Federaţia Mecanicilor de Locomotivă a transmis recent mai multe adrese oficiale, inclusiv parlamentarilor de Timiş, arătând că doreşte să prevină “transpunerea în fapt a unei iniţiative total inadecvate, şi anume de a trece pe lista liniilor neinteroperabile (linii ce vor fi supuse închirierii sau închiderii) a secţiei de circulaţie Timişoara Sud – Buziaş – Lugoj”. Reprezentanţii sindicali spun că această linie a fost inaugurată în 18 noiembrie 1896, fiind deservită de la inaugurare până în prezent “de personalul feroviar aparţinând Complexului Timişoara (Depoul de Locomotive, Comanda Personalului de Tren) şi constituie o variantă alternativă în caz de evenimente feroviare sau catastrofe, pentru secţia de circulaţie Timişoara Nord – Recaş -Lugoj, fiind şi utilizată în circulaţia trenurilor inter-regio spre Simeria.”

Sindicat: “E un cadou oferit operatorilor privaţi”

În adresele oficiale, în care se atrage atenţia asupra greşelii ce ar reprezenta-o închirierea liniei Timişoara Sud – Buziaş – Lugoj, membrii Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă precizează principalul motiv pentru care o asemenea decizie ar fi una păguboasă pentru Stat, şi foarte profitabilă pentru operatorii privaţi. “Recent, această linie de cale ferată (mai concret, infrastructura ei) a fost reabilitată şi, din luna decembrie 2013, de la intrarea în vigoare a noului mers al trenurilor, viteza de circulaţie a trenurilor s-a ridicat la 80 de kilometri pe oră. Oricine poate  sesiza ce «cadou» va fi oferit operatorilor privaţi. În urma lucrărilor realizate în ultimii doi ani, cu investiţii ale Sucursalei C.R.E.I.R. C.F. Timişoara, infrastructura şi dotările acestei linii nu mai necesită reparaţii majore timp de cel puţin zece ani”.

Sindicaliştii mai atrag atenţia că, din punct de vedere al exploatării şi întreţinerii, această linie nu pune probleme deosebite legate de componentele, structura ei, cauzate de relief sau lucrările de artă. De asemenea, cheltuielile cu forţa de muncă au fost mult reduse, deoarece multe dintre haltele şi staţiile de călători nu mai sunt deservite de personal angajat, respectiv atribuţiile altor posturi au fost preluate de instalaţiile tehnice cu care a fost dotată secţia de circulaţie, iar unele activităţi suspendate.

Nu în ultimul rând, conducerea Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă atrage atenţia şi asupra consecinţelor asupra operării acestei linii, în condiţiile în care s-a putut constata nu o dată că unii operatori privaţi au parte de un regim mai puţin strict decât C.F.R. Călători. “Operatorii privaţi de transport feroviar de călători nu sunt supuşi aceloraşi rigori privind circulaţia trenurilor de călători (întârzieri/anulări de trenuri, confort şi siguranţă a circulaţiei) precum C.F.R. Călători. Aceste anomalii în circulaţia trenurilor de călători sunt tratate cu indulgenţă prin prisma faptului că aparţin operatorilor privaţi. Toate aceste favoritisme, în pofida faptului că privaţii sunt beneficiarii unor subvenţii cu mult mai favorabile decât cele oferite C.F.R. Călători”, spun reprezentanţii sindicali.

Nu în ultimul rând, aceştia au atras atenţia şi asupra faptului că iniţiativa închirierii liniei Timişoara Sud – Buziaş nu este coroborată cu strategia şi intenţiile de transport ale C.F.R. Călători sau C.F.R. Marfă, “fiind decisă unilateral, discreţionar, fără consultări cu autorităţile locale şi fără niciun studiu de impact prealabil”.

De fapt, aceeaşi problemă a deciziilor cu impact direct local luate în mod “original” de la nivel central şi-a făcut simţite efectele şi în ceea ce priveşte Gara de Nord Timişoara, unde felul în care s-a gestionat de la nivel central contractul de reabilitare a făcut ca, după 13 ani de la obţinerea banilor pentru reabilitare, finanţarea să fie pierdută, iar gara să arate în continuare deplorabil.

“De ce să se închirieze o linie care aduce profit?”

Ioan Iovescu senatorProblema a făcut, în ultimele săptămâni, şi obiectul unor interpelări parlamentare la care Ministerul Transporturilor nu a răspuns încă. “Consider această intenţie de închiriere a liniei Timişoara Sud – Buziaş – Lugoj ca inoportună inadecvată şi cu un impact social negativ”, spune senatorul P.P.D.D. Ioan Iovescu, unul dintre parlamentarii de Timiş care au depus interpelări pe această temă, interpelări la care Ministerul Transporturilor încă nu a răspuns. “Nu este normal ca o linie recent reabilitată cu bani de la Stat şi care nu mai necesită reperaţii în următorii zece ani, deci aduce doar profit, să fie închiriată de către Stat. Ar veni operatorii privaţi, care mai iau şi subvenţii de la Stat, şi ar face bani din investiţia Statului. Este la fel ca în cazul unor întreprinderi din Timiş, care, deşi erau profitabile, au fost înstrăinate de către Stat şi s-a ales praful de ele”, ne declară senatorul Ioan Iovescu.

Într-o altă interpelare parlamentară, trimisă Ministerului Transporturilor de către deputatul P.S.D. de Timiş Sorin Stragea, se arată că  iniţiativa închirierii tronsonului Timişoara Sud – Lugoj creează suspiciuni privind forma sub care se doreşte renunţarea la această secţie, cu atât mai mult cu cât a fost reabilitată cu investiţii publice, iar infrastructura şi dotările acestei linii nu mai necesită reparaţii. „Din experienţa anterioară, rezultă că aceste decizii aduc beneficii doar operatorilor privaţi şi duc la spolierea Statului român”, se arată în interpelare.

Stragea_Sorin_ConstantinRămâne de văzut ce se va întâmpla în perioada imediat următoare cu această linie. Conform declaraţiilor unor lideri de sindicat, se vorbeşte tot mai insistent despre transformarea acestui traseu într-unul neinteroperabil şi concesionarea sa ulterioară. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi pe liniile Timişoara Est – Radna, Timişoara Nord – Nerău şi Timişoara – Cenad. Aceasta, deşi s-a dovedit din plin în ultimii ani că problemele C.F.R. nu se rezolvă prin concesionări şi închirieri de linii. “Se dau oameni afară, liniile folosite de operatorii privaţi se şubrezesc, şi C.F.R. nu se alege cu aproape nimic”, acuză, la rândul lor, reprezentanţii Sindicatului Mişcare-Comercial.

În ultimii ani, inclusiv în vestul ţării a fost continuată politica de concesionare de linii neinteroperabile unor operatori privaţi. La ultima tranşă de concesionări, de pe raza Regionalei C.F.R. Timişoara au fost scoase la licitaţie pentru închiriere liniile Simeria – Pestiş (9,6 kilometri), Simeria – Hunedoara (15,8 kilometri), Jebel – Liebling (9,8 kilometri), Timişoara Est – Radna (64,1 kilometri), Cărpiniş – Ionel (16,9 kilometri), Lupeni – Lupeni Tehnic – Livezeni (31 de kilometri), fiind vorba în total de 147 de kilometri de cale ferată. Chiria propusă de C.F.R. pentru aceste trasee a fost de 559.000 de lei pe an.

Print Friendly, PDF & Email