Soarta gărilor timişene a fost în ultimele luni subiectul preocupării mai multor parlamentari de Timiş, care au făcut interpelări pe această temă. Conform unor informaţii transmise recent de Ministerul Transporturilor, există şanse de reabilitare pentru staţiile CFR importante, o parte din lucrări fiind în derulare, iar altele, în faze incipiente, de documentaţie.
Solicitări în serie
Sorin Stragea, Dorel Covaci, Cornel Sămărtinean sunt doar câţiva dintre deputaţii de Timiş care, în ultima perioadă, au atras atenţia oficialilor Ministerului Transporturilor cu privire la starea unor staţii CFR din Timiş, care necesită reabilitare.
„E limpede că infrastructura feroviară din România lasă de dorit. În prezent, majoritatea gărilor sunt nemodernizate de zeci de ani sau lăsate cu totul în paragină. În aceste condiţii, numărul călătorilor care merg cu trenul se reduce masiv de la un an la altul. Este şi cazul a trei gări din judeţul Timiş, din oraşele Făget, Lugoj şi Buziaş. Acestea se află în stare avansată de degradare care se accentuează semnificativ cu trecerea timpului şi necesită investiţii urgente pentru conservare şi reabilitare”, se arată într-una din aceste interpelări recente.
Conform răspunsului ministerial primit zilele trecute, în prezent, pe raza Sucursalei Regionale CF Timişoara se află în derulare mai multe proiecte de modernizare a infrastructurii feroviare, care nu sunt însă în Timiş – reabilitarea liniei C.F. Frontieră- Curtici-Simeria, parte componentă a Coridorului IV Paneuropean pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 de kilometri pe oră şi reabilitarea liniei Simeria-Coştariu. În cadrul acestor proiecte au fost reabilitate staţiile de cale ferată Curtici, Arad şi Glogovăţ şi sunt în derulare modernizările la punctele de secţionare Aurel Vlaicu, Orăştie şi Turdaş.
„În etapele viitoare de licitaţie se va asigura continuarea lucrărilor pe restul tronsoanelor şi în staţiile de cale ferată, de la Simeria până la Km 614 (spre staţia Glogovăţ/Arad), asigurând atât circulaţia trenurilor cu viteze maxime de 160 km/h, cât şi renovarea staţiilor de cale ferată la standarde europene”, spun oficialii ministerului Transporturilor.
Intenţii de reabilitare la Făget şi Lugoj
În ceea ce priveşte staţiile din Timiş care au făcut obiectul interpelărilor parlamentare, Ministerul Transporturilor spune că la Buziaş „în anul 2012, au fost executate reparaţii curente, igienizări interioare şi reparaţii la faţadele clădirii de călători ale staţiei. în prezent, se asigură condiţii optime pentru îmbarcarea şi debarcarea călătorilor şi pentru activităţile de exploatare în traficul feroviar de marfă.”
Cât despre Făget şi staţiile de pe secţia de circulaţie Lugoj – Ilia, „acestea sunt cuprinse într-un amplu proiect de modernizare din punct de vedere al siguranţei circulaţiei, în sensul că instalaţiile vechi de tip electromecanic CEM vor fi înlocuite cu tehnică modernă de tip centralizare electronică-dispecer, cu numărătoare de osie pentru fiecare secţiune de linie în parte. Tot în cadrul acestui proiect aflat în derulare, pasajele rutiere şi locurile importante vor fi dotate cu cameră de supraveghere, iar instalaţiile automatizate vor fi sub comanda unui dispecer cu sediul în staţia Făget.”
Reprezentanţii ministeriali promit că imobilele gărilor şi încăperile vor suferi modificări şi adaptări la noile cerinţe de exploatare, iar rezultatele se vor observa şi vor putea fi apreciate la finalizarea lucrărilor.
Staţia Lugoj şi staţiile de pe ruta Arad – Timişoara – Lugoj – Caransebeş fac la rândul lor obiectul proiectului de modernizare a Coridorului IV Paneuropean „Ramura sud”, care se află în faza de desfăşurare a studiului de fezabilitate. „În anul 2011, au fost executate reparaţii curente, igienizări interioare şi reparaţii la faţadele clădirii de călători. în momentul de faţă, se adună şi se completează în permanenţă baza de date necesară viitorului proiect ce urmează a se întocmi pentru modernizarea acestei axe feroviare, în cuprinsul căreia se va afla atât staţia Lugoj, cât şi restul staţiilor şi punctelor de secţionare din judeţele Arad, Timiş şi Caraş- Severin”, se arată în răspunsul primit de la Ministerului Transporturilor. Oficialii de resort promit în acest context că, la finalizarea acestor proiecte, se vor îmbunătăţi substanţial atât sistemele de siguranţă feroviară, cât şi condiţiile de desfăşurare a traficului feroviar de călători din staţiile de cale ferată şi punctele de secţionare, asigurându-se astfel viteze sporite de transport de până la 160 de kilometri pe oră.
„Rămâne de văzut cum se vor concretiza aceste asigurări şi promisiuni. Trebuie să le dăm crezare, pentru că şi responsabilii din minister îşi dau seama cu siguranţă că, dacă nu se întreprind măsurile necesare de reabilitare, aceste spaţii se degradează şi mai mult”, ne-a declarat deputatul Sorin Stragea, unul dintre parlamentarii care au realizat interpelări pe această temă.
Ultimele comentarii