După o renovare parţială a Gării de Nord Timişoara, se aşteaptă în continuare demararea reabilitării de amploare, promisă de multă vreme de către Ministerul Transporturilor. Deşi s-a anunţat că e planificată o modernizare de amploare de 16 milioane de lei, reprezentanţi din mediul sindical feroviar timişean spun că până acum singurele fonduri pe care s-a putut baza Regionala au fost cele proprii.
Din nou promisiuni
Ministerul Transporturilor a ţinut, zilele trecute, să dea din nou asigurări cu privire la faptul că nu a uitat că este necesară o modernizare de amploare a Gării de Nord Timişoara, planificată încă de acum 11 ani. „Ţinând cont de importanţa istorică, geografică şi economică a Gării de Nord din Timişoara atât pentru locuitorii oraşului, pentru întregul judeţ Timiş cât şi pentru zona de vest a României, CFR a demarat acţiunile necesare în vederea includerii proiectului de investiţii «Modernizarea staţiilor de cale ferată Alexandria, Timişoara Nord, Baia Mare, Satu Mare, Miercurea Ciuc, Târgovişte şi Târgu Jiu» în Maşter Planul General de Transport şi în Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 – 2020 în vederea obţinerii finanţării necesare realizării acestui obiectiv de investiţii”, spun oficialii ministeriali.
Deocamdată nu au fost oferite date concrete legate de demararea efectivă a unei astfel de lucrări, pentru că nici nu există certitudini legate de obţinerea finanţării. Salutar este că măcar s-a conturat un buget, care e unul generos, raportat la întregul proiect de investiţii. „Valoarea estimativă a obiectivului de investiţii este de 40 de milioane de euro, iar pentru modernizarea staţiei de cale ferată Timişoara Nord valoarea estimativă este de 16 milioane de euro. Promovarea proiectului reprezintă obiectiv prioritar pentru CFR şi după obţinerea finanţării din Programul Operaţional Infrastructură Mare vor demara procedurile de achiziţie publică”, menţionează noul ministru al Transporturilor, Dan Marian Costescu.
Totuşi, la nivel local există scepticism cu privire la materializarea unor astfel de intenţii de investiţii în viitorul apropiat.
„Şi în acest an există planuri de continuare a reabilitării Gării de Nord din fonduri proprii. Vom regândi spaţiile comerciale, vom scoate chioşcurile care sunt acum şi vom amenaja nişte spaţii comerciale ale Regionalei CFR, ca să nu mai arate ca la piaţă. Ce s-a făcut până acum a fost mai degrabă o igienizare. Dar atât s-a putut realiza cu fondurile proprii, în lipsa banilor promişi pentru o modernizare corespunzătoare. Noi sperăm că totuşi se va reuşi până la urmă să se demareze această reabilitare de amploare, pentru că Timişoara Nord este singura gară dintre staţiile CFR din oraşele mari care a rămas într-o asemenea situaţie deplorabilă”, ne-a declarat Petrică Stoian, liderul timişean al sindicatului feroviar Mişcare-Comercial.
Experienţe nefericite
Teoretic, Statul avea banii necesari pentru reabilitare din 2003, când Compania Naţională de Căi Ferate SA a contractat un credit extern în valoare de 24 de milioane de euro, de la BERD, finanţarea fiind garantată de către România, reprezentată de Ministerul Finanţelor Publice, pentru execuţia de lucrări de modernizare a cinci mari staţii de cale ferată din ţară – Constanţa, Iaşi, Cluj, Timişoara şi Craiova –, precum şi pentru servicii legate de supervizarea lucrărilor, care au fost atribuite de la Bucureşti. Dacă în cazul celorlalte patru staţii CFR lucrurile au fost puse în practică întocmai, la Timişoara s-au împotmolit din cauza neînţelegerilor cu antreprenorii. Banii au rămas la dispoziţia Statului român până în 2013, când perioada de acordare a expirat.
Teoretic, proiectul de modernizare a Gării de Nord Timişoara a rămas acelaşi, vizând refacerea faţadei clădirii, construirea unui lift exterior de sticlă, construirea şi amenajarea unor spaţii comerciale, modernizarea zonelor publice, a intrărilor, a pasajelor subterane, a grupurilor sanitare din zonă şi a caselor de bilete.
Ultimele comentarii