Institutul pentru Politici Publice avertizeazp că în România majoritatea persoanelor cu handicap ajung să fie rezidente pe viaţă în centre rezidenţiale mari, foarte puţine fiind integrate în familii sau având posibilitatea de a trăi în locuinţe protejate. Situaţia este valabilă şi în Timiş, unde foarte puţine persoane cu dizabilităţi mai sunt reintegrate în familiile din care provin.
Rezidenţi pe viaţă în centre mari
Într-un studiu amplu, Institutul pentru Politici Publice a arătat că România ar fi trebuit să ofere standarde de viaţă optime pentru persoanele cu handicap, categorii vulnerabile, însă, din păcate, peste 17.000 de persoane adulte cu dizabilităţi continuă să trăiască astăzi în centre rezidenţiale mari, cu o îngrijire improprie unei dezvoltări independente. Raportorii I.P.P. aduc în sprijinul acestei afirmaţii o evaluare naţională care arată că Statul Român preferă să finanţeze un tip de asistenţă pasivă, prestată în centre rezidenţiale mari care ajung şi până la 350 de beneficiari, în loc să insiste asupra dezvoltării de servicii în comunitate – locuinţe protejate, centre de zi sau asistenţă la domiciliu. “Acest lucru se întâmplă în pofida ratificării în 2010 a Convenţiei O.N.U. privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi prin care România şi-a asumat angajamentul de a asigura un trai independent în comunitate pentru persoanele cu dizabilităţi. În mai puţin de jumătate din judeţele ţării persoanele cu dizabilităţi pot accesa servicii alternative la sistemul rezidenţial, de tip locuinţe protejate, în restul ţării singura soluţie pentru persoanele cu dizabilităţi fiind centrele rezidenţiale care pot ajunge să găzduiască chiar şi sute de persoane”, spune Loredana Ercuş, coordonator de programe al I.P.P.
Studiul I.P.P. arată că principala cauză de ieşire din sistemul rezidenţial este decesul (în 67% dintre cazuri). Rapoartele Centrului de Resurse Juridice arată că în lipsa accesului la justiţie al persoanelor instituţionalizate, decesele acestora sunt puţin sau deloc investigate de organele judiciare competente, numărul acestora continuând să fie ridicat.
Deşi a fost adoptată din 2011 o lege cadru a asistenţei sociale care permite Statului să dezvolte servicii în comunitate capabile să încurajeze un tip de viaţă independent, inclusiv prin intermediul prestatorilor privaţi, la finalul anului 2012 numai în trei judeţe s-au încheiat contracte de prestare a serviciilor de către organizaţii specializate. Timişul nu se numără printre cele trei judeţe, care sunt Alba, Arad şi Bihor.
Situaţia este considerată alarmantă în raport cu practicile din toate ţările europene în care s-a întâmplat o reformă în acest domeniu, dar nu surprinzătoare în condiţiile în care “organizaţiilor neguvernamentale interesate să contracteze serviciile li se solicită o contribuţie chiar şi de 50% din costurile aferente”, susţin raportorii I.P.P.
Gândite pentru a întreţine actuala organizare de stat a serviciilor rezidenţiale mari, standardele de cost din România nu încurajează dezvoltarea pieţei serviciilor alternative de îngrijire în comunitate. “Mai grav, pe durata actualului exerciţiu financiar din fonduri U.E., România a ratat oportunitatea de a finanţa proiecte în vederea dezvoltării de servicii alternative în comunitate, alocând peste 27,6 milioane de euro pentru reabilitare, modernizare şi extindere a unor centre rezidenţiale mari”, susţin reprezentanţii I.P.P.
În acest sens, este relevantă şi situaţia din Timiş, unde, în 2010, se publica în Monitorul Oficial o hotărâre de guvern vizând construcţia Centrului de Recuperare şi Reabilitare Neuropsihiatrică de la Lugoj, de pe Calea Făgetului, cu specificaţia că “anexele legate de parametrii tehnico-economici ai lucrării sunt clasificate şi se comunică numai instituţiilor interesate”. Nefiind vorba despre un obiectiv militar sau care să fie considerat de interes strategic, scăpa logicii normale motivul pentru care rigipsul şi termopanele ar fi trebuit clasificate.
Tocmai pentru că I.P.P. pune la îndoială justeţea modului în care Statul a cheltuit banii pentru centrele destinate persoanelor cu dizabilităţi, a solicitat instituţiilor responsabile (Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Regional şi Ministerului Fondurilor Europene) să canalizeze fondurile structurale din următorul exerciţiu financiar al U.E. 2014 – 2020 către dezvoltarea de servicii în comunitate închizând gradual centrele rezidenţiale. “De altfel, dizabilitatea şi implementarea Convenţiei O.N.U. pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi reprezintă condiţionalităţi generale ex-ante pentru ca statele membre să aibă acces la banii europeni în viitorul exerciţiu financiar, un aspect capital care ar trebui să ghideze toate politicile viitoare ale Statului Român în această direcţie”, susţin reprezentanţii I.P.P.
În Timiş sunt persoane cu dizabilităţi intelectuale care nu au acces la locuinţe protejate
Conform I.P.P., în 21 de judeţe persoanele cu dizabilităţi intelectuale nu au acces la locuinţe protejate. Printre acestea se numără judeţele Prahova, unde există numărul cel mai mare de beneficiari în centre mari, Bacăul, Timişul, Argeşul, Sibiul, Tulcea şi Maramureşul. În Timiş, numărul de beneficiari cu deficienţe intelectuale din centre rezidenţiale a crescut cu aproape 70, de la 530 la 600.
“Pe fondul creşterii numărului de persoane care au nevoie de îngrijire şi, respectiv, a disponibilităţii fondurilor structurale destinate extinderii şi modernizării centrelor rezidenţiale, reprezentanţii Direcţiilor Generale de Protecţie Copilului şi Asistenţă Socială au putut creşte şi numărul centrelor mari de îngrijire a persoanelor cu dizabilităţi. Problema este că, folosind astfel de strategii de acţiune şi «reformă» a sistemului de îngrijire a persoanelor cu dizabilităţi, nu vom reuşi să atingem obiectivele asumate atât la nivel naţional, cât şi internaţional, prin Convenţia O.N.U. şi, în final, vom rata miza reformei”, se precizează în raportul I.P.P.
În aceste condiţii, susţin raportorii I.P.P., atât pentru următorul mandat al Consiliilor Judeţene, cât şi pentru următoarea programare financiară a U.E. 2014 – 2020, centrele de capacitate mare, care încă funcţionează, trebuie să stea în atenţia tuturor autorităţilor competente, pentru a fi închise.
Pe lista centrelor mari, care trebuie închise, în opinia raportorilor I.P.P., figurează şi Centrul de Recuperare şi Reabilitare Neuropsihiatrică Găvojdia, cu o capacitate admisă de 320 de persoane, precum şi Centrul de Îngrijire şi Asistenţă Ciacova, cu o capacitate admisă de 110 persoane.
Ca “bulină albă”, Timişul este menţionat în acelaşi raport ca unul dintre puţinele judeţe care au o Strategie Judeţeană de Asistenţă Socială disponibilă pe site-ul Consiliului Judeţean, care înglobează inclusiv acest an, Timişul regăsindu-se printre şi mai puţinele judeţe în care această strategie are şi menţiuni legate de prevenirea instituţionalizării prin dezvoltarea unor servicii alternative. Cu toate acestea, Timişul figurează ca unul dintre judeţele cu cel mai mare număr de persoane cu dizabilităţi intelectuale îngrijite în centre de capacitate mare, fiind pe locul 5 pe ţară, după Mureş, Prahova, Suceava şi Bistriţa. Doar în perioada 2009 – 2011, aici au intrat peste 330 de persoane noi în sistemul rezidenţial de îngrijire.
Se apreciază că serviciile oferite de instituţiile publice persoanelor cu dizabilităţi intelectuale pot fi completate de către asociaţiile sau alte structuri private care au dezvoltat asemenea servicii de recuperare şi incluziune socială. “Din păcate, numărul acestora este încă redus la nivelul ţării, în unele judeţe fiind mai bine dezvoltate decât în altele, însă o dată cu adoptarea şi încurajarea, în legea asistenţei sociale, a prevederii de externalizare a serviciilor sociale către terţi, apreciem că şi oferta de servicii private va fi pe măsura cererii existente din partea Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului”, se arată în studiul I.P.P. În acest sens, Timişul este nominalizat în raport cu o singură asociaţie privată care acordă servicii persoanelor cu dizabilităţi intelectuale, Fundaţia “Pentru Voi”.
Statisticile demonstrează şi în Timiş valabilitatea teoriei legate de slaba reintegrare în familie a persoanelor cu dizabilităţi. Ponderea în medie a integrărilor sau reintegrărilor în familie din totalul ieşirilor din sistem este de doar 6%. În 2011, de pildă, au existat doar şapte persoane care au părăsit sistemul de îngrijire rezidenţial pentru a se reintegra în familie. În acelaşi an, 67 de persoane cu dizabilităţi au părăsit acelaşi sistem de îngrijire rezidenţial prin deces.
Angajaţi care părăsesc sistemul din cauza salarizării
Posibilitatea ca actuala strategie de menţinere a unor centre rezidenţiale mari să fie înlocuită de una care pune accentul pe centre de zi şi locuinţe protejate este limitată şi de problemele legate de criza de personal. “S-a plecat în ultimii ani, şi încă se pleacă din sistem, din cauza salarizării. În fiecare lună avem cazuri de angajaţi care renunţă, din cauză că nu mai fac faţă cheltuielilor cu salariile pe care le primesc, care, sunt, poate, cele mai mizere din întregul sistem bugetar. S-a dovedit că doar cine are muşchi să-şi arate, prin greve generale şi ieşiri în stradă, poate primi salarii mai mari. Ce ar trebui să facem noi? Să ieşim în stradă cu copiii şi persoanele cu dizabilităţi pentru a fi ascultaţi?”, se întreabă liderul sindicatului Pro Asistenţă Socială Timiş, Adrian Marcu.
Ultimele comentarii