O serie de lucrări ale sculptorului Peter Jecza, din colecţii private şi din colecţiile unor muzee de artă, vor fi expuse la Galeria Jecza, din Timişoara.
Expoziţia Peter Jecza. Lecție despre imperfecțiune, al cărei curator este Mădălina Mirea, este organizată de Fundația Interart Triade. Vernisajul va avea loc sâmbătă, 23 septembrie, între orele 19- 21, la Galeriei Jecza Timişoara, şi va fi urmat de un microrecital de violoncel susţinut de Alexandra Guțu și Marin Cazacu.
În cadrul expoziţiei vor fi expuse lucrări ale lui Peter Jecza din colecţiile Muzeului de Artă Timișoara, Muzeului Național Secuiesc, din Sfântu Gheorghe, precum și din colecții private: Lecca, Herczeg, Mihu, Simcelescu, Mesaros, Babusceac şi Jecza. Expoziţia va fi însoţită de un catalog cuprinzând lucrările expuse.
Expoziția a fost prezentată într-o primă instanță la Muzeul de Artă „Jean Mihail”, din Craiova, în perioada iulie-septembrie.
„Lucrările pe care expoziția le prezintă aduc în fața publicului procesul de autodefinire întreprins de artist, în anii 80. Ele sunt rodul unui îndelung exercițiu, la finele căruia artistul ajunge în punctul de perspectivă al unor sinteze parțiale, a impunerii unui instrumentar de exprimare propriu (monada, ca formă plastică aptă să cuprindă sensuri multiple), a unui corpus marcat de existența câtorva linii izotopice generatoare, ce îi definesc creația pe toate palierele sale: la nivel formal, semantic, simbolic, tematic etc.”, spun organizatorii expoziţiei.
Aceştia adaugă că, în esenţa ei, sculptura lui Peter Jecza rezultă din dinamica a trei entităţi: cubul, sfera şi erupţia.
„Elanul, forţa lăuntrică, ce determină întreaga mişcare a înţelesurilor şi, implicit, întreaga pulsaţie a formelor şi volumelor, a semnelor plastice, o reprezintă propensiunea celor două corpuri emblematice (cub – sferă) de a se contopi, de a realiza o sinteză. Avem a face cu eterna aspiraţie a eului reflexiv de a înfăptui contopirea principiilor contrare. Din unghi estetic, confruntarea cub – sferă transcrie dialogul, nu o dată tensionat, dintre arta clasică şi cea modernă. Acest releu, acest conflict, plastic, dar şi vizionar, cub – sferă, conduce la o largă desfăşurare de tensiuni şi antinomii, artistice şi meta-artistice, precum acelea dintre verticalitate şi orizontalitate, clasicitate şi modernitate, cea dintre natură şi cultură, dintre celest şi teluric, dintre eteric şi mineral”, afirmă Sorina Jecza-Ianovici.
Partener al Fundaţiei Triade, în organizarea acestui eveniment, este Centrul Cultural Palatele Brâncovenești Mogoșoaia, expoziţia având şi sprijinul Primăriei Capitalei şi al Galeriei Jecza, din Timişoara.
Peter Jecza și-a început formația artistică în anii 50, la Liceul de Artă din Târgu Mureş, cu profesorul Izsák Márton, continuând la Institutul „Ion Andreescu”, din Cluj, unde viitorul sculptor a avut profesori celebri, precum Romul Ladea, Virgil Fulicea, Kádár Tibór, Kós András sau Szervátiusz Jenő, și desăvârşind-o la Timişoara, oraş în care artistul a venit după absolvire.
Lecţia dascălilor săi s-a completat, în mod echilibrat şi personal, cu ceea ce oferea marea artă europeană, de la modelul pe care l-a oferit lecția sintezei Brâncuși, până la suprarealismul masiv, teluric, al lui Henry Moore, cu care contactul a fost copleșitor. În perioada ce a urmat absolvirii studiilor de artă (1963-1978), creaţia lui Peter Jecza a urmat, constant, un proces de căutări și profundă asimilare a surselor ce l-au marcat, de exercițiu formal, de elaborare a unor practici și a unui discurs vizual supus imperativelor propriei creativități.
Începând cu ultimii ani ai deceniului șapte, lucrările lui Peter Jecza formulează, într-un limbaj nou, propriu, încărcat de sens, întrebări legate de enigma existenţei și elanurile abisale ale fiinţei, de drama condiţiei umane şi şansele salvării ei, dându-le corporalitate sculpturală.
Fundaţia Triade, fondată de Peter Jecza, este prezentă din anul 2000 pe scena culturală a Timişoarei. Programele pe care le încurajează vizează arta în spațiul public, recuperarea și restituirea patrimoniului local – prin inițiative axate pe artiști ai generației ’60 – pionieri ai artei contemporane, susținerea tinerilor creatori, prin intermediul Premiilor Juventus.
Triade, care este şi coorganizator al Bienalei Art Encounters, a organizat peste 200 de expoziții în spațiile proprii din Timișoara sau prin parteneriate internaționale, în întreaga Europă, și a editat peste 200 de albume și cărți de artă.
Ultimele comentarii