O opinie a Evaluatorilor Autorizaţi, despre schimbul de terenuri pentru “Acvariu”, aşteptată de aproape un an

Consilier local Bogdan Herzog: “Cred că nu vor să răspundă”

Pentru că încă de la momentul parafării de către Primăria Timişoara a schimbului de terenuri care a dus la demolarea construcţiei cunoscută sub numele “Acvariu”, din Piaţa Operei, existau dubii legate de justeţea acestei tranzacţii, au existat solicitări din partea unor consilieri locali, menite să lămurească, pe baza opiniei unor experţi, dacă schimbul a fost sau nu unul corect pentru Municipalitate. Consilierul local Bogdan Herzog spune că aşteaptă de aproape un an răspuns în acest sens de la Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi şi că impresia sa este că nu se doreşte să se clarifice situaţia.

O solicitare fără răspuns

demolare Acvariu (4)Nu este niciun secret că tran­zac­ţia aprobată de Consiliul Local pentru eliminarea “Acvariului” din Piaţa Operei şi construirea unui pasaj rutier în zonă a stârnit nedumeriri încă din momentul supunerii spre aprobare în şedinţa de plen. Bogdan Herzog, unul dintre consilierii locali care nu au votat acest proiect, şi care este şi expert eva­luator, a declarat de la început că, în opinia sa, acest schimb de terenuri es­te dezechilibrat. “În momentul în ca­re ne va fi pus la dispoziţie Raportul de expertiză de evaluare pentru terenul pe care îl primim şi, respectiv, cele trei rapoarte pentru terenurile pe care le cedăm, probabil că le voi aduce şi în discuţie la Comisia de Disciplină în pri­ma fază a Centrului Teritorial Timiş, ulterior la Comisia de Disciplină Naţio­nală”, preciza Bogdan Herzog în plen.

consilier Bogdan HerzogAcesta a trimis încă de la înce­pu­tul anului o adresă la Asociaţia Naţio­nală a Evaluatorilor Autorizaţi din Ro­mânia pentru a clarifica o serie de ne­lămuriri legate de valoarea terenurilor.

Şi, în mod ciudat, deşi a trecut foarte mult timp de atunci, răspunsul nu a venit nici până acum. “Din păcate, nici acum nu am primit acel punct de vedere oficial al A.N.E.­V.A.R., deşi l-am cerut de mai multe ori. Impresia mea e că nu se doreşte să se răspundă, tocmai din cauza situaţiei de fapt. Altfel nu-mi explic cum a trecut aproa­pe un an fără să primesc un răspuns care să clarifice aceste chestiuni”, ne declară Bogdan Herzog, consilier P.N.Ţ.C.D.

Şapte posibili proiectanţi

Până în prezent şapte societăţi s-au arătat interesate să realizeze studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru viitorul pasaj rutier subteran pe care vrea să-l amenajeze Primăria Timi­şoara în Piaţa Victoriei, dar toate sunt din afara oraşului.

Iniţial, primarul Nicolae Robu a făcut apel la reprezentanţii mediului privat să finanţeze documentaţia. Edilul susţine că s-au găsit şi sponsori dispuşi să contribuie cu 30.000 de euro, dar că s-a renunţat la idee după ce anumiţi proiectanţi timişoreni i-ar fi spus că studiul e mult mai scump. În aceste condiţii, documentaţia, estimată oricum la peste 100.000 de euro, va fi plătită din bani de la bugetul local.

În rândul unor consilieri locali există scepticism cu privire la oportu­nitatea achiziţiei acestei documentaţii, mai ales că mai există destule prece­dente în care, la proiecte mari precum cel al subpasajului rutier de sub Piaţa Operei, pentru care nu a existat cer­ti­tu­dinea obţinerii unei finanţări pen­tru demararea propriu-zisă a pro­iec­tului, Primăria a cumpărat studii de fe­zabi­litate scumpe şi, până la urmă, aces­tea au expirat fără ca investiţia pentru care au fost realizate să mai demareze.

Încă din momentul în care Primă­ria anunţa schimbul de terenuri reali­zat pentru “Acvariu” şi amenajarea în zonă a unui pasaj rutier subteran, o par­te din aleşii locali au precizat că pentru acest proiect, pentru care Primăria a făcut deja un schimb de terenuri, nu exista un studiu de fezabilitate prelimi­nar care să ateste că realizarea proiec­tului este posibilă. Mai mulţi consilieri s-au arătat nemulţumiţi de faptul că nu le-a fost prezentat niciun studiu de fezabi­litate care să argumenteze posibilitatea şi dezirabilitatea construirii acestui pasaj.

Astfel, se estimează că Primăria ar putea avea mari surprize în momen­tul în care ar realiza, post-factum, do­cumentaţia premergătoare construirii pasajului. Mai precis, ar putea să constate că acel pasaj este imposibil de realizat sau că presupune nişte costuri pe care bugetul local nu şi le permite.

Specialişti care au contribuit la realizarea pasajului pietonal din Piaţa Operei, în anii 1978 – 1979, spun şi ei că realizarea unui pasaj pentru autotu­risme în zonă s-ar putea lovi de proble­me extrem de mari. Potrivit acestora, în anii ’70, când a început realizarea acelui pasaj, costurile au fost atât de mari, încât investiţia nu a putut fi apro­bată doar local, fiind nevoie de o de­cizie a Consiliului de miniştri.

Print Friendly, PDF & Email