Deszăpezirea drumurilor din Timiş – subiect de moţiune la tribuna Parlamentului

utilaj-deszapezireModul în care s-au atribuit, inclusiv în Timiş, contractele de deszăpezire de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a fost subiectul unui întreg scandal întins de-a lungul zilelor trecute în Parlament, fiind înaintată şi o moţiune simplă pe această temă.

 

Modul de atribuire al contractelor – contestat la tribuna Parlamentului

Deşi de acum probabil că se poate vorbi cu mai multă relaxare despre operaţiunile de deszăpezire şi gestionarea lor, abia zilele trecute a izbucnit la Camera Deputaţilor un întreg scandal legat de modul în care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a atribuit contractele de deszăpezire pentru iarna 2013-2014. Totul a culminat şi cu o moţiune simplă cu titlul sugestiv „Îmbogăţirea baronilor PSD – PNL sau reţeta teleînzăpezirii marca Ponta” .

Cu această ocazie, s-a contestat modalitatea de adjudecare a contractelor care s-au făcut, conform deputaţilor contestatari, pe ultima sută de metri pentru drumurile din zona de acoperire a mai multor Direcţii Regioane de Drumuri şi Poduri, inclusiv Timişoara.  Deputaţii contestatari spun că în 2013,  ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova anunţa că va relua practica contractelor multianuale şi, ca atare, lansează, pe 29 iulie, licitaţiile pentru toate regionalele, cu termene de depunere în septembrie, lucru valabil şi în cazul Regionalei Timişoara. „Numai că, motivând misterios că nu s-ar fi prezentat nimeni la aceste licitaţii, ministrul Şova lansează în regim de urgenţă licitaţii noi, atât pentru 2013-2014, cât şi pentru 2013-2015”, spun deputaţii contestatari.

Aceştia mai susţin că nu trebuie să se uite  cum s-au semnat contractele pentru iarna aceasta. „În cazul Regionalei de Drumuri Bucureşti, în noiembrie 2013 s-au lansat licitaţiile cu termene de depunere între 2 şi 7 zile. Pentru Secţia de Drumuri Naţionale Ploieşti au fost necesare doar 2 zile: pe 20 noiembrie publicare şi pe 22 noiembrie s-au şi depus ofertele. La Regionala Constanţa în octombrie se publică atât anunţurile pentru contractele ce vizau iarna 2013-2014, cu termen de depunere a ofertelor de 7 zile, cât şi cele pentru întreaga perioadă 2013-2015. Numai că nu se prezintă nimeni, aşa că în noiembrie se relansează cu termene şi mai scurte, 3 sau 4 zile calendaristice, cu weekend-uri cu tot. La Braşov, pentru 3 loturi termenul de depunere a fost de doar 6 zile”, spun parlamentarii care au semnat moţiunea simplă.  

„Pentru regionalele Timişoara şi Iaşi avem aceeaşi reţetă ca şi la Constanţa: întâi se lansează în octombrie procedura, cu depunere în 7 zile, şi apoi se relansează în noiembrie, cu termen de depunere a ofertelor în 3 zile. La Cluj, pentru 4 loturi sunt publicate anunţurile pe 11 noiembrie, cu depunere pe 14 noiembrie. Pentru secţia de drumuri naţionale Slatina anunţul a fost publicat pe 5 noiembrie şi depunerea a fost pe 8 noiembrie”, precizează deputatul Dan Nazare, care contestă acest sistem de realizare a procedurilor de atribuire.

Deocamdată aceste discuţii din Parlament nu au dus la niciun rezultat concret. Singurul lucru care s-a materializat, raportat la zona de vest este doar o promisiune, a deputatul PSD Mircea Titu Dobre care a declarat, de la tribuna Parlamentului: „Singurele contracte ce ridică semne de întrebare sunt cele de la Timişoara, la care, conform spuselor domnului ministru Şova, Corpul de control va efectua o verificare, iar rezultatele vor fi confruntate.”

Atribuire cu întârziere

Este greu de anticipat unde vor duce aceste scandaluri, precum şi controlul anunţat de la tribuna Camarei Deputaţilor. Cert este că,  la fel ca în 2012, şi anul trecut cu foarte multă întârziere s-a reuşit să se atribuie contractele de deszăpezire pentru segmentele de autostrăzi şi drumuri naţionale din vestul ţării. Deşi tergiversările din 2012 i-au făcut pe responsabilii de achiziţii să promită că în 2013 procedurile de atribuire vor începe din timp, demersurile birocratice, spun cei de la Drumuri, au făcut ca şi anul trecut contractele de deszăpezire să se încheie cu câteva zile înainte de primele ninsori. Iar unele contracte complementare, cum ar fi cele de achiziţie de material antiderapant, să se desfăşoare fără publicarea unor anunţuri de participare.

Atribuirea a fost făcută pe ultima sută de metri, nu doar în Timiş, ci şi în judeţele vecine – Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Mehedinţi. Deşi procedura de atribuire a început încă din vară, miza fiind mare, 32 de milioane de euro, la începutul lunii noiembrie C.N.A.D.N.R. preciza: “Licitaţia deschisă pentru întreţinerea curentă pe timp de iarnă 2013 – 2015 pentru Timiş, Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Mehedinţi a fost prelungită în conformitate cu prevederile legale. Acest lucru a fost necesar pentru soluţionarea tuturor clarificărilor cerute de agenţii economici”. Cu alte cuvinte, la nivelul C.N.A.D.N.R. se invoca faptul că firmele interesate de contract ar fi cerut… prea multe detalii. Situaţia a enervat şi conducerea Consiliului Judeţean Timiş, care susţinea că, deşi există de la nivelul Guvernului asiguraţi bani pentru pregătirea deszăpezirilor pentru iarnă, ei nu pot fi folosiţi, pentru că nu a fost desemnată firma câştigătoare. Până la urmă, însă, totul s-a terminat cu bine, în sensul că s-a reuşit “performanţa” să se atribuie contractele înainte de venirea primei zăpezi. Lucru care nu se poate spune despre contractele complementare, cum sunt cele legate de achiziţia de materiale antiderapante. Un exemplu în acest sens a fost “Negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în vederea atribuirii contractului de achiziţie şi transport material antiderapant (nisip) pentru activitatea de iarnă 2013  – 2014”, publicat în noiembrie de Direcţia de Drumuri şi Poduri Timişoara. Deşi era un contract foarte important, care presupunea achiziţia a 15.000 de tone de materiale antiderapant, necesar activităţii de deszăpezire, având şi o valoare pe măsură, peste un milion de lei, cu tot cu TVA, acesta a trebuit atribuit rapid, fără anunţ prealabil de participare, lucru care, probabil, va restrânge numărul participanţilor, dar şi şansele de a obţine un preţ cât mai mic.

Şi Curtea de Conturi a semnalat anomalii

Şi Curtea de Conturi a demonstrat în ultimii ani că la nivel naţional, inclusiv în vestul ţării, lucrările de deszăpezire nu au fost în niciun caz scutite de serioase semne de întrebare legate de buna gestionare a banului public. La ultimul raport legat de lucrările de deszăpezire pe drumurile naţionale, publicat  anul trecut, Curtea de Conturi preciza că, în ceea ce priveşte utilajele folosite pentru deszăpezire, la nivelul conducerii Ministerului Transporturilor nu a existat voinţa necesară achiziţionării de către C.N.A.D.N.R. “a unor tipuri de utilaje şi echipamente performante, de strictă destinaţie, în număr şi capacităţi bine stabilite, pentru a profesionaliza intervenţiile de deszăpezire şi a diminua ponderea activităţilor desfăşurate cu utilaje de construcţii închiriate şi de către firme de construcţii nespecializate în deszăpezire – solicitările în acest sens ale companiei, pentru asigurarea fondurilor necesare, rămânând fără efect”. Aşa s-a ajuns ca, de pildă, Direcţia de Drumuri şi Poduri Timişoara să închirieze utilaje de la firme private cu tarife diferite de la un judeţ la altul, deşi era vorba de unul şi acelaşi utilaj. Astfel, un utilaj închiriat cu 189.000 de lei pe an, în Timiş, costa 109.000 de lei la Arad şi 123.000 de lei, la Deva.

Print Friendly, PDF & Email