Codul Numeric Personal al unei persoane decedate, atribuit de Casa de Pensii unei pensionare

În ciuda banilor mulţi investiţi în sisteme informatice la instituţiile publice, este de ajuns o greşeală minoră pentru ca efectele pentru cetăţenii afectaţi să fie dramatice. Un caz tipic este cel de la Casa de Pensii, unde un CNP greşit poate „omorî” un cetăţean în evidenţe.

 

Pensionar „omorât” electronic

În mod normal, un sistem electronic decent, în cazul bazelor de date instituţionale, ar trebui să detecteze şi să semnaleze o eroare umană, înainte ca greşeala respectivă să aibă consecinţe pentru cetăţeni.

Lucru care nu pare să se aplice în cazul Casei de Pensii, unde simpla încurcare a unui CNP poate „omorî” un pensionar, în evidenţe, aspect dovedit de un caz care a ajuns recent la Avocatul Poporului Timişoara.

Reprezentanţii Avocatului Poporului Timişoara spun că au avut o sesizare de la o pensionară timişoreană care a reclamat faptul că pensia i-a fost virată şi ulterior retrasă (în aceeaşi zi) din contul deschis la BCR, fără niciun motiv legal: „În extrasul de cont pensia figura restituită la cererea ordonatorului conform adresei acestuia.”

Pensionara a mers la Casa de Pensii Timiş unde e aflat că, scriptic, e moartă, mai precis, „i s-a comunicat că în baza de date a instituţiei figurează decedată, conform menţiunii poştaşului pe spatele cuponului de pensie mov returnat Casei de Pensii Timiş.”

Avocatul Poporului a solicitat Casei de pensii Timiş informaţii legate de retragerea pensiei din contul pensionarei, precum şi măsurile luate pentru rezolvarea situaţiei reclamate. „Urmare a demersurilor întreprinse, Casa de Pensii Timiş ne-a informat că un funcţionar din cadrul instituţiei a introdus în mod greşit CNP-ul unui pensionar decedat, fapt ceea ce a determinat sistarea pensiei petentei şi retragerea plăţii din contul deschis la BCR al acesteia”, susţin reprezentanţii Avocatului Poporului Timişoara.

„Ulterior situaţia s-a reglementat, banii ajungând în posesia pensionarei care ne-a făcut sesizarea”, ne-a declarat Roxana Marcu, coordonatorul Biroului Teritorial Timişoara al Avocatului Poporului.

 

Sistem de management ultra-modern, implementat cu bani europeni la Casa de Pensii

Raportat la situaţia absurdă de mai sus, trebuie precizat faptul că, potrivit comunicărilor oficiale, Casa Naţională de Pensii Publice a implementat în ultimii ani proiectul "Îmbunătăţirea gestiunii documentelor în Casa Naţională de Pensii Publice şi instituţiile sale subordonate”.

Proiectul a fost cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative 2007-2013 şi a avut o valoare totală eligibilă (fără TVA) de 17.974.444,96 lei.

Obiectivul general al proiectului era „îmbunătăţirea furnizării de servicii publice, printr-un management bazat pe proceduri, automatizat şi obiectiv al activităţii Casei Naţionale de Pensii Publice.” Conform prezentării proiectului, „beneficiarii indirecţi ai implementării cu succes a proiectului sunt: pensionarii, asiguraţii sistemului public de pensii administrat de către CNPP şi asiguratorii.”

Print Friendly, PDF & Email