Pentru că multe Primării din ţară au situaţii financiare extrem de dificile, putându-se ajunge la executări silite şi insolvenţe, Guvernul a început să aloce sume din fondul de rezervă, pentru a menţine pe linia de plutire unităţile administrativ-teritoriale cu probleme mari.
Primării îndatorate excesiv
Guvernul a adoptat, zilele trecute, o hotărâre care vizează alocarea de bani din fondul de rezervă, către unele Primării cu o situaţie financiară dificilă. Hotărârea are la bază solicitări ale autorităţilor administraţiei publice privind situaţiile de blocaj financiar în care se regăsesc unele unităţi administrativ-teritoriale. Beneficiare au fost 11 Primării, printre care şi una din Timiş. Este vorba despre comuna timişeană Dudeştii Vechi, Aninoasa şi Lupeni (din judeţul Hunedoara), de comuna Izvoarele (judeţul Giurgiu), comuna Ciocăneşti (judeţul Dâmboviţa), municipiul Reşiţa (judeţul Caraş-Severin), oraşul Luduş (judeţul Mureş) şi dse comunele Teaca, Livezile, Budacu de Jos şi Parva (judeţul Bistriţa-Năsăud).
În cazul comunei timişene, Guvernul a decis să aloce suma de 850.000 de lei pentru plata unor datorii acumulate ca urmare a efectuării a două lucrări în localitate. Conform Hotărârii de Guvern, decontarea banilor se va realiza în baza documentelor justificative transmise de unităţile administrativ-teritoriale. Ordonatorii principali de credite ai bugetului local din fiecare localitate vor răspunde de modul de utilizare a sumelor repartizate.
“Vom avea şi în Timiş Primării în insolvenţă”
Consilierul judeţean PDL Tiberiu Lelescu spune că alocarea de sume din fondul de rezervă al Guvernului dovedeşte situaţia financiară extrem de dificilă a unor Primării din ţară. Şi în Timiş, susţine alesul judeţean, este doar o chestiune de timp până când se va vorbi despre Primării care riscă intrarea în insolvenţă. “Banii se dau, în general, după culoare politică, şi este agreată în primul rând culoarea roşie. Acum nu se mai vorbeşte nimic despre o rectificare bugetară, nici pozitivă, nici negativă, semn că, dacă va fi, atunci va fi cu siguranţă una negativă”. Tiberiu Lelescu mai spune că, în Timiş,o duc foarte greu Primăriile nou înfiinţate, dar şi cele mici, care au un potenţial mic de atragere de venituri la bugetul local. “Probabil că în curând vom asista şi în în judeţ la noi la situaţii în care Primăriile intră în insolvenţă, având în vedere că unele au contracte neonorate la plată, iar firmele care au efectuat pentru ele diverse lucrări şi nu au fost plătite vor apela, cu siguranţă, la instanţă”, mai spune Tiberiu Lelescu. Acesta apreciază că se va vorbi despre problemele financiare ale unor Primării din Timiş, atunci când se va ajunge la executări silite şi la sechestre, când va fi mult mai complicat să se intervină.
Pentru că până acum o Primărie ajunsă la faliment era o situaţie de neimaginat, nu puţine sunt unităţile administrativ-teritoriale care au acumulat creanţe mari şi au accesat credite care le depăşeau posibilităţile financiare de rambursare, pe principiul că, oricum, fondurile guvernamentale sau cele de la Consiliul Judeţean le vor stinge arieratele.
Lucrurile s-au schimbat din 2013, când printr-o ordonanţă de urgenţă, s-a stabilit că Primăriile şi Consiliile Judeţene care nu-şi plătesc datoriile intră în insolvenţă. Conform acestui act normativ, primarii care nu îşi pot getiona fondurile pot fi înlocuiţi cu administratori judiciari şi, dacă nu anunţă la timp iminenţa insolvenţei, riscă pedepse cu închisoarea. Primarii şi preşedinţii de Consilii Judeţene sunt obligaţi, în astfel de situaţii, să ceară Tribunalului să declare insolvenţa, dacă autoritatea locală are datorii neplătite mai vechi de 120 de zile şi care depăşesc 50% din bugetul general sau dacă nu au achitat salariile de mai mult de 120 de zile.
Ultimele comentarii