Retrospectivă Romul Nuţiu, la Muzeul de Artă Timișoara

Romul Nutiu. Sursă foto: Wikiart

Muzeul de Artă Timișoara continuă seria de expoziții retrospective prin prezentarea lui Romul Nuțiu (1932- 2012), cel mai proeminent artist expresionist abstract român, într-un context de o anvergură muzeală fără precedent. Expoziţia  Jocul cu hazardul: Romul Nuţiu. O retrospectivă/ Playing hazard: Romul Nuţiu. A retrospective – cel mai amplu eveniment dedicat artistului care a trăit și a lucrat în Timișoara din 1958 până la finalul vieții – prezintă, cronologic și tematic, peste 120 de lucrări în tehnici diverse (pictură, sculptură, grafică, film), alături de un bogat fond documentar alcătuit din fotografii, materiale multimedia, cataloage, broșuri, texte de autor.

 

Vernisajul expoziției, curatoriate de Andreea Foanene și Simona Nuțiu Gradoux, va avea loc în 30 iunie, la ora 18, în Sala Barocă a Muzeului Național de Artă Timișoara și va fi urmat de un tur ghidat al expoziției susținut de curatoarele acesteia de la ora 19, în Galeria Ioachim Miloia, de la etajul II al Palatului Baroc. Muzeul rămâne deschis publicului până la ora 21, iar intrarea este gratuită vineri de la ora 18, după vernisaj.

În cadrul retrospectivei Jocul cu hazardul: Romul Nuţiu. O retrospectivă/ Playing hazard: Romul Nuţiu. A retrospective, publicul va avea ocazia să descopere și un film despre pictura performativă a lui Jackson Pollock, provenit din colecția Pollock-Krasner House and Study Center din East Hampton, Long Island, New York.

Expoziția va fi prezentă pe simezele Palatului Baroc în perioada 30 iunie – 13 august și se derulează în paralel cu proiectul de cercetare, contextualizare și promovare dedicat artistului Romul Nuțiu, care este în desfășurare la Muzeul de Artă Timișoara din 2022.

Romul Nuţiu a trăit și a creat în Timișoara, optând pentru un stil bazat pe dialogul dintre abstracție și experiment, pe care l-a dezvoltat și l-a îmbogățit continuu și sistematic, de la finele anilor 1950 până în 2012.

Opera lui este înțeleasă, cercetată și expusă în contemporaneitate, reprezentând un important subiect de studiu, expunere și contextualizare a unui artist care și-a asumat să trăiască și să creeze liber în România comunistă urmată de anii de tranziție. În momentul în care stilul oficial național al României era realismul socialist, Romul Nuțiu picta abstract, conectându-se prin modalitatea de exprimare cu mari artiști ai artei europene și americane, precum: Andrej Jemec (n. 1934),  Jan Kotik (1915-2002), Tadeusz Kantor (1915-1990), Edo Murtic (1921-2005), dar și cu Paul Klee (1879- 1940), Chaïm Soutine (1893- 1943) sau Jackson Pollock (1912- 1956).

„Toate au fost asumate de artist prin rămânerea lui în țara de baștină, cultivarea și practicarea unei picturi seducătoare, energetice, excentrice, care nu aparținea stilului oficial al spațiului totalitarist din care făcea parte. Pentru Romul Nuțiu pictura înseamnă viață, energie vitală, dinamica universului, risc, timp, experiment, trudă, libertate, iar el a fost conștient de aceste mize”, spune una dintre curatoarele expoziţiei, Andreea Foanene.

Ciclurile tematice care vor putea fi descoperite în expoziţia Jocul cu hazardul: Romul Nuţiu. O retrospectivă/ Playing hazard: Romul Nuţiu. A retrospective vor releva multiple fațete cunoscute și necunoscute ale marelui artist, mai spune Andreea Foanene: „Lucrările sale, metafore cromatice, volumetrice ale unei vieți dedicate creației, îl conturează ca pe unul dintre cei mai interesanți artiști ai Europei Centrale și de Est, consolidând identitatea lui culturală, interesul pentru cercetarea teoretică a fenomenului picturii expresionist- abstracte, cât și pentru relația stilistică dintre pictura europeană și cea americană a celei de-a doua jumătăți a secolului XX”.

Născut pe 28 iulie 1932, în Bilbor, Romul Nuţiu s-a stins din viață pe 5 aprilie 2012, la Timișoara,. În 1940, în urma Dictatului de la Viena și a cedării Transilvaniei de Nord către Ungaria, familia artistului s-a refugiat la Blaj. După stabilirea la Reghin, în 1941, Romul Nuțiu a absolvit Liceul Pedagogic „Petru Maior” la sfârșitul anilor ’40. Apoi a studiat pictura la Institutul de Arte Plastice din Cluj (1951-1957). În 1958 s-a stabilit în Timișoara ca bursier al Uniunii Artiştilor Plastici. A urmat cursurile Institutului de Arte Plastice București, în 1958, iar din 1961 până la finalul vieții a fost membru activ al Uniunii Artiștilor Plastici din România filiala Timiș. Vocația sa pedagogică îi completează creația artistică prin activitatea de conferențiar la Facultatea de Desen, Universitatea din Timișoara (1961- 1979) și activitatea didactică de la Facultatea de Arte și Design, Universitatea de Vest, Timișoara (1992- 2010), unde a influențat numeroase generații de artiști, precum: Gheorghe Fikl, Róbert Köteles, TAJÓ, Cristian Sida și alții.

Prima expoziţie, intitulată Univers dinamic, a avut-o în 1975, la Galeria de Artă Helios, Timişoara, iar ultima, Dynamic Universe Revisited, în 2020, la 418 Gallery din München.

Expoziţia este organizată de Muzeul de Artă Timişoara şi : Fundația Joana Grevers, cu participarea lui Helen Harrison- Krasner, de la House and Study Center, New York, și a curatoarei Chanel pentru National Portrait Gallery, Flavia Frigeri.

Partener în organizarea expoziţiei este Pollock-Krasner House and Study Center din  East Hampton, Long Island, New York, eveniment a cărui organizare beneficiază şi de sprijinul Universităţii de Vest Timișoara, al Facultăţii de Arte și Design, al Uniunii Artiștilor Plastici Timișoara, al Universităţii Politehnica Timișoara şi al 418 Gallery. Finanțator este Consiliul Județean Timiș.

 

 

Print Friendly, PDF & Email