Primarul Nicolae Robu a anunţat că ia în calcul pentru întreg anul 2014 posibilitatea de a acorda gratuitate la călătoria cu mijloacele de transport în comun pentru toţi timişorenii cu venituri mai mici de 2 000 de lei lunar. O măsură care ar reprezenta pentru Primărie un efort financiar suplimentar de 1,1 milioane lei pe lună.
O povară de 1,1 milioane de lei pe lună pentru Primăria Timişoara
Edilul Nicolae Robu s-a pronunţat în favoarea acordării gratuităţii, dar a precizat că decizia în sine nu a fost încă luată, urmând să fie votată o hotărâre în acest sens. A adăugat că, în urma analizei rezultatelor experimentului din perioada decembrie 2013 – 15 ianuarie 2014 – de care au beneficiat 12 000 de timişoreni –, au rezultat o serie de avantaje. Nicolae Robu a admis, însă, că există şi dezavantaje, unul dintre acestea fiind reprezentat tocmai de efortul financiar suplimentar pe care instituţia e nevoită să şi-l asume, în detrimentul altor proiecte.
“Conducerea R.A.T.T. a estimat că ar fi necesară o suplimentare de fonduri de 1,1 milioane pe lună, pentru a putea menţine această gratuitate în cursul lui 2014 pentru timişorenii cu venituri mai mici de 2 000 de lei pe lună”, spune edilul care informează că, în prezent, Primăria plăteşte lunar către R.A.T.T. 3,5 milioane lei, pentru serviciile oferite.
Pe lista avantajelor pe care le poate oferi acordarea de gratuitate la transportul în comun primarul menţionează faptul că se va diminua astfel gradul de poluare a aerului şi se va decongestiona oraşul, pentru că o parte dintre timişoreni vor renunţa la utilizarea maşinilor personale: “Practica ne arată că unii renunţă la utilizarea maşinilor proprii, iar alţii, nu. Pentru unii cetăţeni nu e totuna să plătească combustibilul sau să facă economie. Noi, însă, ne adresăm segmentului de populaţie cu venituri mici, pentru care sunt importanţi banii plătiţi pe carburant”. Primarul se declară convins că persoanele cu venituri mari nu vor renunţa la confortul maşinii personale pentru a recurge la serviciile de transport în comun.
În Timişoara vor circula tramvaie ca la Viena
Edilul a apreciat că îmbunătăţirea condiţiilor oferite de mijloacele de transport în comun reprezintă una dintre priorităţile Timişoarei.
Şi şi-a reiterat angajamentul că, după finalizarea licitaţiei pentru încredinţarea lucrărilor de reabilitare a tramvaielor, în Timişoara vor putea fi reabilitate maximum 30 de tramvaie. Aceasta dacă nu vor fi identificate posibilităţi de achiziţionare a 100 de tramvaie noi, din fonduri europene, pe exerciţiul financiar 2014 – 2020. “Tramvaiele reabilitate oferă, însă, aproape aceleaşi condiţii ca şi cele noi. În interior, totul e nou, mai puţin partea de metal greu : şasiul, osiile şi roţile. Reabilitarea nu înseamnă mici cârpăceli la tramvaiele existente”, afirmă Nicolae Robu, adăugând că astfel de tramvaie reabilitate circulă acum în marile oraşe europene, cum este cazul Vienei.
Acesta declară şi că, după ce va fi reabilitat un prim tramvai, trebuie analizate comparativ atât costurile, cât şi beneficiile reabilitării: “Costul unui tramvai nou este de aproximativ 2 milioane de euro. Oricum, minimum 1,5 milioane de euro. Am văzut toate ofertele celor nouă producători de tramvaie, la târgul de profil de la Berlin. Nu putem coborî, în ce priveşte achiziţia, sub anumite standarde”.
În ceea ce priveşte costurile pe care le va presupune reabilitarea, edilul nu a putut aproxima suma la care se poate ridica o astfel de lucrare, apreciind doar că “va fi de ordinul câtorva sute de mii de euro” şi precizând că preţul va fi decis în urma licitaţiei la care au depus oferte două companii, cărora nu le-a fost menţionat numele. Criteriul de eligibilitate va fi reprezentat de preţul cel mai mic, dă asigurări edilul.
Ultimele comentarii