Linie de tramvai pe b-dul Republicii, paralelă cu liniile de troleibuz?

Ideea face parte din viitorul proiect de realizare a subpasajului Jiul

Studiile de fezabilitate pentru extinderea subpasajelor Jiul, Popa Şapcă şi Solventul vor fi finalizate până la sfârşitul lunii octombrie, iar lucrările vor începe anul viitor, anunţă primarul Nicolae Robu. În plus, se are în vedere introducerea unei noi linii de tramvai, pe b-dul Republicii, care să facă legătura între Gara de Nord şi Spitalul de Copii “Louis Ţurcanu”, deşi pe acel traseu sunt deja trei linii de troleibuze.

Lucrările de lărgire a subpasajelor vor începe anul viitor

subasaj Timisoara (3)Până la sfârşitul lui octombrie vor fi finalizate studiile de fezabilitate pentru proiectele de realizare a subpa­sajelor Popa Şapcă, Jiul şi Solventul, a anunţat, la începutul săptămânii, pri­marul Timişoarei, Nicolae Robu. Pro­iectantul firmei, declară Culiţă Chiş, directorul Direcţiei Drumuri şi Trans­porturi, este fir­ma Pod Construct, din Iaşi. Costul unui stu­diu de fezabilitate a fost de 15.000 de euro. Primarul mai spune că de îndată ce vor fi predate studiile de fezabilita­te, proiectul va fi supus la vot în Consiliul Local. Refe­ritor la sursa de finanţare, primarul declară că nu este vorba des­pre fonduri europene, investiţia ur­mând a fi susţi­nută din bugetul local, prin creditare.

Nicolae Robu estimează că în primăvara anului viitor vor fi predate şi proiectele tehnice, pasul următor fiind organizarea licitaţiei, pentru ca mai apoi să înceapă efectiv şantierele: “În primăvară vor fi predate proiectele tehnice pentru toate cele trei subpasa­je, şi tot la anul vom organiza licitaţia pentru toate cele trei. În cursul anului 2014 va începe execuţia pentru toate ce­le trei”. Întrebat care dintre subpa­sa­je reprezintă o prioritate, Nicolae Robu spune că cel mai simplu de realizat este Jiul, dar că este luat în calcul şi cel de la strada Popa Şapcă: “Unul dintre acestea două, Jiul sau Popa Şapcă, va fi primul. Înclin să cred că mai degrabă Jiul, dar nu e o decizie luată”.

S-a considerat, deci, că este nevo­ie să se achiziţioneze documentaţia completă – studii de fezabilitate, proiec­te tehnice şi detalii de execuţie –, deşi pentru pasajele Jiul şi Popa Şapcă exis­tau studii de fezabilitate întocmite acum cinci ani, care puteau fi folosite măcar parţial, pentru că zona nu s-a modificat foarte mult.

O nouă linie de tramvai paralelă cu cea de troleibuz?

Primarul anunţă că, tot în cadrul proiectului de lărgire a subpasajului Jiul, a solicitat proiectanţilor şi analizarea posibilităţii construirii unei noi linii de tramvai, pe bulevardul Republicii, care să facă legătura între Gara de Nord şi Spitalul de Copii “Louis Ţurcanu”. Asta deşi pe traseul respectiv circulă deja trei linii de troleibuz.

În primă fază, întrebat dacă va renunţa la liniile de troleibuz în favoa­rea introducerii noii linii de tramvai, edilul a răspuns: “Proiectul este com­plex, nu vreau să dezvolt subiectul acum”. Menţionând că există posibilitatea ca într-o etapă ulterioară, după rezolvarea problemei subpasajului, “să ducem în subteran, pe bulevardul Republicii, două benzi auto şi două benzi care ar urma să fie folosite în comun de către mijloacele auto şi tramvaie”.

Apoi, a doua zi după această decla­raţie, a venit cu precizări. Acesta a spus că circulaţia tramvaielor de pe b-dul 16 Decembrie 1989 va fi deviată pe viitoarea linie, aşa încât tramvaiele ca­re merg spre Gara de Nord nu vor mai trece prin Piaţa Maria, cum se întâm­plă acum, ci pe b-dul Republicii: “Reali­zarea noii linii de tramvai are marele avantaj de a scurta timpul de mers din­tre Gara de Nord şi zona centrală. Mai mult, pe o distanţă mai mică s-ar redu­ce şi consumul de energie electrică al tramvaielor”. Astfel, deşi linia de tram­vai de pe b-dul 16 Decembrie 1989 “nu s-ar mai justifica”, nu va fi eliminată.

Întrebat despre costurile unei ast­fel de investiţii, primarul a spus că în momentul de faţă nu are o estimare, susţinând că banii vor veni din fonduri europene, pe programul de finanţare 2014 – 2020, realizarea liniei de tramvai devenind parte din proiectul de achizi­ţie a tramvaielor noi. Iar totul se va în­tâmpla după anul 2016.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis