Un sistem integrat de circulaţie şi transport în oraş şi alinierea la tendinţele generale legate de utilizarea în trafic a unor mijloace de transport nepoluante sunt doar două dintre obiectivele asumate de Primăria Timişoara în cadrul unui proiect finanţat din fonduri europene. Proiectul va permite ca, în termen de 15 luni, comuna Ghiroda să fie legată de Timişoara printr-o linie de troleibuz, care va fi realizată în prelungirea reţelei urbane de troleibuz deja existente.
Premise pentru realizarea unui sistem integrat de transport în Timişoara şi împrejurimi
Extinderea reţelei de troleibuz care acoperă în prezent exclusiv trasee urbane înspre localităţile peri-urbane a fost evocată în repetate rânduri de către primarul Timişoarei, Nicolae Robu. Acesta a vorbit inclusiv despre proiectul extinderii liniei troleibuzului 14 înspre localitatea Dumbrăviţa, tot printr-un proiect finanţat din fonduri europene. Unul dintre aceste proiecte de ameliorare a infrastructurii peri-urbane a luat startul în mod oficial în 25 decembrie 2013, iar autorităţile locale preconizează că, la capătul celor 15 luni asumate ca termen de execuţie, în comuna Ghiroda să circule troleibuzul 11, a cărui linie va fi prelungită.
Proiectul de extindere a reţelei de troleibuz este derulat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, prin Agenţia pentru Dezvoltare Regională Vest, şi are drept lider Primăria Timişoara, care a încheiat un parteneriat cu Primăria Ghiroda. Valoarea totală a proiectului este de peste 24,6 milioane de lei cu T.V.A. inclus, din care asistenţa financiară nerambursabilă din partea U.E. este de peste 19,7 milioane de lei.
Traseul pe care va fi implementat proiectul este DN6, de la Calea Lugojului, din Timişoara, până în Ghiroda, având ca pod de traversare Canalul Bega. Lucrările care fac obiectul proiectului se referă la toate categoriile de lucrări necesare extinderii liniei de troleibuz, prin realizarea amenajărilor rutiere necesare desfăşurării activităţilor de transport public de persoane în condiţii de siguranţă.
O alternativă nepoluantă
Nicolae Robu spune că de acum încolo urmează să se organizeze licitaţiile pentru execuţie şi să fie demarate lucrările imediat ce condiţiile meteo o vor permite. Edilul insistă asupra nevoii de a încuraja pe cât posibil utilizarea unor mijloace de transport ecologice, acţionate electric, şi spune că, dacă exerciţiul financiar 2014 – 2020 o va permite, atunci Timişoara are în vedere achiziţionarea de mijloace de transport nepoluante, printre care şi 100 de autobuze cu motor electric. “Studiile noastre interne arată că se poate face faţă în acest moment, în Timişoara, cu parcul existent de troleibuze, dar dacă viitorul exerciţiu financiar o va permite (pentru că deocamdată avem doar nişte informaţii în acest sens), atunci intenţionăm să achiziţionăm şi 100 de tramvaie noi şi să extindem parcul de troleibuze”, afirmă primarul, insistând asupra imperativului unei bune gestionări a proiectelor a căror finanţare este susţinută din fonduri europene.
„Dacă nu reuşeşti să le duci la bun sfârşit, pot exista consecinţe nedorite în cazul proiectelor europene: pe de o parte, există riscul să nu îţi mai fie rambursate cheltuielile, ceea ce îţi încarcă bugetul propriu, şi pe de altă parte poţi ajunge în situaţia să nu ţi se mai deconteze nimic. De aceea, e nevoie de un management eficient al proiectului, care să îţi permită asigurarea cash flow-ului”, declară Nicolae Robu.
Potrivit informaţiilor oferite de primarul localităţii Ghiroda, Vasile Dorel Cadariu, realizarea lucrării de extindere a reţelei de troleibuz înspre Ghiroda va aduce după sine şi renunţarea la două trasee efectuate în prezent de autobuze care funcţionează pe carburant şi care circulă pe liniile 29 şi 30. Situaţie care, apreciază acesta, va genera economii şi beneficii pentru mediu.
De altfel, în argumentarea oportunităţii proiectului de extindere a reţelei de troleibuz înspre Ghiroda figurează specificat şi faptul că proiectul va permite realizarea unui sistem integrat de circulaţie şi transport în Timişoara şi aria peri-urbană, inclusiv în zonele viitoarei aglomerări urbane care se preconizează a fi dezvoltată în jurul Timişoarei. În plus, proiectul îşi propune să contribuie şi la ameliorarea în ansamblu a condiţiilor de trafic urban, dar şi la îmbunătăţirea mobilităţii utilizatorilor de mijloace de transport în comun şi ameliorarea condiţiilor de mediu, prin reducerea gradului de poluare, graţie promovării unor modalităţi de transport nepoluant şi a încurajării transportului durabil.
Suntem in luna aprilie,cand va fi linia 11 prelungita?