Un nou act emis de Guvern scoate la lumină o problemă care trenează de șase ani: evaluarea școlilor doctorale, atrage atenţia rectorul Universității de Vest din Timișoara Marilen Pirtea. Acesta spune că amânarea procesului de evaluare este doar o soluție de avarie.
De la adoptarea Legii Educației Naționale, din 2011, evaluarea școlilor doctorale a fost și a rămas una dintre marile restanțe ale guvernărilor care s-au succedat în ultimii şase ani.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea, care este şi deputat PNL de Timiş, solicită o abordare responsabilă a evaluării școlilor doctorale, în care universitățile și experții în învățământ superior să fie ascultați.
Partea bună a acestei decizii, spune el, este că Executivul ia, în sfârșit, act de situația delicată a evaluării școlilor doctorale și prorogă cu doi ani, prin ordonanţă de urgenţă, perioada în care școlile doctorale existente rămân acreditate. Dar, atrage el atenţia, Guvernul nu oferă soluții pentru autorizarea de noi școli sau domenii doctorale, înghețând practic cercetarea universitară la nivelul anului 2016.
„Sună tautologic – deși în practică, din păcate, nu este! –, dar guvernarea trebuie să respecte legile țării, inclusiv Legea Educației. Legislația prevede că școlile doctorale sunt evaluate periodic, la cinci ani. Dar ele trebuie și autorizate și acreditate în baza unei metodologii după care așteptăm din 2011. Actuala guvernare și-a asumat această sarcină, însă până acum nu a făcut niciun pas înainte”, spune Marilen Pirtea.
Acesta atenționează Ministerul Educației că termenul de doi ani trebuie să fie și ultimul, pentru că orice altă amânare a rezolvării problemei riscă să afecteze considerabil calitatea studiilor doctorale: „Le solicit să gasească, fără alte întârzieri, soluții pentru realizarea metodologiei de evaluare a școlilor doctorale. Apoi, conform legii, să demareze procedurile de evaluare în vederea autorizării și acreditării acestora.”
Rectorul UVT le reaminteşte autorităților centrale că responsabilitatea lor vizavi de performanța și calitatea în universități este de a oferi sprijin pe două paliere: susținere materială și reguli clare, predictibile, respectate pe termen lung. „Ambele se lasă așteptate”, acuză Marilen Pirtea.
Cât despre școlile doctorale, subliniază el, acestea reprezintă, poate, una dintre cele mai dinamice componente ale cercetării universitare. Propunerile specialiștilor, atât ale celor din universități, cât și ale celor din Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior și din consiliile instituite de Legea Educației Naționale, trebuie să cântărească greu în stabilirea metodologiei de evaluare a școlilor doctorale, conchire rectorul UVT, Marilen Pirtea.
Ultimele comentarii