Într-o declaraţie recentă, deputatul P.S.D. de Timiş Sorin Grindeanu, fost viceprimar al Timişoarei, critică deficienţele legate de actualul sistem de achiziţii, în special problemele legate de portalul SEAP de achiziţii publice, precizând că din cauza acestor nereguli sau neconformităţi s-au blocat ori s-au tergiversat proiecte importante, inclusiv pe plan local. Experienţa ultimelor luni arată însă că, la Timişoara, nu Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, ci de multe ori chiar autorităţile contractante erau de vină pentru problemele invocate.
Nemulţumiri parlamentare
Deputatul P.S.D. de Timiş Sorin Grindeanu susţine că investiţii de sute de milioane de euro sunt blocate la nivelul autorităţilor publice locale şi naţionale din cauza unor deficienţe ale Sistemului Electronic de Achiziţii Publice dar, în special, din cauza unor vicii de procedură.
“Există situaţii aberante care creează mari nemulţumiri, întârzieri, amânări sau chiar anulări ale unor proiecte vitale pentru comunităţile locale. Mă refer aici la faptul că, la licitaţiile electronice, clarificările şi contestaţiile pot fi depuse de oricine, indiferent dacă participă la licitaţie sau nu, indiferent dacă are obiect de activitate în domeniul respectivei licitaţii sau nu. Există foarte multe cazuri în care aceste intervenţii sfidează logica, dar din păcate, se încadrează în limitele legale prevăzute de actele normative care reglementează procedurile. Iar autorităţile locale nu sunt singurele care se confruntă cu astfel de situaţii. Este o problemă generalizată”, spune Sorin Grindeanu.
În opinia sa, Guvernul, Ministerul pentru Societatea Informaţională, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi alte instituţii cu competenţe în acest domeniu, trebuie să revizuiască, prin măsuri urgente, tot ceea ce ţine de Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. “Zilnic, la nivelul autorităţilor publice locale din toată ţara, sunt exprimate nemulţumiri privind licitaţii de sute de milioane de euro, blocate. Timişoara nu face excepţie. Sunt proiecte europene care riscă să fie pierdute, din motive birocratice. Reabilitarea Centrului Istoric şi a Pieţei Unirii, un proiect de 15 milioane de euro, a avut nevoie de trei licitaţii după ce a fost lansat pe 31 mai 2012 ! În toată ţara se întâmplă astfel de situaţii, proiecte de construcţii de şcoli, spitale, investiţii în infrastructură fiind amânate nepermis de mult”, afirmă deputatul timişean.
În ceea ce priveşte Portalul Electronic de Achiziţii Publice, Sorin Grindeanu menţionează că există multe comentarii negative legate de funcţionalitatea sistemului care, de multe ori, dă rateuri la depunerea ofertelor: “În plus, www.e-licitatie.ro este aspru criticat pentru că este neprietenos, complicat de înţeles şi greu de folosit”. În opinia sa, acest sistem on-line prin care se derulează toate achiziţiile cu bani publici naţionali şi europeni ai României, achiziţii de miliarde de euro, este obligatoriu să depăşească stadiul de “tarabă electronică” şi să funcţioneze ca un sistem performant. De asemenea, mai crede Sorin Grindeanu, este important să fie găsită o formulă îmbunătăţită pentru a ajuta autorităţile locale să depăşească problemele cu care se confruntă din cauza licitaţiilor blocate: “Avem nevoie de investiţii, avem nevoie de modernizare şi consider că este absolut aberant să stăm pe loc şi să pierdem timp şi bani din cauza unor legi neperformante”.
Realitatea e puţin altfel
Fără să se ignore probleme reale legate de birocratizare şi de disfuncţionalităţile SEAP, din păcate sunt suficient de multe cazuri pe plan local care demonstrează că motivele care duc la blocarea unor investiţii ale autorităţilor locale trebuie căutate de multe ori chiar în interiorul acestor autorităţi locale.
Exemple sunt nenumărate. De exemplu, la începutul anului, conducerea Primăriei Timişoara a solicitat intervenţia Serviciului Român de Informaţii pentru a elucida cauzele ce au dus la tergiversarea licitaţiei pentru construcţia incineratorului de deşeuri de la Chişoda. Însă o parte din motive ar fi trebuit căutate chiar în interiorul instituţiei, întrucât Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a constatat încă de anul trecut neconformităţi la caietul de sarcini întocmit de Primărie, neconformităţi care, prin contestaţiile pe care le-au generat, au contribuit şi ele la întârzierea proiectului.
C.N.S.C. a confirmat că sunt greşeli în documentaţia Primăriei, cerând eliminarea din capitolul „Lucrări de construcţii din caietul de sarcini” a pasajelor eronate în care se face referire la lucrări de modificare/reabilitare/restaurare a lucrărilor de construcţii, precum şi actualizarea caietului de sarcini şi a modelului de contract sectorial de lucrări cu informaţii precise referitoare la cuantumul sau limitele de negociere a daunelor contractuale.
Ca atare, măcar o parte din vina pentru tergiversarea proiectului o poartă chiar unele structuri specializate din subordinea Primăriei. Iar acesta este doar un exemplu dintr-o lungă serie în care se invocă interese obscure sau disfuncţionalităţi legislative ori de altă natură, dar, de multe ori, sursa problemelor e chiar instituţia care organizează procedura de achiziţie.
Ultimele comentarii