110 ani de la zborul revoluţionar al timişeanului Traian Vuia

În 18 martie, Traian Vuia ridica de la sol primul aparat de zbor mai greu decât aerul

Macheta avion Traian Vuia pe iarbaAstăzi se împlinesc 110 ani de la primul zbor al lui Traian Vuia. Aeroportul Internaţional Timişoara Traian Vuia marchează acest eveniment, prin promovarea lui Traian Vuia în incinta aerogării.

 

În 18 martie 1906, lângă Paris, la Montesson, Traian Vuia ridica de la sol primul aparat de zbor mai greu decât aerul, cu mijloace de bord proprii.  Aeroplanul a accelerat pe o distanţă de 50 de metri, s-a ridicat la o înălţime de un metru şi a zburat 12 metri, după care paletele elicei s-au oprit, iar aparatul a aterizat lovindu-şi aripa de un copac. Acesta a fost primul zbor mecanic din istoria omenirii, până atunci, decolarea dispozitivelor de zbor fiind realizată prin mijloace exterioare aparatului, precum catapulte, remorcări sau cabluri de lansare.

Marea premieră din 18 martie 1906 fusese precedată de alte două încercări în același an, la 5 februarie și 6 martie, nereușite, în special, din cauza condițiilor meteo nefavorabile.

Aeroportul Internaţional Timişoara – care, din februarie 2003, poartă numele inventatorului bănăţean Traian Vuia – marchează acest eveniment prin promovarea lui Traian Vuia în incinta aerogării.  Cu această ocazie, până în 31 martie, pe monitoarele media din incinta aerogării va rula filmul de prezentare Traian Vuia (1872 – 1950) inventator şi om politic bănăţean, realizat de TVR Timişoara, subtitrat în limba engleză. În faţa aerogării este amplasată o machetă, realizată la scară 1:1, a aeroplanului cu care Traian Vuia s-a ridicat prima dată de la sol şi bust al acestuia.

"Traian Vuia – pionierul aviaţiei mondiale"

Potrivit Agerpres, Traian Vuia ajunsese în capitala Franței la 1 iulie 1902, cu intenția de a pune în practică proiectul său original de aparat de zbor, pe care îl concepuse în anii studenției. Proiectul, înaintat Academiei de Științe din Paris la 16 februarie 1903, a fost însă respins, forul științific fiind convins că este imposibil zborul cu un aparat mai greu decât aerul. În acelaşi an, la 15 mai, a reuşit, totuşi, să-şi breveteze invenția, în Franța, şi s-a apucat de construcția aparatului, finalizându-l în decembrie 1905.

Continuând să-și îmbunătățească aparatul de zbor, Traian Vuia a reușit, la 17 iulie 1907, să zboare pe o distanță de 60 de metri, la Bagatelle.

Traian Vuia, inginer și inventator, pionier al aviației românești și mondiale, s-a născut la 17 august 1872, la Surducu Mic, în Timiş, localitate care azi îi poartă numele.

Nume cu rezonanță internațională în peisajul construcției de avioane, a urmat doar temporar cursurile Școlii Politehnice din Budapesta, apoi a absolvit Facultatea de Drept din același oraș, obținând titlul de doctor în științe juridice cu disertația „Militarism și industrialism, regimul de stat și de contract”. În această perioadă, pasionat de tehnică, a construit macheta unui aeroplan automobil.

După momentul 18 martie 1906, continuând studiul și experimentele din domeniul zborului mecanic, Traian Vuia a construit și experimentat noi tipuri de avioane perfecționate, între care două tipuri de elicoptere cu mai multe reactoare cu propulsie, care vor aduce o contribuție esențială la progresul zborului vertical (1918 – 1921).

La 27 mai 1946 a fost ales membru de onoare al Academiei Române, stingându-se din viață patru ani mai târziu, pe 3 septembrie 1950, la București.

Print Friendly, PDF & Email