Interpelat pe tema întârzierilor cu care s-au derulat lucrările la tronsoanele autostrăzii Timişoara – Lugoj Ministerul Transporturilor susţine că de vină sunt contestaţiile în serie. Oficialii ministeriali urmează să vadă ce pârghii legale există pentru a se opri practica unor firme care contestă aproape fiecare procedură pe care nu şi-o adjudecă, întârziind demararea efectivă a unor proiecte de infrastructură extrem de importante.
Trei ani de aşteptări
Retroactiv, ca urmare a interpelării parlamentare trimise de un deputat PSD de Gorj, Scarlat Iriza, Ministerul Transporturilor a analizat întârzierile care au făcut ca lucrările la lotul 2 al autostrăzii Arad – Timişoara să se întindă până în 2015, deşi exista finanţare disponibilă încă de acum cinci ani.
În urma analizei ministeriale s-a ajuns la concluzia că principala vină o poartă contestaţiile în serie. „Motivele pentru care contractul de construcţie a lotului 2 Timişoara – Lugoj a fost atribuit de abia în 4 decembrie 2013 s-au datorat numărului mare de contestaţii şi plângeri formulate de ofertanţii participanţi la procedură, atât la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cât şi la Curtea de Apel Bucureşti”, se arată în răspunsul ministerial.
În acest sens, se au în vedere o serie de modificări legislative, al căror scop ar fi să se prevină blocarea unor lucrări de infrastructură extrem de importante din cauza contestaţiilor în serie. Pe de altă parte, ministrul Ioan Rus nu precizează că vina, parţial cel puţin, o poartă şi structurile de specialitate din cadrul Companiei de Drumuri Naţionale şi Autostrăzi, respectiv din Ministerul Transporturilor, care s-au ocupat de aceste proceduri de atribuire, pentru că o procedură de atribuire pentru acest lot a fost anulată, în urma contestaţiilor depuse.
Totuşi, ca să lase loc de speranţe, Ministerul Transporturilor susţine că lucrările la acest al doilea lot al autostrăzii vor fi finalizate peste un an, menţionând că durata contractului este de 30 de luni (şase luni proiectare şi 24 de luni de execuţie) şi are o perioadă de garanţie de 48 de luni. Iar termenul contractual de finalizare este data de 10 iulie 2016.
„Nu se poate să nu se constate, raportat la ce se investeşte în alte zone ale ţării, că Timişul continuă să fie lăsat în urmă, în ceea ce priveşte lucrările la autostrăzi. Prioritare par să fie proiecte precum Piteşti – Sibiu. Să sperăm însă că se va putea finaliza măcar legătura pe autostradă cu Ungaria, în Timiş, iar segmentul de autostradă Timişoara – Lugoj se va finaliza cât mai repede, urmând ca apoi să se realizeze mai departe segmentul de legătură cu Deva. Este o greşeală perpetuată de conducerea centrală de ani de zile, de pe vremea lui Iliescu – până acum trebuia să fie gata măcar două diagonale de legătură est-vest. În privinţa Timişului, investiţiile slabe şi pe acest segment au legătură şi cu o parte din oamenii trimişi să-i reprezinte pe timişeni – oameni care nu au sau nu mai au nicio legătură cu Timişul”, spune senatorul PPDD de Timiş Ioan Iovescu.
Verificări cerute Ministerului Transporturilor
Ministerului Transporturilor i s-a cerut în mod oficial să-şi mobilizeze Corpul de Control pentru a verifica raportul prestaţii costuri în ceea ce s-a realizat până acum pe lotul 2 al autostrăzii Timişoara – Lugoj.
În solicitarea mobilizării Corpului de Control se menţionează că lucrările la autostrada Timişoara – Lugoj (lotul 2) au dat naştere de-a lungul timpului unei întregi serii de controverse. „Iniţial lotul 2 a fost scos la licitaţie împreună cu lotul 1. Ulterior, proiectul a fost separat, iar licitaţia lansată de CMADNR a fost atacată de nenumărate ori prin contestaţii. În cele din urmă, incapabilă să facă faţă contestaţiilor care au fost confirmate şi de către instanţa de judecată, CNADNR a decis în 2012 să anuleze licitaţia şi să facă o altă procedură de achiziţie publică. Şi în aceste condiţii, de la realizare până la semnarea contractului a mai fost nevoie de un an şi jumătate”, se menţionează în interpelarea parlamentară făcută de Scarlat Iriza.
Deputatul gorjean a cerut lămuriri şi cu privire la costurile aferente realizării celor 25,6 kilometri de autostradă, care se ridică la aproximativ 96.4 milioane de euro, fără TVA. „A fost nevoie de aproape trei ani şi o lună pentru a ajunge de la licitaţie la şantier. Stadiul birocratic (licitaţie, contestaţii şi procese a fost mai mare decât perioada necesară ca întregul proiect să fie construit fizic”, spune Scarlat Iriza.
Ultimele comentarii