Premierul Victor Ponta a anunţat săptămâna trecută că subtraversările pentru urşi care vor fi construite pe tronsonul de autostradă Lugoj – Deva vor costa Guvernul între 30 şi 32 de milioane de euro. Interesant este că, potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Judeţene a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi, pe acest traseu nu există urşi. Animale care, oricum, fug de zgomotul traficului.
“Autostrada urşilor”
Deşi primul tronson al Autostrăzii Lugoj – Deva, în lungime de 27 de kilometri, a fost deschis circulaţiei săptămâna trecută, lucrările fiind finalizate cu nouă luni mai târziu decât termenul stabilit, şi, cu toate că fost obţinut şi avizul de mediu pentru această lucrare, premierul Victor Ponta a anunţat că pentru acest tronson vor costa “vreo 30 de milioane de euro subtraversările pentru urşi”.
Prim-ministrul le-a mai spus jurnaliştilor: “Dumneavoastră puteţi să zâmbiţi, eu nu pot să zâmbesc, dar asta e realitatea. Da, trebuie să facem nişte subtraversări, costă vreo 30, 32 de milioane de euro toate acele lucrări.”
Anunţul vine după ce, în luna septembrie, Victor Ponta a declarat că o porţiune de autostradă, finanţată din fonduri U.E., nu poate fi realizată pentru că nu are aviz de mediu, deoarece nu s-a luat în calcul proiectarea unei subtraversări ecologice pentru urşi.“Nu reuşim să semnăm, pe bani europeni, un tronson de autostradă în regiunea Deva, pentru că n-am făcut subtraversarea pentru urşi. Probabil că pare comic, dar nu e nimic comic în chestia asta. Nu avem avizul de mediu pentru că trebuie să facem o subtraversare ecologică pentru urşi. Iubesc urşii, iubesc toate animalele, dar trebuie să facem şi autostrăzi, ca oamenii să trăiască în ţara asta, să nu mai moară pe drumuri în accidente de maşină, să putem să ne dezvoltăm economic, să facem nişte lucruri ca să ne folosim ţara asta bogată, să ne-o folosim bine, păstrând în acelaşi timp cât mai mult din natură”, declara atunci primul-ministru.
A.J.V.P.S.: “Pe acest segment nu există urşi”
Reprezentanţii Asociaţiei Judeţene a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi Timiş afirmă că acest gen de traversări pentru animale sălbatice sunt prevăzute la majoritatea lucrărilor mari de infrastructură rutieră din vestul Europei. “Peste tot, prin locurile prin care trec autostrăzi sau drumuri naţionale sunt prevăzute pasaje pentru traversarea de către animalele sălbatice. Au venit şi la noi consultanţi care se ocupă de autostradă să ne ceară opinia, însă noi nu prea avem fonduri de vânătoare prin zonele în care trec segmentele de autostradă”, declară Cornel Lera, şeful A.J.V.P.S. Timiş.
Totuşi, diferenţa faţă de ce se întâmplă în România este că, la autostrăzile din vestul Europei, aceste subpasaje de trecere sunt prevăzute de la începutul lucrării, nu “post-factum, ca la autostrada Lugoj – Deva, unde ajung să coste zeci de milioane de euro tocmai din cauza realizării ulterioare.
Un lucru semnificativ în actualul context este şi că, deşi se vor realiza aceste subpasaje pentru urşi, în valoare de 30 de milioane de euro, reprezentanţii A.J.V.P.S. Timiş spun că pe acest segment nu există… urşi. Animale care, oricum, prin firea lor, evită zgomotele puternice, precum cele produse de un trafic de autostradă. “Într-adevăr, în această zonă nu există urşi. Însă aceste subpasaje nu sunt doar pentru urşi, ci şi pentru căprioare, mistreţi sau alte animale sălbatice din arealul în care se construieşte autostrada”, spune Cornel Lera.
Tronson de autostradă deschis de câteva zile
Potrivit reprezentanţilor Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, primul lot al autostrăzii Lugoj – Deva a fost deschis circulaţiei săptămâna trecută, fiind daţi la o parte parapeţii care opreau accesul autoturismelor. Acesta a fost construit de consorţiul Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua- Cossi Construzioni, valoarea investiţiei fiind de 681.040.913,98 lei, la care se adaugă TVA. Acest prim lot al autostrăzii Lugoj – Deva are câte două benzi de circulaţie pe sens, zece poduri şi 18 pasaje. Lucrările nu sunt însă finalizate în totalitate, nefiind montaţi parapeţi şi amenajate spaţii pentru servicii. Acestea urmează să fie finalizate până în anul 2015.
Ultimele comentarii