Primăria Timişoara se află şi în acest moment în imposibilitatea de a încheia un contract cu un operator care să asigure serviciile de deratizare şi dezinsecţie care se impun. Edilul Nicolae Robu spune că situaţia, perpetuată pentru al doilea an consecutiv, este cauzată de un proces aflat pe rol, care împiedică Municipalitatea să finalizeze licitaţia de atribuire a contractului. Motiv pentru care acesta face referire la cadrul legal în vigoare şi adresează un apel tuturor timişorenilor să efectueze pe cont propriu operaţiunile de deratizare care se impun.
Blocaj din cauza unui proces
Edilul Timişoarei Nicolae Robu a lansat, vineri, un apel adresat tuturor cetăţenilor, inclusiv reprezentanţilor societăţilor comerciale, să vină în sprijinul Primăriei Timişoara şi să efectueze operaţiunile de deratizare care se impun în această perioadă a anului, în contextul în care, precizează edilul, Primăria nu poate încheia, încă, un contract de deratizare şi dezinsecţie pentru anul în curs, reeditând astfel situaţia din 2014. Problema este cauzată, a explicat edilul, de o situaţie care trebuie tranşată mai întâi în instanţă. Şi aceasta întrucât licitaţia vizând atribuirea contractului pentru lucrările de deratizare şi dezinsecţie este contestată.
„Dacă nu se poate finaliza licitaţia, suntem legaţi la mâini şi la picioare. Iar ilegal nu o să fac nimic, niciodată”, a precizat edilul. Care a informat că nu doreşte să recurgă la atribuirea directă a contractului, pentru a nu genera discuţii şi suspiciuni legate de o astfel de modalitate de atribuire:
„Nu vreau să vin cu atribuiri directe, ca după aceea să mă trezesc cu acuzaţii. Te expui cu atribuirile directe, invocând forţa majoră. Şi să laşi lucrurile aşa cum sunt, nici asta nu e bine. Nu mă simt confortabil lansând acest mesaj, dar eu legea nu o încalc şi nici nu mă expun. Când faci atribuiri directe, întotdeauna eşti suspectat”, a explicat edilul Nicolae Robu, care a apreciat că atribuirea directă a contractului pentru o sumă mai mică de 30 000 de euro nu poate reprezenta o soluţie, pe de o parte din pricina faptului că nu doreşte, din pricina motivelor invocate, să procedeze la atribuirea directă a contractului şi, pe de altă parte pentru că suma în sine este prea mică pentru costurile pe care le presupune efectuarea unor astfel de lucrări.
Edilul a precizat că urgenţa, în acest moment, o reprezintă efectuarea, de către populaţie, a operaţiunilor de deratizare. Operaţiune despre care a precizat, de altfel, că este stipulată ca atare şi printr-o hotărâre de Consiliu Local, emisă în perioada fostei administraţii a oraşului. Edilul a mai precizat şi că operaţiunile care se impun trebuie efectuate de către cetăţeni şi de către reprezentanţii societăţilor comerciale numai cu substanţe autorizate, care să nu provoace neajunsuri oamenilor sau animalelor şi nici să nu pericliteze insectele polenizatoare:
„Urgenţa este o intervenţie împotriva şoarecilor şi şobolanilor, o deratizare. Cerem sprijinul societăţilor comerciale, aşteptăm o implicare în problemele comunităţii a societăţilor comerciale, care funcţionează în comunitatea noastră. Am mai cerut suport pentru viaţa sportivă a oraşului, pentru viaţa culturală, dar, din păcate, nu prea am găsit. Am cerut sprijin pentru instituţiile de învăţământ, pentru cele de sănătate, nu prea am găsit… Aş vrea măcar acum, într-o situaţie specială, să văd că societăţile comerciale pun umărul şi ajută la rezolvarea problemei”, a precizat primarul Nicolae Robu.
În apelul adresat cetăţenilor şi reprezentanţilor societăţilor comerciale, edilul a evocat, de altfel, şi conţinutul HCL 371/2007, care reglementează obligaţiile referitoare la combaterea rozătoarelor, insectelor şi dăunătorilor:
„Facem apel la toţi cetăţenii, persoane fizice, juridice, instituţii, societăţi comerciale, asociaţii de proprietari/locatari, să ia măsuri urgente de combatere a rozătoarelor. În conformitate cu prevederile HCL nr. 371/2007, constituie contravenţie şi se sancţionează contravenţional cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru persoanele juridice următoarele fapte: neefectuarea, înainte de începerea lucrărilor de deratizare, dezinsecţie, dezinfecţie, neefectuarea lucrărilor de deratizare şi dezinsecţie imediat ce se constată apariţia de rozătoare (şoareci, şobolani) şi/ sau insecte (ţânţari, muşte, gândaci); neluarea măsurilor de combatere a dăunătorilor din spaţiile verzi din jurul caselor şi blocurilor; executarea unor lucrări de dezinsecţie sau aplicarea de pesticide fără autorizare, precum şi a substanţelor care afectează insectele polenizatoare”, este precizat într-un comunicat transmis de Primăria Timişoara.
Un contract fabulos, rămas fără nicio finalitate concretă
La jumătatea lunii iunie 2014, Primăria Timişoara anunţa că lansează o licitaţie în vederea delegării gestiunii serviciului de salubrizare a oraşului, pentru activităţile de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare. Aşa se face că anunţul de intenţie lansat de Municipalitate viza depunerea de oferte, până la sfârşitul lunii iulie 2014, pentru un contract a cărui valoare totală era estimată la…12.095.675 lei şi 60 de bani, fără TVA. Fără a se oferi, însă, prea multe indicii despre modul în care s-a ajuns la această estimare extrem de precisă şi extrem de mare.
În baza contractului de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare, vizată era efectuarea de activităţi de dezinsecţie (terestră şi aeriană), dezinfecţie, deratizare şi tratamente fitosanitare, pe o suprafaţă totală de 376.525 de metri pătraţi, în interior, respectiv 140.087.684 de metri pătraţi, la exterior. În contract, a fost inclusă şi secţiunea de „cheltuieli diverse şi neprevăzute”, în valoare de 129.237,54 lei fără TVA, adică 1,08% din valoarea totală estimată a serviciilor contractate. Ulterior lansării anunţului de intenţie, la începutul lunii august 2014, viceprimarul Dan Diaconu informa că procedura de licitaţie este în curs, aflându-se în acel moment la etapa solicitării de clarificări. Potrivit informaţiilor furnizate, vineri, de edil, rezultă, însă, că procedura de licitaţie a fost blocată, din pricina unei contestaţii a cărei soluţionare în instanţă se aşteaptă încă…
Serviciile de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare care urmează să fie contractate vizează exclusiv domeniul public, asociaţiilor de proprietari revenindu-le pe mai departe obligaţia de a se descurca singure pentru spaţiile administrate, prin contractarea unor servicii de la firmele de specialitate.
„Printr-o Hotărâre de Consiliu care a tot fost modificată de vreo 12 ori şi ar fi trebuit refăcută se prevede că asociaţiile de locatari au obligativitatea contractării unor servicii de dezinsecţie şi deratizare, care să se realizeze odată cu Primăria, şi ori de câte ori este nevoie. Problema e că Primăria nu anunţă sau nu anunţă la timp când face dezinsecţii şi deratizări, or o firmă de specialitate nu se poate contracta imediat”, a declarat, în cursul anului trecut, referindu-se la prevederile hotărârii de Consiliu Local invocată de edil, Petru Olariu, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Locatari Timişoara.
Ultimele comentarii