Impozitele şi taxele locale par să fie un subiect constant de neînţelegeri la nivel guvernamental, care nasc confuzii la nivel local şi îi încurcă pe contribuabili. La fel s-a întâmplat şi la începutul anului, atunci când din cauza ambiguităţii guvernamentale şi a declaraţiilor şi normelor legislative contradictorii, unii contribuabili timişoreni au trebuit să facă mai multe drumuri la Direcţia Fiscală pentru a-şi achita impozitele locale.
Impozitele locale se măresc sau nu se măresc?
Atunci când premierul şi ministrul de Finanţe nu se pot înţelege pe o chestiune atât de clară precum majorarea sau păstrarea la acelaşi nivel a taxelor şi impozitelor locale, se poate anticipa că la nivel de implementare, mai ales la nivel local, vor urma confuzii şi reacţii dintre cele mai ciudate. Astfel, după ce premierul Victor Ponta a susţinut că impozitul pe terenuri şi clădiri se va majora de la 1 ianuarie 2014, ministrul de Finanţe, Daniel Chiţoiu, l-a contrazis, afirmând că nu se va mări acest impozit: “Dacă reuşim împreună cu expertiza B.M. şi a F.M.I. să schimbăm modalitatea de impozitare a proprietăţii, nu să creştem impozitul pe proprietate, în sensul că nu se mai plăteşte în funcţie de natura juridică a deţinătorului proprietăţii – persoană fizică sau persoană juridică –, ci în funcţie de destinaţia proprietăţii, a clădirii sau terenului, vor fi venituri colectate de autorităţile publice locale mai mari din schimbarea sistemului de impozitare ca urmare a faptului că cei care au imobile sau terenuri destinate activităţilor economice trebuie să plătească un impozit mai mare decât în prezent, când îl deţin sub formă de locuinţă”.
Situaţia pare trasă la indigo cu cea de anul trecut, din octombrie, când Ministerul Finanţelor a publicat un proiect de hotărâre privind actualizarea taxelor şi impozitelor locale cu rata inflaţiei pe ultimii trei ani, respectiv majorarea acestora cu 16,05%. Probabil, din cauza impactului mediatic, a controverselor generate de această intenţie de majorare, premierul declara că s-a enervat că reprezentanţii Ministerului Finanţelor nu l-au consultat : “Când am văzut ştirea – căci eu n-am văzut propunerea –, l-am sunat pe ministrul Florin Georgescu şi am spus: «Domnule, aţi înnebunit, ce aveţi?». El a spus că nu ştie nimic şi că-l sună pe secretarul de stat Liviu Voinea. Îl sună pe Voinea care spune: «Nu ştiu nimic». Că aşa este la Ministerul Finanţelor, este ca într-o «Scrisoare pierdută»”.
Realitatea demonstrează că tot acel scandal de atunci era un fel de scenetă, fiind foarte clar de pe atunci că Guvernul va adopta această majorare a taxelor şi impozitelor locale cu 16%, în funcţie de rata inflaţiei, pentru că acest proces are loc automat la un interval de trei ani.
Şi, deşi la Timişoara aleşii locali au adoptat o hotărâre prin care nu se aplica indexarea anuală de 16% stabilită de Guvern asupra taxelor şi impozitelor locale, despre care s-a precizat că rămân la acelaşi nivel, Guvernul a venit cu un nou proiect de ordonanţă. Acesta prevedea că impozitele locale pot rămâne la acelaşi nivel numai la Primăriile care îndeplinesc cumulativ două condiţii, şi anume nu au înregistrate arierate la 31 decembrie 2012 şi nu afectează veniturile proprii ale bugetelor locale prin reducerea taxelor până la nivelurile din 2012. Timişoara nu se încadrează în această categorie, pentru că la 31 decembrie 2012 înregistra datorii. Era vorba de o datorie a Primăriei, de 10,5 milioane de lei către societatea de termoficare Colterm, din subordinea sa.
„Mă văd nevoit să aduc vestea proastă că taxele şi impozitele locale vor fi majorate cu rata inflaţiei pe ultimii trei ani, mai exact cu 16,05%. Unde-i lege, nu-i tocmeală. Eu sunt obligat să respect legea, ca orice cetăţean al acestei ţări, cu funcţii sau fără funcţii”, declara primarul Nicolae Robu.
Aceste lucruri se decideau la sfârşitul lunii ianuarie, când deja mii de timişoreni îşi achitaseră taxele şi impozitele pe acest an, şi, ulterior, au fost nevoiţi să vină iar la Direcţia Fiscală, pentru a achita diferenţa.
Ameninţări şi promisiuni neonorate
De altfel, Primăria Timişoara nu prea avea de ales, în ceea ce priveşte aplicarea acestei majorări. Reprezentanţii Institutului pentru Politici Publice au arătat că, la controlul Curţii de Conturi asupra execuţiei bugetare din 2013, controlorii financiari pot interpreta că primarii care ignoră obligaţia indexării taxelor şi impozitelor locale, prevăzută în Codul Fiscal, invocând Ordonanţa nr. 1/2013, au săvârşit o ilegalitate.
De altfel, şi premierul Victor Ponta a sugerat că Primăriile care nu aplică indexarea să nu aibă prea mari aşteptări în privinţa fondurilor pentru investiţii acordate de Guvern în acest an. E la fel de adevărat însă că, deşi a aplicat ordonanţa de guvern şi a mărit impozitele locale cu 16%, Primăria Timişoara tot nu a primit niciun leu pentru investiţii, în urma adoptării bugetului consolidat pe acest an.
Preşedinte F.A.L.T.: “Nu văd de ce s-ar mări din nou taxele şi impozitele locale”
Preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Locatari Timişoara, Petru Olariu, susţine că nu există niciun motiv temeinic de majorare a taxelor şi impozitelor locale, raportat la nivelul de trai şi veniturile contribuabililor. “Nu au crescut salariile, nu au crescut pensiile şi în niciun caz nu a crescut nivelul de trai. Nu ştiu de unde a apărut ideea că în acest moment populaţia ar putea suporta taxe mai mari”.
În plus, spune Petru Olariu, sunt aceleaşi ambiguităţi la nivel guvernamental, după ce, prin atitudinea pe care a avut-o anul trecut, Guvernul şi-a bătut joc de administraţiile locale, în prima fază comunicându-le că pot face ce vor ele, în privinţa majorării sau menţinerii la acelaşi nivel al taxelor locale, iar ulterior, impunându-le Primăriilor cu restanţe să majoreze impozitele. “Aşa că mulţi timişoreni au fost nevoiţi să meargă a doua oară la ghişeele Direcţiei Fiscale pentru a plăti diferenţa de impozit”, mai spune Petru Olariu.
La Timişoara, bani recuperaţi greu şi înainte de o eventuală majorare a impozitelor
Este greu de imaginat care vor fi efectele unei eventuale noi măriri a taxelor şi impozitelor locale, în condiţiile în care, oricum, Timişoara are destule dificultăţi în ceea ce priveşte încasarea taxelor şi impozitelor locale. Conform informaţiilor făcute publice în acest an de Primăria Timişoara, la aproape cinci milioane de lei se ridică suma pe care timişorenii rău-platnici o au de achitat Municipalităţii. Din cei aproximativ 350.000 de timişoreni, 45.000 au restanţe la plata impozitelor. Nici persoanele juridice nu se înghesuie să îşi plătească impozitele, datoria patronilor rău-platnici ridicându-se la 20 de milioane de lei. Din cele aproximativ 12.000 de firme timişorene, 2.000 sunt datornice.
Direcţia Fiscală a anunţat că vor fi trimise eşalonat somaţii, pentru a evita aglomerarea ghişeelor, în cazul fericit în care timişorenii se vor prezenta, de îndată ce le primesc, să îşi achite taxele. Dacă nici somaţiile nu vor avea efectul scontat, pasul următor la care se gândesc reprezentanţii Direcţiei Fiscale este să întocmească aşa-numite dosare de muncă în folosul comunităţii sau chiar o listă a ruşinii, publicată pe internet.
Cât despre dosarele de insolvabilitate, Direcţia Fiscală nu le percepe ca pe o măsură tocmai bună pentru Primărie, în condiţiile în care întocmirea unui singur dosar costă peste 3.000 de lei.
Cu toate că Timişoara se află printre oraşele cu un grad bun de colectare a taxelor şi a impozitelor locale, reprezentanţii Direcţiei Fiscale sunt nevoiţi, de multe ori, să apeleze la măsuri mai dificile de recuperare a sumelor datorate de contribuabilii bugetului local. Spre exemplu, anul trecut, compartimentul specializat pe persoane juridice al Direcţiei Fiscale Timişoara a emis peste 5.000 de somaţii, cuprinzând impozite, taxe locale şi amenzi contravenţionale, în baza dispoziţiilor de urmărire, şi alte câteva sute de somaţii cuprinzând obligaţii aferente perioadei 2006 – 2012. Reprezentanţii Direcţiei Fiscale au emis anul trecut şi câteva mii de somaţii care cuprind obligaţii fiscale neachitate de către persoanele fizice, reprezentând impozite, şi alte 10.000 de somaţii pentru cei care nu şi-au achitat amenzile contravenţionale.
Măsurile nu se opresc aici. Anul trecut au fost întocmite peste 120 de dosare de insolvabilitate şi au fost puse peste 300 de popriri asupra sumelor urmăribile, reprezentând venituri, pentru recuperarea sumelor datorate. De asemenea, nici cei care s-au mutat din Timişoara nu au scăpat de plata impozitului. Dosarele de executare care nu mai figurează cu domiciliul în raza de competenţă teritorială a Direcţiei Fiscale Timişoara, în număr de peste 300, au fost trimise către Primăriile din oraşele de domiciliu ale rău-platnicilor.
Ultimele comentarii