Primăria Timişoara anunţă publicarea, azi, a unui nou regulament pentru comerțul stradal, un regulament despre care oficialii Municipalităţii spun că va aduce claritate pentru comercianții și va pregăti orașul pentru a fi demn, ca aspect vizual, de titlul de capitală.
„Dorim să oprim situațiile în care unele biciclete devin tonete și unele rulote devin structuri permanente pe spațiul public. Vom propune, de asemenea, modele noi pentru chioșcurile din oraș și pentru mobilierul de la standurile cu flori, fructe, legume, ziare etc. Vrem să aducem un stil unitar pentru mobilierul stradal, inclusiv pentru comercianții timișoreni. Am eliminat ambiguitățile care permiteau decizii arbitrare de acordare a avizelor/acordurilor. Fiecare comerciant va putea să știe ce acte trebuie să aducă și care sunt condițiile ca să poată opera”, declară primarul Timișoarei, Dominic Fritz.
Potrivit acestuia, Municipalitatea are în plan şi câteva sesiuni de informare cu Departamentul de avizare din Primărie pentru a răspunde întrebărilor comercianţilor. În cursul acestei săptămâni va fi anunţată și o dezbatere publică pe acest subiect.
O serie de practici operative deja existente, spun oficialii Primăriei, vor fi formalizate, precum procesul de alocare a spațiilor pentru mărțișoare, dar și conținutul pentru hotărâri de consiliu local pentru licitația pentru închirierea spațiilor pentru chioșcuri sau tonete și al caietului de sarcini aferent hotărârii.
Sunt propuse noi obligații pentru comercianții care desfășoară activități de comerț stradal:
- să dețină documente de proveniență a bunurilor și certificate de calitate;
- să nu amplaseze mobilier stradal sau alte obiecte pe spațiul verde sau pe locuri de parcare, cu unele excepții;
- să răspundă de asigurarea condițiilor de păstrare cerute de producător, pentru produse, pentru a preveni perisabilitatea accelerată;
- să răspundă de funcționarea unității comerciale, de legalitatea construcției și de respectarea normelor legale pentru PSI.
Vor fi reglementate u rmătoarele tipuri de structuri: tonetele şipupitrele acoperite sau închise (cărți, presă și flori), mobilierul urban amplasat în fața unității de profil (flori, legume, fructe, ziare și reviste, cărți, vitrine frigorifice pentru înghețată și aparate de înghețată), vehiculele speciale amenajate și rulotele mobile destinate desfășurării de activități comerciale, comercializarea în aparate automate/dozatoare (lapte, apă, ouă, sucuri, produse alimentare și nealimentare – în perimetrele piețelor agroalimentare și pe terenuri proprietate personală aparținând persoanelor fizice și juridice), comerțul stradal desfășurat cu ocazia unor sărbători sau evenimente organizate în Timișoara şi chioșcurile.
Noile propuneri, spun oficialii Municipalităţii, au ca scop reglementarea automatelor care au fost montate ilegal în spațiul public sau chiar și în spațiul privat, dar care deservesc zone publice: „Acestea vor fi permise doar pe baza documentației de urbanism (PUZ, PUD), pentru a preveni situațiile în care au fost montate în număr extrem de ridicat sau abuziv. De asemenea, vehiculele și rulotele vor fi tratate ca mijloace ambulante și nu va mai fi permisă transformarea acestora în structuri semi-permanente. Astfel, este impusă autonomia privind utilitățile necesare funcționării și eliberarea amplasamentului până la finalul zilei.”
Chioșcurile vor putea avea o suprafață maximă de 15 mp și vor necesita obținerea unei autorizații de construire într-un termen maxim de 6 luni de la câștigarea amplasamentului la licitație. Tonetele și pupitrele vor putea avea o suprafață maximă de 12 mp și vor necesita obținerea avizului pentru locație într-un termen maxim de 3 luni de la câștigarea amplasamentului la licitație, autorizația de construire nefiind necesară pentru tonete și pupitre care nu au fundație și se racordează doar la electricitate. Dacă termenele nu sunt respectate, amplasamentele vor fi scoase din nou la licitație publică.
Primăria Municipiului Timișoara dorește să realizeze de asemenea pentru tonete, pupitre și chioșcuri avizul unic de racordare și să obțină certificatul funciar la zi. Pentru chioșcuri va fi inclus și certificatul de urbanism.
Pentru a asigura respectarea regulamentului este propusă creșterea valorii contravențiilor. Există de asemenea măsuri suplimentare pentru sancționare: oprirea pentru trei luni a reautorizării de la a doua abatere sancționată, suspendarea acordului/avizului pentru nerespectarea mențiunilor din acord și chiar refuzul emiterii unui nou acord/aviz după suspendări repetate.
Noul regulament detaliază condițiile pentru care acordul/avizul pentru comerț stradal nu se poate elibera dacă amplasamentul este construcție neautorizată sau o lucrare a cărei recepție nu a fost efectuată încă, dacă amplasamentul este o construcție unde au fost făcute intervenții neautorizate, dacă se dorește amplasarea mobilierului urban în fața unei clădiri neautorizate sau dacă amplasamentul este în fața unei construcții a cărei fațade/acoperiș nu sunt reabilitate și există risc de accidente (excepție făcând existența unei autorizații de construire pentru punerea în siguranță a imobilului).
Proiectul de hotărâre poate fi consultat la acest link.
Ultimele comentarii