În perioada ianuarie 2012 – decembrie 2014, Consiliul Judeţean Timiş a implementat, alături de alţi 13 parteneri din 9 ţări diferite, proiectul european intitulat CASA (Consortium for Assistive Solutions Adoption), finanţat din fonduri europene prin programul Interreg IV C. În condiţiile în care regiunile europene se confruntă cu provocări diverse generate, printre altele, şi de schimbările demografice – populaţia aflată în îmbătrânire şi implicit creşterea numărului de bolnavi cronici, factori care exercită o presiune tot mai mare asupa societăţii (economie, sistem de sănătate şi asistenţă socială), necesitatea identificării unor soluţii este evidentă. Ca răspuns la aceste provocări, proiectul CASA s-a concentrat pe dezvoltarea de iniţiative regionale şi facilitarea schimburilor de bune practici cu scopul implementării, la scară largă, a soluţiilor şi serviciilor inovative care, folosind TIC, să asigure condiţii pentru prelungirea perioadei sănătoase şi active din viaţa vârstnicilor şi premisele unui trai independent la domiciliu.
Bugetul alocat partenerului român a fost de 112 900 EUR, din care 13% au reprezentat cofinanţarea naţională, 85% – fonduri europene din cadrul Fondului European pentru Dezvoltare Regională şi 2% – contribuţia proprie a Consiliului Judeţean Timiş. Deşi cu un buget aparent mic, interacţiunea experţilor şi schimbul de experienţă în cadrul proiectului, pe teme de actualitate precum telemedicina şi asistenţa pentru autonomie la domiciliu aduc, pe termen lung, beneficii incomensurabile, sporind gradul de cunoştinţe în rândul specialiştilor din judeţ şi incluzându-i în reţele de colaborare la nivel internaţional.
Alături de specialişti din regiuni cu experiență, care constituie modele de urmat, experţi din judeţul Timiş (medici, profesori universitari, specialişti IT, reprezentanţi ai administraţiei publice şi ai instituţiilor de asistenţă socială) au participat la numeroase activităţi derulate pe parcursul proiectului în toate regiunile partenere – vizite de studiu, schimburi de experienţă, conferinţe de transfer de cunoştinţe, ateliere de lucru şi dezbateri.
Cu sprijinul experţilor implicaţi, au fost identificate numeroase modele de bune practici, care ar putea oferi alternative în scopul eficientizării actului medical, al îngrijirii bolnavilor şi al asistenţei sociale, dacă ar fi adaptate şi transferate în judeţul Timiş. Printre acestea, putem aminti integrarea serviciilor medicale şi a asistenţei sociale într-un sistem unic, implementarea unui sistem informatic comun, cu baze de date comune şi dosare electronice ale pacienţilor şi, mai ales, dezvoltarea şi utilizarea la scară largă a unor aplicaţii de telemedicină şi tehnologii asistive (tele-consultaţii, tele-reabilitare şi tele-monitorizare destinate îngrijirii sau asigurării autonomiei la domiciliu). Cu ocazia atelierelor de lucru din cadrul conferinţei internaţionale organizată în luna iunie a.c. la Timişoara, experţii prezenţi au încercat să identifice metode prin care modelele de bune practici să poată fi transferate în context local. Mai mult, deoarece proiectul CASA se încheie în această lună, experţii implicaţi au decis, în mod oficial, să pună bazele unui grup de acţiune locală care să continue derularea de activităţi specifice tematicii proiectului, pentru a nu pierde experienţa acumulată pe parcurs. Grupul îşi propune întâlniri constante, cu sprijinul organizatoric al Consiliului Judeţean Timiş, în cadrul cărora să pună bazele unei strategii locale comune în domeniul sănătăţii şi al asistenţei sociale şi să identifice posibilităţi de finanţare europeană pentru a derula proiecte de impact la nivel local.
Mai multe informaţii despre proiect pot fi regăsite la adresa: www.casa-europe.eu
Ultimele comentarii