De la 1 ianuarie, autovehiculele de transport marfă mai grele de 7,5 tone vor plăti 200 de lei pentru a tranzita Timişoara. Metodologia de punere în aplicare a acestei hotărâri de Consiliu Local nu a fost stabilită încă, dar primarul spune că de această dată taxa nu mai poate fi amendată, cum s-a întâmplat în trecut, când a fost invocat caracterul ei discriminatoriu. Şi adaugă că aceia care decid să treacă prin oraş, deşi au la îndemână rute ocolitoare, trebuie să plătească.
Nu toţi transportatorii de mărfuri, obligaţi la plata taxei
Subiectul legat de perceperea unei taxe de tranzit pentru autoturismele de transport marfă mai grele de 7,5 tone care vor tranzita Timişoara va reveni în curând pe agenda Municipalităţii, anunţă primarul Nicolae Robu. Şi aceasta pentru a se decide asupra metodologiei de punere a lui în aplicare, înainte ca taxa de tranzit să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2014.
Deşi a precizat că nu se aşteaptă ca taxa de tranzit să aducă venituri substanţiale la bugetul oraşului, primarul apreciază că decizia, aprobată de consilierii locali încă din primăvara acestui an, este întemeiată şi utilă descongestionării traficului. În forma aprobată în luna mai de consilierii locali, noua taxă de tranzit îi vizează exclusiv pe acei transportatori de mărfuri care, deşi ar putea utiliza rutele ocolitoare, aleg totuşi să tranziteze Timişoara. Taxa nu va fi achitată, însă, de către acei transportatori care nu au la dispoziţie nicio rută ocolitoare, fiind constrânşi, din acest motiv, să străbată oraşul.
Potrivit informaţiilor oferite de edilul-şef, variantele posibile de plată au fost deja luate în discuţie la nivelul Primăriei Timişoara: vor fi puse în vânzare tichete la intrarea în oraş, cel mai probabil în staţiile de combustibil, sau va fi posibilă plata prin eBanking, variantă agreată, de altfel, de către reprezentanţii Municipalităţii, pentru că este cea mai facilă. Pentru transportatorii de mărfuri care nu se vor conforma şi nu vor achita taxa de tranzit de 200 de lei, devenită obligatorie de la 1 ianuarie 2014, vor fi prevăzute amenzi.
Un precedent eşuat pe motiv de discriminare
Municipalitatea din Timişoara nu se află la prima tentativă de a introduce o taxă de tranzit pentru autovehiculele de mare tonaj care tranzitează oraşul. Un prim proiect de acest fel a fost adus în discuţie în 2010, în vremea administraţiei Ciuhandu. Proiectul a fost respins atunci, contestat fiind în instanţă chiar de Prefectura Timiş. Printre argumentele utilizate a fost invocat faptul că prevederile referitoare la taxa de tranzit au un caracter discriminator, întrucât impun plata unei taxe tuturor autovehiculelor de mare tonaj, mai puţin celor din Timiş.
Oficialii din Primărie au susţinut atunci că acuzele de discriminare aduse sunt injuste şi că “atâta timp cât vorbim de un tranzit, taxa nu poate fi aplicată celor care domiciliază aici şi îşi plătesc aici taxele şi impozitele”.
La sfârşitul anului 2011, Curtea de Apel Timişoara a dat însă câştig de cauză, definitiv şi irevocabil, Prefecturii Timiş în procesul în care Prefectura atacase în contencios administrativ hotărârea de Consiliu Local. Anterior, Primăria Timişoara a pierdut procesul legat de această hotărâre şi la Tribunalul Timiş.
În forma modificată a proiectului, propusă la începutul lunii mai a acestui an de administraţia Robu, taxa se referă la toate autovehiculele mai grele de 7,5 tone care trec prin oraş, deşi le stau la îndemână variante de rute ocolitoare.
Acum, Nicolae Robu spune că Primăria nu vrea să le impună taxă acelor transportatori cu maşini de mare tonaj care n-au alternativă şi n-au pe unde să treacă decât traversând Timişoara. “Îi punem la plată pe cei care au acea porţiune de centură de 12,8 kilometri şi care, deşi ar trebui să meargă pe acolo, preferă să vină prin oraş”, afirmă primarul.
Proiectul a fost modificat, controversele persistă
Chiar şi în aceste condiţii, o parte dintre consilierii locali consideră că, atâta vreme cât inelul de centură nu este finalizat, noua taxă în vigoare de la 1 ianuarie 2014 va da naştere la numeroase contestaţii. Potrivit hotărârii de principiu adoptate la începutul lunii mai a acestui an de către Consiliul Local Timişoara, taxa va avea valoarea de 200 de lei pentru fiecare tranzitare, iar metodologia de aplicare urmează să fie dezbătută într-o viitoare şedinţă de Consiliu .
Conform aprecierilor unor consilieri locali P.D.-L., noua taxă se va reflecta însă în preţurile mai mari ale mărfurilor transportate.“Estimez că se vor scumpi materialele de construcţie la depozitele de profil din oraş, din cauza acestei taxe. Ca atare, taxarea se va resimţi în buzunarele contribuabililor la bugetul local. În plus, în perspectivă, nu cred că se vor mai face depozite de materiale de construcţii în oraş dacă această taxă se menţine”, opina, în primăvară, consilierul local P.D.-L. Simion Moşiu. Acesta a mai apreciat şi că “Primăria ar fi trebuit mai întâi să facă demersuri la nivelul Guvernului, mai ales că acum se presupune că au uşa deschisă la nivel central, şi să se termine inelul de centură, iar abia după aceea să introducă această taxă”.
Ultimele comentarii