Camioanele de mare tonaj care trec prin Caransebeş sunt obligate să achite o taxă de tranzit, aceasta în condiţiile în care în oraş este blocată centura ocolitoare, transportatorii neavând rută ocolitoare. Reprezentanţii partidului Forţa Civică, filiala Caraş-Severin atrag atenţia că măsura instituită de Primărie, de şase luni încoace, este ilegală. Mai mult, susţin aceştia, firmele angajate de Municipalitate să încaseze taxa au fost contractate prin atribuire directă, şi nu prin licitaţie publică, aşa cum cere procedura. Pe de altă parte, reprezentanţii Prefecturii Caraş-Severin ne-au declarat că decizia e perfect legală. Am solicitat şi un punct de vedere de la conducerea Primăriei Caransebeş, însă edilul Ion Vele a evitat să discute pe acest subiect.
Între 100 şi 150 de lei, pe camion
Reprezentanţii partidului Forţa Civică, filiala Caraş-Severin, susţin că oficialii Primăriei Caransebeş aplică o taxă de tranzit ilegală pentru maşinile de mare tonaj care traversează oraşul. Aceasta în contextul în care centura ocolitoare a Caransebeşului este blocată din cauza unui pod care se afundă într-un teren mlăştinos, dar care a fost inaugurată cu mare fast la începutul acestui an. De atunci, traficul rutier prin zonă a devenit infernal, tirurile fiind nevoite să traverseze străzile oraşului. Membrii F.C. Caraş-Severin au adus în discuţie subiectul în cadrul unei conferinţe de presă, la Timişoara, pe motiv că, în Caransebeş nimeni nu reacţionează la această problemă.
Mai exact, Viorel Pădureanu, secretar general al F.C. Caraş-Severin, ne-a declarat că reprezentanţii Municipalităţii, văzând că centura ocolitoare nu mai poate fi utilizată, s-au gândit să introducă o taxă de tranzit, a cărei valoare este între 100 şi 150 de lei, în funcţie de tonajul autovehiculelor, pentru fiecare camion care trece prin Caransebeş. Această decizie a fost aprobată chiar şi printr-o hotărâre a Consiliului Local.
Dar asta nu e tot, atrage atenţia Viorel Pădureanu. Primăria a angajat trei firme care stau la pândă la intrările în oraş dinspre Reşiţa, Oţelu Roşu şi Orşova pentru a încasa taxa de tranzit. Contractele cu aceste firme au fost semnate prin atribuire direct, şi nu prin licitaţie publică aşa cum se procedează, de obicei, susţine acesta: “Firmele respective primesc trei la sută din cuantumul taxei de tranzit. De şase luni se taxează ilegal. Nu este respectată nicio cutumă fiscală, transportatorii nu primesc bonuri sau chitanţe fiscale, ci doar nişte bonuri scrise de mână, ca la piaţă”, a precizat Viorel Pădureanu, subliniind că taxa de tranzit a fost încasată la început de poliţiştii locali. Cât despre ruta ocolitoare trasată de autorităţile locale, aceasta trece prin Anina, autocamioanele fiind nevoite să ocolească zeci de kilometri în plus pentru a ajunge la destinaţie.
Şi preşedintele F.C. Timiş, Andrei Văcaru,a precizat că această măsură este un abuz din partea Primăriei Caransebeş: “Pe de-o parte pentru că a instituit această taxă fără a da transportatorilor posibilitatea de a alege altă cale ocolitoare. În al doilea rând sunt probleme şi în felul în care a fost contractată firma, prin atribuire directă”, susţine acesta.
Pe de altă parte, reprezentanţii Prefecturii Caraş-Severin ne-au declarat că hotărârea Consiliului Local Caransebeş privind măsurile de restricţie a circulaţiei din municipiu a fost comunicată instituţiei şi nu a fost atacată, fiind considerată legală. Restricţia pentru maşinile de mare tonaj care tranzitează oraşul şi perceperea unei taxe au fost instituite înainte de închiderea traficului pe centura ocolitoare, ne-a explicat Mihaela Badea, purtă-tor de cuvânt al prefecturii Caraş-Severin.
Aceasta ne-a mai precizat că în cazul circulaţiei pe drumurile publice, orice măsură de restricţie a circulaţiei se dispunde de către administratorul drumului numai cu avizul poliţiei rutiere, aviz favorabil în acest caz: „Consiliul Local al municipiului Caransebeş este administratorul unor porţiuni din DN 6, DN 68 şi DN 58, potrivit HG 24/2011 privind retransmiterea unor sectoare de drum naţional, situate în intravilanul unor municipii – din administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A. – în administrarea autorităţilor locale. Cu alte cuvinte, în condiţiile deschiderii traficului pe centura ocolitoare a municipiului, C.N.A.D.N.R. a renunţat la administrarea acestor sectoare în favoarea Primăriei Caransebeş”, a spus Mihaela Badea.
Conducerea Primăriei evită să comenteze subiectul
Am încercat să contactăm şi conducerea Primăriei Caransebeş pentru a ne oferi un punct de vedere referitor la problema semnalată, însă eforturile noastre au fost în zadar. Iniţial, Diana Ţârdea, şefa de cabinet al primarului ne-a spus marţi dimineaţă că edilul Ion Vele nu se afla în acel moment la birou, sugerându-ne să revenim cu un telefon la orele amiezii. Am revenit, dar am fost anunţaţi că primarul plecase deja în concediu. Am întrebat cine este abilitat, în lipsa edilului, să ofere informaţiile de care aveam nevoie. În acest sens, Diana Târdea ne-a îndrumat către cabinetul viceprimarului Cornel Galescu, care, coincidenţă sau nu, nu a putut fi contactat pentru că se afla în audienţe cu cetăţenii.
Din 2014, şi Timişoara va avea taxă de tranzit
De anul viitor şi Primăria Timişoara vrea să instituie din nou taxa de tranzit, dar într-o formă diferită faţă de cea pe care a gândit-o administraţia Ciuhandu. Potrivit primarului Nicolae Robu, această decizie a fost aprobată printr-o hotărâre a Consiliului Local. Taxa va fi aplicată pentru autovehiculele de transport marfă de peste 7,5 tone, pentru transportatorii care pot folosi tronsonul de şosea de centură pe care îl avem la ora actuală pentru a ajunge la destinaţie, dar preferă să tranziteze municipiul. Fiecare tranzitare va costa 200 de lei.
„Metodologia a fost incorectă data trecută, era discriminatorie, întrucât îi supunea la taxă doar pe transportatorii care nu erau din judeţul Timiş, or nu poţi să faci astfel de discri-minări. Noi cred să suntem foarte corecţi, pentru că nu dorim să îi punem la taxă pe transportatorii cu maşini de mare tonaj care n-au alternativă şi n-au pe unde să treacă decât traversând Timişoara ca să-şi urmeze parcursul, dar îi punem la plată pe cei care au acea porţiune de centură de 12,8 kilometri şi care, deşi ar trebui să meargă pe acolo preferă să vină prin oraş, ceea ce implicit afectează drumurile noastre, creează poluare în oraş, produce vibraţii care afectează casele şi blocurile”, declara primarul Nicolae Robu. Conform acestuia, nu sunt puşi să plătească această taxă transportatorii care aduc marfă în Timişoara, nici cei care pleacă cu marfă din Timişoara, ci sunt taxaţi doar cei care fac tranzit şi care nu folosesc rutele ocolitoare avute la dispoziţie. “Cine nu vine nu plăteşte taxă. Care-i problema? Ne încurcă să avem o astfel de hotărâre? Nu ne încurcă cu nimic. De ea vor fi afectaţi doar cei care nu folosesc rutele ocolitoare. Dacă toţi le folosesc nu vom încasa nicio taxă”, spune Nicolae Robu. După modelul sistemului de parcare TimPark, plata pentru această taxă va fi realizată tot cu ajutorul telefonului, prin SMS-uri.
Ultimele comentarii