Un subiect despre care până acum s-a discutat îndelung, încă din vremea fostei administraţii a oraşului, devine realitate începând cu 1 ianuarie 2014. Dată la care a intrat în vigoare taxa de tranzit pentru autovehiculele de transport marfă mai grele de 7,5 tone care tranzitează Timişoara. Edilul-şef al Timişoarei spune că aceia care nu vor plăti taxa sunt pasibili de amenzi şi indică drept posibile alternative rutele ocolitoare ale oraşului.
Neachitarea taxei de tranzit, sancţionată
La jumătatea lunii decembrie, primarul Timişoarei, Nicolae Robu, a readus în actualitate subiectul legat de introducerea de la 1 ianuarie 2014 a controversatei taxe de tranzit pentru toate autovehiculele de transport marfă mai grele de 7,5 tone care doresc să tranziteze Timişoara. Asupra introducerii acestei taxe s-a decis încă din primăvara lui 2013, prin hotărâre de Consiliu Local, atunci când s-au reluat de fapt discuţiile pe marginea unei propuneri a fostei administraţii a oraşului. Propunere căreia i-au fost aduse o serie de ajustări, menite să corijeze, potrivit aprecierilor edilului Nicolae Robu, ceea ce în trecut a fost considerat ca reprezentând prevederi cu caracter discriminatoriu.
În forma propusă spre aplicare, noua taxă, în valoare de 200 de lei/tranzitare, va fi aplicată doar conducătorilor auto ai vehiculelor de mare tonaj care aleg să tranziteze oraşul, deşi le stau la dispoziţie pentru acest lucru rute ocolitoare. Conducătorilor auto cărora nu le stau la îndemână posibile variante ocolitoare, pentru a evita astfel să străbată zona centrală a oraşului, precum şi celor care aduc marfă în Timişoara nu le va fi aplicată această taxă, dă asigurări primarul Nicolae Robu: „Nu sunt puşi să plătească această taxă transportatorii care aduc marfă în Timişoara sau cei care pleacă cu marfă din Timişoara. Sunt supuşi la plată doar cei care fac tranzit şi care nu folosesc rutele ocolitoare avute la dispoziţie”.
Primarul mai spune că nu se aşteaptă ca taxa de tranzit să aducă venituri substanţiale la bugetul oraşului, dar apreciază că decizia, asupra căreia consilierii locali au convenit încă din primăvara lui 2013, este întemeiată şi utilă decongestionării traficului.
În forma aprobată în luna mai şi căreia, în baza hotărârii de Consiliu Local 638, din16 decembrie 2013, i-a fost decisă şi procedura de administrare, noua taxă de tranzit îi vizează exclusiv pe transportatorii cu vehicule de transport marfă mai grele de 7,5 tone care tranzitează oraşul pe traseul strada Gheorghe Adam (de la intersecţia cu Calea Dorobanţilor) – strada Avram Imbroane – strada Aristide Demetriade – strada Divizia 9 Cavalerie – strada Amurgului şi retur. Aceştia vor fi obligaţi să achite taxa de 200 de lei pentru fiecare tranzitare, în cazul în care nu decid să opteze pentru o variantă ocolitoare. Care, pentru acest traseu, este specificată chiar în textul hotărârii de Consiliu Local ca fiind următoarea: Calea Dorobanţilor (de la intersecţia cu strada Gheorghe Adam) – DN 6 km 550+060 – centura de nord a Timişoarei – Calea Aradului (până la intersecţia cu strada Amurgului) şi retur.
Taxa nu le va fi aplicată, în schimb, acelor transportatori care nu au la dispoziţie nicio rută ocolitoare, fiind constrânşi, din acest motiv, să străbată oraşul.
Hotărârea de Consiliu Local aprobată în 16 decembrie 2013 precizează că „tranzitul reprezintă trecerea vehiculelor care transportă marfă pe teritoriul municipiului Timişoara fără alte staţionări decât cele strict necesare pentru schimbarea direcţiei. Nu sunt în tranzit vehiculele care aduc/preiau marfă în/din municipiul Timişoara”.
Taxa de tranzit poate fi achitată online, accesând site-ul Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara sau la casieria Direcţiei Fiscale. Dovada achitării taxei online trebuie să se afle în posesia conducătorului auto şi trebuie să conţină, în mod obligatoriu, specificate numărul de înmatriculare al vehiculului sau al ansamblului de vehicule, precum şi perioada pentru care a fost achitată taxa de tranzit.
Potrivit prevederilor hotărârii de Consiliu Local, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de 2.500 de lei tranzitarea Timişoarei fără achitarea taxei. Sarcina constatării contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute le revine agenţilor Poliţiei Rutiere, agenţilor Direcţiei Poliţiei Locale, precum şi personalului Biroului Transport şi Compartimentului Siguranţa Circulaţiei din cadrul Serviciului Transport şi Siguranţa Circulaţiei a Direcţiei Tehnice din Primăria Timişoara.
Această hotărâre nu anulează prevederile deciziilor anterioare ale Consiliului Local referitoare la restricţiile impuse şi la reglementarea circulaţiei în funcţie de anumite intervale orare, pentru autovehiculele cu tonaj mai mare de 3,5 tone.
Un precedent eşuat pe motiv de discriminare
Municipalitatea nu se află la prima tentativă de a introduce o taxă de tranzit pentru autovehiculele de mare tonaj care tranzitează oraşul. Un prim proiect de acest fel a fost adus în discuţie în 2010, în vremea administraţiei Ciuhandu. Proiectul a fost respins atunci, contestat fiind în instanţă chiar de către Prefectura Timiş. Printre argumentele utilizate a fost invocat faptul că prevederile referitoare la taxa de tranzit au un caracter discriminator, întrucât impuneau plata unei taxe tuturor autovehiculelor de mare tonaj, mai puţin celor din Timiş.
Oficialii din Primărie au susţinut atunci că acuzele de discriminare aduse sunt injuste şi că “atâta timp cât vorbim de un tranzit, taxa nu poate fi aplicată celor care domiciliază aici şi îşi plătesc aici taxele şi impozitele”.
La sfârşitul anului 2011, Curtea de Apel Timişoara a dat însă câştig de cauză, definitiv şi irevocabil, Prefecturii Timiş în procesul în care aceasta atacase în contencios administrativ hotărârea de Consiliu Local. Anterior, Primăria Timişoara pierduse procesul legat de această hotărâre şi la Tribunalul Timiş.
În forma modificată a proiectului, propusă la începutul lunii mai 2013 de administraţia Robu, taxa se referă exclusiv la acele autovehiculele mai grele de 7,5 tone care tranzitează oraşul, deşi le stau la îndemână variante de rute ocolitoare. Proiectul, în forma sa actuală, nu face referire la autovehicule înmatriculate în Timiş şi nici la cele care asigură aprovizionarea centrelor comerciale din oraş. Iar edilul spune că Primăria nu vrea să le impună plata taxei de tranzit acelor transportatori cu maşini de mare tonaj care nu au nicio altă alternativă să tranziteze Timişoara. “Îi punem la plată pe cei care au acea porţiune de centură de 12,8 kilometri şi care, deşi ar trebui să meargă pe acolo, preferă să vină prin oraş”, afirmă primarul.
Proiectul iniţial a fost modificat. Controversele persistă.
Chiar şi în aceste condiţii, o parte dintre consilierii locali consideră că, atâta vreme cât inelul de centură nu este finalizat, noua taxă, în vigoare de la 1 ianuarie 2014, va da naştere la numeroase contestaţii. Potrivit hotărârii de principiu adoptate la începutul lunii mai 2013 de către Consiliul Local Timişoara, taxa va avea valoarea de 200 de lei pentru fiecare tranzitare.
Potrivit aprecierilor unui consilieri local P.D.-L., noua taxă se va reflecta în preţurile mai mari ale mărfurilor transportate.“Estimez că se vor scumpi materialele de construcţie la depozitele de profil din oraş, din cauza acestei taxe. Ca atare, taxarea se va resimţi în buzunarele contribuabililor la bugetul local. În plus, în perspectivă, nu cred că se vor mai face depozite de materiale de construcţii în oraş dacă această taxă se menţine”, opina, în primăvara anului trecut, consilierul local P.D.-L. Simion Moşiu. Acesta a mai apreciat şi că “Primăria ar fi trebuit mai întâi să facă demersuri la nivelul Guvernului, mai ales că acum se presupune că au uşa deschisă la nivel central, şi să se termine inelul de centură, iar abia după aceea să introducă această taxă”.
Ultimele comentarii