Plecând de la premisa că numărul mare de şomeri cu studii superioare din spaţiul european indică disfuncţionalităţi între oferta educaţională universitară şi cerinţele pieţei muncii, Parlamentul European ia în discuţie posibilitatea elaborării unei strategii de regândire a sistemului educaţional în spaţiul european. În ideea unei colaborări mai strânse cu viitorii angajatori ai studenţilor.
O problemă în tot spaţiul U.E.
Parlamentarii europeni au luat în discuţie zilele trecute posibile strategii de regândire a sistemului educaţional european, constatând că sunt mulţi tineri educaţi şi fără loc de muncă pe de o parte, şi angajatori care au dificultăţi în găsirea angajaţilor potriviţi, pe de altă parte.
Eurodeputatul slovac Katarína Nevedalova a întocmit un raport referitor la regândirea educaţiei în spaţiul european, care a fost adoptat la sfârşitul săptămânii trecute de Comisia pentru Cultură a Parlamentului European. Potrivit acestui raport, principala slăbiciune a sistemelor educaţionale europene este aceea că nu corespund cerinţelor de pe piaţa muncii. Astfel, chiar dacă există un număr foarte mare de absolvenţi, în acelaşi timp există şi un număr foarte mare de şomeri (rata şomajului în spaţiul european, în rândul tinerilor cu vârsta sub 25 de ani este de 23,5 % deşi, în acelaşi timp, peste două milioane de posturi vacante nu pot fi ocupate). Documentul adoptat de Parlamentul European recomandă ca tinerii să-şi aleagă cu mai multă responsabilitate studiile pentru ca acestea să răspundă cerinţelor pieţei la momentul la care ei vor absolvi. În contextul actual al îmbătrânirii populaţiei, raportul observă o necesitate sporită de personal medical.
Deşi se estimează că, în doi ani, U.E. va avea nevoie de un milion de muncitori în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, în momentul de faţă nu există acest număr de persoane în proces de şcolarizare şi pregătire pentru a acoperi această necesitate din viitorul apropiat. O soluţie, care deja se implementează, este existenţa parteneriatelor funcţionale între instituţii de învăţământ şi instituţii sau companii angajatoare. Prin acest parteneriat, studenţii au posibilitatea de a efectua stagii de practică la companiile din domeniu, iar unele dintre ele chiar pregătesc şi profesorii, pentru a putea transmite studenţilor deprinderile adecvate. Raportul P.E. mai arată că s-au făcut estimări conform cărora o persoană va fi nevoită să îşi schimbe de zece ori locul de muncă pe parcursul vieţii active. Adaptarea la noi cerinţe şi tehnologii aduce în discuţie conceptul de învăţare pe tot parcursul vieţii, la care este recomandat să adere orice cetăţean. Deoarece educaţia este de competenţa statelor membre, implicarea U.E. poate fi la nivelul recomandărilor. Astfel, există noul program Erasmus+ ce intră în vigoare din 2014 şi durează până în 2020, având menirea de a educa atât tinerii, cât şi adulţii, în cadru formal, dar şi informal.
Autoarea raportului invită statele membre să acorde prioritate cheltuielilor publice în domeniul educaţiei, al formării profesionale, al cercetării şi al inovării şi reaminteşte faptul că orice reducere bugetară în aceste domenii va avea un impact negativ puternic asupra redresării economice a U.E. De asemenea, Katarína Nevedalova subliniază rolul organizaţiilor de tineret ca furnizori de educaţie complementară, pentru învăţarea non-formală şi informală, şi pentru voluntariat, sprijinind tinerii să dobândească atât competenţe profesionale, cât şi aptitudini personale, cum ar fi gândirea critică şi soluţionarea problemelor, munca în echipă, comunicarea, încrederea în sine şi spiritul de lider.
15% din şomerii timişeni au studii superioare
Faptul că există o discrepanţă evidentă între oferta educaţională a universităţilor şi cerinţele pieţei muncii este dovedit şi în Timiş de numărul mare de şomeri cu studii superioare.
În prezent, din aproximativ 6000 de şomeri înregistraţi în judeţ, puţin peste 3.000 de persoane au studii primare gimnaziale sau profesionale, alţi 1.600 de şomeri au studii liceale şi postliceale, iar 970 dintre şomeri au studii universitare.
Oferta de posturi vacante a Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă Timiş este destul de slabă pentru absolvenţii de studii superioare. “În luna septembrie, de pildă, din cele 2.340 de posturi vacante existente la nivelul judeţului, doar 250 au fost destinate absolvenţilor de studii superioare. 475 de posturi erau destinate celor cu studii medii, iar 1.757 de posturi erau destinate muncitorilor calificaţi şi necalificaţi”, ne-a declarat Simona Potîng, consilier Eures în cadrul A.J.O.F.M. Aşadar, doar 9% din posturile vacante la nivelul judeţului se adresează absolvenţilor de studii superioare.
Ultimele comentarii