Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a primit premiul european pentru cea mai bună reformă în Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, la decernarea Premiilor europene 112, la Varşovia, care a avut loc în această săptămână.
„Această importantă distincţie recompensează devotamentul, implicarea şi performanţele obţinute de către S.T.S. în promovarea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă”, se arată într-un comunicat al instituţiei, citat de Mediafax.
La Premiile 112 s-au înscris aproximativ 350 de participanţi din toată Europa – reprezentanţi ai serviciilor de urgenţă, organizaţii internaţionale, oficiali ai instituţiilor europene, furnizori de soluţii, care au susţinut şi au recunoscut excelenţa în domeniul serviciilor de urgenţă. Candidaturile acestora au fost analizate de o comisie de experţi independenţi, înainte de a primi votul membrilor Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă. Juriul internaţional a apreciat că Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a dezvoltat sistemul 112 într-o manieră eficientă, luând în calcul, atât rezultatele tehnice, cât şi pe cele operaţionale cu impact major asupra calităţii serviciilor şi a siguranţei cetăţenilor.
Acesta este cel de-al patrulea premiu european 112 obţinut de S.T.S. după cele din 2009 şi 2013 pentru cele mai bune campanii de educare – informare şi cel din 2011 pentru salvare remarcabilă.
Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă din România funcţionează unitar la nivelul întregii ţări, în toate reţelele de telefonie, fixe şi mobile, începând cu anul 2005, şi vizează asigurarea protecţiei cetăţenilor şi a unui grad înalt de asistenţă indiferent de locul în care se află aceştia. În România, 112 este singurul număr de urgenţă organizat de către stat.
Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă este alcătuit în principal din 40 de PSAP-uri (public-safety answering point – punct de răspuns pentru siguranţa publică, n.r.) 112, dispuse în reşedinţele fiecărui judeţ, şi două în Capitală, unul principal şi unul de rezervă şi la care sunt conectate în prezent toate dispeceratele agenţiilor de intervenţie la urgenţă. Faţă de structura iniţială a S.N.U.A.U. au fost efectuate următoarele modificări esenţiale: a fost înlocuită aplicaţia de hartă stand-alone cu un sistem GIS complex şi a fost dezvoltat şi implementat un sistem de localizare bazat pe standardele europene, complet integrat cu sistemul GIS.
S.T.S. a organizat extinderea sistemului informatic al S.N.U.A.U. până la nivelul substaţiilor agenţiilor de intervenţie la urgenţă din toate oraşele ţării. De o atenţie deosebită au beneficiat persoanele cu dizabilităţi psihosenzoriale. Astfel, au fost semnate acorduri de cooperare cu asociaţiile de stat şi particulare ale surdo-muţilor pentru a facilita accesul acestora la 112.
În prezent este în curs de a fi finalizată în S.T.S. o aplicaţie care va permite dialogul prin sms a operatorilor 112 cu apelanţii. S.T.S. a reuşit să realizeze un timp mediu de răspuns de 3,77 secunde, în condiţiile în care 94,04 la sută din apelurile recepţionate au fost preluate în primele 10 secunde.
Totodată, România, prin S.T.S., este printre primele ţări din Uniunea Europeană care a dezvoltat soluţia tehnică eCall. În cazul unui accident auto, sistemul eCall instalat pe maşină va apela automat dispeceratul 112, odată cu transmiterea de informaţii relevante privind locul evenimentului şi date tehnice ale vehiculelor implicate.
Sondajele Eurobarometru ale Comisiei Europene arată că România se află pe primul loc în domeniul informării cetăţenilor privind numărul unic de urgenţă 112. Un alt raport al Comisiei Europene situează România pe primul loc în ceea ce priveşte modalitatea de răspuns la numărul 112 în mai multe limbi de circulaţie internaţională.
Ultimele comentarii